بخشی از مقاله

چکیده :

در این تحقیق اثرات داروی بروموکریپتین مسیلات بر رفتارهای جنسی و میزان غلظت تستوسترون در موش صحرائی نر بالغ - Rat - مورد بررسی قرار گرفته است . به این منظور تعداد 40 سر موش صحرائی نر بالغ از نژاد ویستار با وزن تقریبی 200-220 گرم را در قالب 5 گروه 8 تائی تجربی و کنترل و شم تقسیم بندی شدند . گروههای تجربی در یافت کننده دارو با مقادیر 1 - mg/kg - و 0/5 و 0/25 بودند و گروه شم حلال دارو را که شامل چند قطره اتانول و آب مقطر بود ، دریافت نمود و ، در حالی که گروه کنترل هیچگونه ماده ای را دریافت نمی کرد تزریقات بصورت زیر جلدی در ناحیه کشاله ران به مدت 20 روز انجام شد و رفتارهای جنسی مطالعه و بررسی شد . در پایان روز بیستم خونگیری از قلب صورت گرفت و غلظت هورمون تستوسترون اندازه گیری شد . سپس نتایج حاصل از آزمایشات به روش تست tukey و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . مقایسه نتایج آماری نشان داد که گروههای دریافت کننده بروموکریپتین مسیلات ، با مقادیر 1 - mg/kg - و 0/5 افزایش معنی داری را در غلظت تستوسترون و بهبود رفتارهای جنسی نسبت به گروه کنترل دیه می شود . . - P< 0/05 - این روند را می توان چنین توجیه کرد که بروموکریپتین مسیلات احتمالاً با افزایش دوپامین و بدنبال آن افزایش در ترشح هورمونهای TRH و TSH و هورمونهای تیروئیدی ، باعث افزایش پاسخ گناد و تروپین های هیپوفیزی به GnRH شوند و در نهایت میزان تستوسترون افزایش یافت . از طرفی برموکریپتین مسیلات با فعال کردن ناحیه پیش بینائی هیپوتالاموس - MPOA - و نیز قشر سنگولا باعث بهبود انگیزش و عملکرد جنسی گردید .

مقدمه :

رفتارهای جنسی در موجودات زنده به خصوص در پستانداران همواره مورد توجه بسیاری از پژوهشگران بوده است . از طرفی نازائی از جمله مشکلاتی است که در جوامع مختلف ، بیشتر خانواده ها با آن دست به گریبانند . در تحقیق حاضر ، از داروی بروموکریپتین مسیلات که بعنوان داروی مؤثر در درمان فقدان قاعدگی ، پارکینسون و … مورد استفاده قرار می گیرد و با تحریک گیرنده های دوپامینی باعث مهار ترشح پرولاکتین می گردد ، استفاده شده و اثرات آن بر روی رفتارهای جنسی و تغییرات هورمون تستوسترون در موش صحرائی نر مورد بررسی قرار گرفته است تا در صورت اثبات اثرات احتمالی ، بعنوان داروهائی جهت درمان نازائی در مردها استفاده شود . از طرفی با توجه به اینکه مقادیر مختلف دارو دریافت می شود ، دوز مؤثر دارو نیز مورد بررسی قرار گرفته تا از مصرف بی رویه آن خودداری شود .

مواد و وسائل لازم و روش انجام پژوهش :

الف - حیوانات مورد استفاده و نحوه نگهداری آنها :

حیوانات مورد استفاده در این تحقیق 40 سر موش صحرائی نر بالغ - Rat - از نژاد ویستار با وزن 200-220 گرم بود که از مرکز سرم سازی رازی شیراز تهیه گردید . حیوانات در شرایط استاندارد از نظر نور ، درجه حرارت و غذا نگهداری می شدند و چون مشاهدات در شب انجام می گرفت ، با تاریک کردن یک اتاق و قرار دادن مو حیوانات ، یک هفته قبل از انجام آزمایشات جهت سازگاری با محیط جدید و تغییر شکل شبانه روزی ، این عمل انجام شد .

ب - روش تزریق داروها و انجام پژوهش :

نحوه دریافت دارو بصورت تزریق زیر جلدی در ناحیه کشاله ران توسط سرنگ انسولینی به حجم 0/2 ml ، و به مدت 20 روز انجام شد . گروه بندی حیوانات و مقدار داروی تزریقی به حیوانات موردنظر بصورت زیر است :

جدول -1-1تزریق برموکریپتین به گروههای تجربی :    
ج - آماده سازی حیوانات ماده :

موشهای ماده مورد استفاده جهت بررسی رفتارهای جنسی در یک پریود زمانی خاص ، فعال بودند و لذا آماده سازی آنها باید از قبل صورت می گرفت . به این منظور ، برای القای پذیرش جنسی توسط ماده ها ، از استرادیول و الرات و پروژسترون استفاده گردید . به گونه ای که به هر یک از ماده ها ، 48 ساعت قبل از آزمایش ، مقدار 100 میکروگرم استرادیول و الرات که در 0/2 سی سی روغن زیتون حل شده بود و 6 ساعت قبل از انجام آزمایشات مربوط به رفتارهای جنسی ، مقدار 500 میکروگرم پروژسترون محلول در 0/2 سی سی روغن زیتون ، در ناحیه کشاله ران تزریق می شد .

د - پارامترهای مورد استفاده برای مشاهده رفتارهای جنسی :
- 1 تآخیر در جفت گیری      - 5 تعداد دفعات در جفت گیری همراه با دخول - IF -

- 2 تآخیر در دخول - 6      - IL - تعداد دفعات جفت گیری بدون دخول - MF -

- 3 تأخیر در انزال - 7       - EL - کفایت جفت گیری - LE -

- 4 دوره زمانی پس انزالی - 8  - PEI - دوره زمانی بین دخولی - ICL -

ه - روش خونگیری و سنجش هورمون :

پس از تزریق دارو به مدت 20 روز ، بین ساعات 8-9 صبح به وسیله بیهوشی خفیف بالاتر از فلب به حجم 5 ml خونگیری شد . سپس با دستگاه سانتریفوز سرم ها جدا شدند و تا زمان سنجش هورمون به روش RIA ، در دمای -20OC منجمد و نگهداری گردید .

س - آنالیز آماری :

برای تجزیه و تحلیل آماری گروههای تجربی ، شم و کنترل ، از روش تست Tukey و آزمون t استفاده شد . P < 0/05 به عنوان اختلاف معنی دار بین گروهها در نظر گرفته شد و نتایج آماری بصورت خطای معیار میانگین نشان داده شد .

نتایج :

جداول زیر ، نتایج حاصل از آزمایشات مربوط به تزریق زیر جلدی برموکریپتین بر رفتارهای جنسی و نیز تغییرات غلظت تستوسترون نسبت به گروههای کنترل در سطح P < 0/05 را نشان می دهد . علامت ستاره ، نشان دهنده اختلاف معنی دار بین فاکتور موردنظر در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل در سطح P <0/05 می باشد .

جدول -2-1 اثر تزریق زیر جلدی - - S . C بروموکریپتین با مقادیر مختلف بر مدت زمان تأخیر در جفت گیری

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید