بخشی از مقاله

چکیده
تعداد 14 بزغاله نر اخته شده نژاد مهابادي با میانگین سنی و وزنی 6 ماه و23- 4/4 کیلوگرم در 32 روز پایانی دوره 94روزه پروار انتخاب و بر اساس طرح کاملاً تصادفی براي ارزیابی تأثیر مکملسازي بتاآگونیست زیلپاترول هیدروکلرید در سطح 0/2 میلی گرم بر کیلوگرم وزن زنده مورد آزمایش قرار گرفتند. بزغالهها با جیره بر پایه % 15/2 پروتئین و 2/35 کیلو کالري انرژي متابولیسمی تغذیه شدند. در طی 32 روز پایانی میزان مصرف خوراك در گروه تیمار کاهش یافت؛ اما اضافه وزن روزانه و در نتیجه ضریب تبدیل غذائی در 32 روز پایانی افزایش داشت؛ بنابراین این آزمایش نشان داد که اضافه کردن زیلپاترول هیدروکلرید در جیره سبب افزایش وزن زنده، بهبود بازده مصرف خوراك و میانگین افزایش روزانه در بزغالههاي نر اخته شده می شود.

کلمات کلیدي: بزغاله نر، بتاآگونیست، زیلپاترول هیدروکلرید، بازده مصرف خوراك، عملکرد رشد

مقدمه زیلپاترول هیدروکلرید نوعی آگونیست گیرندههاي بتا- دو است که استفاده آن در سال 2006 در ایالات متحده آمریکا قانونی شد . - NADA 141-256 FDA - با وجود این، مصرف این ترکیب یا ترکیبات مشابه آن در اتحادیه اروپا منع قانونی دارد. این ترکیب به همراه اغلب بتاآگونیست ها با تأثیر در فرایندهاي مختلف فیزولوژیکی در پستانداران به ویژه موجب رشد سلولهاي ماهیچه اسکلتی و کاهش چربی لاشه میشود. طبق راهنمائی شرکت تولیدکننده - Intervet - و همچنین تحقیقات گسترده در طی سالهاي اخیر مشخص شد که مقدار بهینه مصرف زیلپاترول در گاو و گوسفند 0/2 میلیگرم در کیلوگرم به ازاي وزن زنده در یک سوم پایانی دوره پروار می باشد. مصرف زیلپاترول برخلاف اغلب بتاآگونیست ها که سبب ایجاد حساسیت هایی براي مصرفکننده نهائی - انسان - میشود، سریعاً در بدن متابولیزه شده و از بدن دام پاك می شود. استفاده از این ماده سبب بهبود میانگین وزن روزانه، بازده مصرف خوراك - G:F - ، وزن لاشه گرم، وزن زنده در گاو می شود . [10-1] در گوسفند نیز گزارش شده است که ترکیب اخیر سبب بهبود وزن لاشه گرم، میانگین افرایش وزن روزانه و بهبود عملکرد رشد میشود[12 ,11] با این وجود اطلاعات خاصی در ارتباط با تاثیر این ترکیب در عملکرد پرواري بزغاله در حال رشد وجود ندارد.  در نتیجه هدف از این مطالعه ارزیابی عملکرد رشد در پاسخ به مکملسازي زیلپاترول هیدروکلرید در سطح 0/2 میلیگرم در کیلوگرم به ازاي وزن زنده در بزغاله نر اخته مهابادي بود.

مواد و روش ها از بین بزغاله هاي نر موجود در ایستگاه آموزشی – پژوهشی دانشگاه تهران تعداد 14 بزغاله با میانگین وزنی و سنی به ترتیب kg 23- 4/14 و 6 ماه انتخاب شدند و دو ماه بعد از اخته سازي به روش کش بیضه و حصول اطمینان از تحلیل بیضهها همچنین سلامت عمومی دام، در جایگاههاي انفرادي قرار گرفتند. . جیره پایه با استفاده از نرمافزار CNCPS گوسفندي متوازن شده ومقدار انرژي طبق انرژي قابل متابلیسم و پروتئین خام جیره ها یکسان بود - جدول . - 1 ترکیب شیمیایی مواد خوراکی مطابق روشهاي AOAC و ون سوست تعیین گردیدجیره. ها به صورت کاملاً مخلوط و به شکل آزاد به برهها داده شد. طرح مورد استفاده در این طرح کاملا تصادفی با 2 جیره آزمایشی و 7 تکرار در هر جیره بود. در تمام طول دوره پرواربندي 94 روزه میزان مصرف خوراك در ساعت 7.30 صبح اندازهگیري شد و خوراك دام ها دو بار در روز در ساعتهاي 8 صبح و 3 عصر داده شد. از روز 60 دوره پروار زیلپاترول هیدروکلرید  - Intevet Co. South Africa - درجیره بزغاله هاي مورد نظر در سطح 0/2 میلیگرم در کیلوگرم به ازاي وزن زنده تغذیه شد. لازم به ذکر است که میانگین بزغاله ها در ابتداي روز 60 در حدود 29/7 کیلو گرم بوده است. ثبت وزن در ابتدا و انتهاي دوره 30 روزه ثبت شد. در پایان دوره، قبل از کشتار به مدت 2 روز حیوانات از زیلپاترول هیدروکلرید محروم شدند. جهت تجزیه و تحلیل آماري داده هاي جمع آوري شده از نرمافزار SAS استفاده شد. در این آزمایش بدلیل متفاوت بودن وزن اولیه بزغاله ها در روز 60 لازم به انجام تجزیه کوواریانس شد و میانگین ها با آزمون دانکن مورد مقایسه قرار گرفتند.

نتایج

نتایج نشان داد که میانگین مصرف خوراك در طول 32 روز پایانی در اثر مصرف زیلپاترول هیدروکلرید کاهش معنی-داري یافت 1179/032 - در مقابل 1241/613 گرم - و همچنین سبب افزایش وزن زنده در پایان دوره شد - 34/48 در مقابل 32/21 کیلوگرم - . تغییر این دو فراسنجه در اثر مصرف زیلپاترول هیدروکلرید سبب بهبود ضریب تبدیل غذائی 9/24 - در مقابل - 13/57 و افزایش وزن روزانه 126/30 - در مقابل - 79/97 در گروه دریافت کننده زیلپاترول هیدروکلرید شد.

بحث        
میزان    مصرف خوراك در طی آزمایش کاهش معنیداري یافت که این نتیجه با مطالعات    Mongomery و همکاران2009، Thimaty  و همکاران 2004، Estrada و همکاران 2008 مشابه و با مطالعات    Stridom و همکاران
2009 و pringle و همکاران 1993 مطابقت نداشت. در این آزمایش همچنین با اضافه کردن زیلپاترول هیدروکلرید وزن زنده نسبت به شاهد افزایش معنیداري داشت که با اکثر نتایج فوق مطابقت داشت. با توجه به تازگی مطالعه انجام شده و نبود منابع مناسب این ترکیب روي بزغاله پرواري و انجام شدن اکثر مطالعات ذکر شده بر روي گاو نر اخته شده و گاهاً گوسفند انجام شد، نتایج ذکر شده در این تحقیق مطابق انتظار نمی بود. از نتایج فوق می توان اینگونه استنباط کرد که اثر زیلپاترول هیدروکلرید روي گیرنده سلول هاي ماهیچه اي سبب ایجاد یک سري واکنش هاي درون سلولی در این سلول ها می شود؛ به طوريهکبا افزایش سطح فعالیت آنزیم کالپااستاتین سبب مهار فعالیت هاي آنزیم هاي لیزوزیمی مثل کالپین در سلول می شود. همین امر سبب تغییر روند Turn Over پروتئین و در نتیجه افزایش رسوب پروتئین در فیبر هاي ماهیچه اي می شود. پدیده ذکر شده بدون تأثیر بر روي تکثیر سلولی سبب افزایش اندازه سلول هاي ماهیچه اي به خصوص فیبر هاي نوع اول می شود. از طرفی ثابت شده است که زیلپاترول سبب بیدارري و به دنبال آن تکثیر سلول هاي ماهواره اي محیا می کند..[14] عوامل ذکر شده می تواند سبب افزایش تودده ماهیچه اي در لاشه و بهبود وزن زنده شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید