بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش به بررسی تأثیر تدابیر روانشناختی بر بیماری سرطان می پردازد. سرطان ظاهراً یک بیماری درمان ناپذیر ا ست و برخی افراد بلافا صله بعد از شنیدن نام بیماری شان قالب تهی می کنند و به جای مداوا خود را به د ست بیماری می سپارند . در خوش بینانه ترین حالت، افراد بعد از مراجعه به پز شک و اطلاع از بیماری تا مدت ها در شوک می مانند و بیماری خود را باور ندارند. در بسیاری از موارد دیده شده، فرد بیمار با توجه به پیگیری های زیاد جهت درمان، مداوایی حاصل نمی کند و فقط به این دلیل که بیمار روحیه اش را باخته و قبل از آنکه بیماری او را از پای در آورد، ترس از بیماری او را به کام مرگ می کشاند قابل ذکر است، که اگر افراد مبتلا به سرطان رفتار سلامت مدار را پیش بگیرند یا دیگران او را در این زمینهراهنمایی کنند، حتماً کمک زیادی در روند بهبودی بیمار حاصل می شود شواهد روزافزونی، حکایت از آن دارد، که حداقل بعضی از تدابیر روانشناختی پیشرفت سرطان را کند می کند. - اشیپگل و همکاران - 1986 هدف از این مقاله تو ضیح عوامل تأثیر گذار بر ایجاد سرطان و برر سی روش ها و تدابیر روان شناختی در جهت درمان یا کند شدن پیشرفت سرطان است.

مقدمه

تدابیر روان شناختی یا رفتارهای سلامت مدار، از جمله راهکارها و روش هایی ا ست که به افراد بیمار و مبتلا به بیماری های خاص یا ناهنجاری های شخ صیتی - اجتماعی - اف سردگی و ....... کمک می کند، تا بیماری و مشکل خود را بپذیرند و آگاهانه تر با بیماری و شرایط دشوار خود مبارزه کنند. باید پرسید تدابیر روانشناختی چگونه پیشرفت سرطان را کند می کند؟ طی پژوهشی ؛ گروهی از بیماران مبتلا به سرطان تحت حمایت تدابیر روانشناختی قرار گرفتند و گروهی را در گروه بدون حمایت قرار دارند. البته همه این بیماران مراقبت های پز شکی معمول برای سرطان را دریافت می کردند نتیجه پژوهش این بود که افرادی که تحت گروه حمایت تدابیر روان شناختی بودند. بی شتر زنده ماندند. تدابیر به این گونه بود که افراد بیمار هرا سهای شان از مرگ را به زبان می آوردند. از یکدیگر توان روان شناختی ک سب می کردند، توانی که بار هیجانی - احساسی و عاطفی داشت. این افراد به دیدن افرادی که مثل خودشان بیمار بودند به بیمارستان ها می رفتند و زمانی که فوت می کردند در مراسم تشیع جنازه آن ها شرکت می کردند این افراد نیروی عظیمی از هم کسب می کردند و جالب است این افراد حس می کردند که برای زنده ماندن تخصص پیدا کرده اند. بر بیماری خود مسلط هستند و به مواجهه با مرگ برخاسته اند. از انتقال ارزش های زیستن به فرزندان گرفته، تا نوشتن کتاب های شعر. این مردمان شیوه های تازه ای برای زیستن پیش گرفته اند - اشپیگل و همکاران - 1991 افرادی که تحت حمایت تدابیر روانشناختی قرار می گیرند، سطح آشفتگی و هیجان منفی آن ها نسبت به کسانی که تحت حمایت نیستند، کمتر است.

بیان مسئله و اهمیت موضوع :

سرطان از قدیمی ترین، بیماری های شناخته شده توسط انسان ها بوده است، پیشرفت های اخیر سرطان را از عارضه ای لاعلاج و مرگ آور به یک بیماری مزمن تغییر داده است. اما همچنان، افرادی که در به آن مبتلا می شوند تا مدت ها دچار نوعی سر در گمی و غمگینی نا شی از ابتلا به این بیمار خ شن و تر سناک می شوند. افرادی که مبتلا به بیماری های سخت علاج و لاعلاج می شوند، در کنار همه معضلات و مشکلات بیماری، از ناهنجاری های شدید روحی و روانی نیز رنج می برند که خود عامل پیشروی بیماری می شود و قبل از بیماری، اف سردگی- ا ضطراب - ا سترس و ناراحتی های روحی آن ها را زمین گیر می کند، ا ستفاده از رفتار سلامت مدار یا تدابیر روانشناختی، کمک بزرگی در کنترل بیماری آنها خواهد کرد.

سابقه تحقیق

همچنان برای تعیین چگونگی تدابیر روان شناختی و جریان بیماری، پژوه شهایی در د ست اجراء ا ست. هنوز به طور صد در صد در مورد توفیق تدابیر روان شناختی بر جریان بیماری ها اطلاعاتی در د ست نی ست. چون به کارگیری این رفتارها به شخصیت خود افراد نیز بستگی دارد.

فرضیه های تحقیق

- 1 به نظر میرسد تغذیه ناسالم و استعمال دخانیات باعث بروز برخی سرطان ها می شود.

- 2 به نظر میرسد فشارهای عصبی و استرس تأثیر زیادی در بوجود آمدن سرطان دارد.

- 3 احتمالاً رفتار سلامت مدار، پیشرفت سرطان را کند می کند.

- 4 احتمالاً پیشگیری از زمینه سازهای ناخوشایند تأثیر زیادی در کنترل سرطان دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید