بخشی از مقاله

خلاصه
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر شش هفته تمرین مقاومتی تحمل وزن بدن بر برخی عوامل آمادگی جسمانی ژیمناست های نوجوان مقطع متوسطه بود.

روش شناسی: تعداد 30دانش آموز ژیمناستیک کار به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه تمرین مقاومتی و کنترل تقسیم شدند. گروه تمرین مقاومتی برنامه تمرین ویژه خود را به مدت 6 هفته و 3 جلسه در هفته اجرا کردند و گروه کنترل در هیچ فعالیت حرکتی نظام یافته به جز تمرینات هفتگی خویش شرکت نکردند.

نتایج: نتایج به دست آمده از روش آماری t مستقل نشان داد که تمرین مقاومتی تحمل وزن موجب تغییر معنی داری در انعطاف پذیری و تعادل پویای آزمودنی ها شد . - p= 0/0001 -

نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان چنین نتیجه گرفت که تمرینات مقاومتی تحمل وزن بدن می توانند موجب بهبود انعطاف پذیری و تعادل پویای ورزشکاران ژیمناستیک شودکه به طور غیره مستقیم باعث کاهش میزان آسیب های وارده به ورزشکاران در حین تمرین و مسابقات می شود.

کلمات کلیدی: تمرین مقاومتی، تمرینات تحمل وزن، ژیمناست های نوجوان،تعادل پویا، انعطاف پذیری

مقدمه

بحث های زیادی در مورد استفاده از تمرینات مقاومتی تحمل وزن بدن برای بهبود عملکرد جسمانی و فواید بهداشتی وجود دارد . - 1 - برخی از این تحقیقات به تاثیرات جانبی این نوع تمرینات اشاره دارند . - 2 - این تمرینات از طریق افزایش قدرت عضله، توان و سرعت، هایپرتروفی، استقامت عضلانی، عملکرد حرکتی، تعادل و هماهنگی نقش مهمی در بهبود عملکرد ورزشی بر عهده دارد . - 1 - با وجود این امروزه اکثر تمرینات بدنسازی در رشته های مختلف ورزشی، با هدف کنترل وزن، پرورش اندام و یا توانبخشی از این نوع تمرینات استفاده می کنند. علی رغم گرایش بسیار زیاد به تمرینات مقاومتی - 1 - منجر به افزایش پروتئین های عضله و در نتیجه هایپرتروفی و به دنبال آن افزایش قدرت عضله می شوند -5 - . - 3 از طرفی، در صورتی که هایپرتروفی عضله با تمرینات مقاومتی افزایش یابد ممکن است حجم عضله موجب محدود شدن دامنه حرکتی و در نتیجه کاهش انعطاف پذیری پس از یک دوره تمرینات مقاومتی شود . - 2 - جوکا سروکا - 2005 -

در تحقیق خود تحت عنوان تمرینات مقاومتی از نوع توانی در زنان و مردان میانسال به این نتیجه رسید که سه جلسه تمرینات مقاومتی در هفته به مدت 22 هفته باعث افزایش انعطاف پذیری تنه - %14 - ، توان غیر هوازی - %12 - و پرش جفت عمودی - %18 - می شود . - 6 - هم چنین توصیه شده است که در طول تمرینات مقاومتی، به تمرینات انعطاف پذیری جهت کاهش سفتی، سختی و افزایش کشسانی عضلات توجه بیشتری شود . - 7 - جیل و همکاران - 2002 - در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که تمرینات مقاومتی سبب افزایش چمشگیری در توان بی هوازی و قدرت اندام تحتانی شد . - 8 - نتایج تحقیق فاتوروس و همکاران - 2005 - نشان داد که 24 هفته تمرینات مقاومتی با شدت1RM %82 سبب افزایشی به میزان % 63-%91 در قدرت و %17- %25 در توان بی هوازی شد . - 9 - هر چند تحقیقات کمتری درباره فاکتورهای دیگر آمادگی جسمانی مثل انعطاف پذیری و تعادل وجود دارد، اما نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از بی تاثیر بودن - 12 - ، کاهش - 6 - و یا افزایش 13 - ، - 9 انعطاف پذیری و تعادل بدن پس از یک دوره تمرینات مقاومتی می باشد. با این حال برخی معتقد اند که تمرینات قدرتی با وزنه مناسب ورزشکاران نوجوان نبوده و بهتر است این ورزشکاران از تمرینات قدرتی تحمل وزن استفاده کنند. در این تمرینات به جای استفاده از وزنه های خارجی از وزن بدن برای تمرین استفاده می شود. از آنجایی که بهبود انعطاف پذیری باعث بهبود عملکرد و کاهش میزان آسیب دیدگی در ورزشکاران می شود و از طرفی دیگر ورزشکاران رشته ژیمناستیک نیازمند افزایش قدرت عضله در کنار بهبود انعطاف پذیری عضلات و مفاصل خود هستند و در نهایت اینکه ژیمناستیک از رشته های ورزشی مهمی است که تعادل نقش بسیار زیادی در بهبود عملکرد آن دارد لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرتمرینات قدرتی تحمل وزن بدن بر میزان انعطاف پذیری و تعادل پویای ورزشکاران رشته ژیمناستیک می باشد.

روش شناسی

تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی است .جامعه آماری شامل کلیه ژیمناستیک کاران 15تا 18 سال استان قزوین می باشد. نمونه آماری این تحقیق شامل دو گروه 12 نفره که متشکل ازگروه تجربی - تمرینات مقاومتی تحمل وزن بدن - و کنترل بود.

قبل از انجام آزمون ها، روش تحقیق و هدف از آن برای آزمودنی های گروه های تجربی تشریح شد. پس از اخذ رضایت نامه، پرسشنامه پزشکی و مشخصات عمومی آزمودنی ها تکمیل شد. سپس شاخص های سن، قد و وزن آزمودنی ها اندازه گیری شد. پیش آزمون شامل اندازه گیری انعطاف پذیری بر حسب سانتیمتر - آزمون نشستن و کشیدن دست به سمت پاها به کمک جعبه انعطاف - - 18 - و تعادل پویا بود. برای سنجش تعادل پویا از آزمون گردش ستاره - SEBT - استفاده شد. سپس گروههای تجربی تحقیق به طور مساوی به مدت شش هفته، هر هفته سه جلسه و به مدت 40 دقیقه - 1 - برنامه تمرینی مربوطه را زیر نظر مربی اجرا کردند. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزارspss 20و آزمون تی گروه های مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها

اطلاعات دموگرافیک آزمودنی های پژوهش حاضر در جدول 1 گزارش شده است.
جدول .1 مشخصات توصیفی - میانگین و انحراف معیار - آزمودنی های گروه های تجربی و کنترل              

پس از شش هفته تمرین مقاومتی تحمل وزن، نتایج تحقیق نشان داد که انعطاف پذیری عضله همسترینگ و تعادل پویا نسبت به گروه کنترل تغییر معنی داری یافته است..

جدول.2 مقایسه میانگین و انحراف معیار متغیر های تحقیق قبل و بعد از شش هفته تمرین به تفکیک گروه          

بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری داده ها نشان داد شش هفته تمرین مقاومتی بر انعطاف پذیری عضله همسترینگ ژیمناست کاران تأثیر معنیداری داشت. نتایج پژوهش حاضر، مشابه نتایج تحقیقات سیرنو و همکاران - 2004 - ، گتمن و همکاران - 1987 - بود - 9 - و با نتایج ویمن وهان - 1997 - مغایرت داشت . - 10 - از آنجایی که در تحقیق ویمن و هان فعالیت در هر جلسه، 15 دقیقه و با شدت حداکثر 70 درصد انجام شده بود، به نظر میرسد که علت عدم معنیداری نتایج این تحقیقات، به دلیل تفاوت در مدت و شدت انجام تمرین در هر جلسه با تحقیق حاضر بوده است. چون انعطافپذیری علاوه بر تمرین تحت تأثیر عواملی مانند سن، نوع و میزان کشش عضلات، ساختمان مفاصل - 11 - ، تیپ بدنی و جنسیت قرار میگیرد 7 - ،. - 6انعطاف پذیری عامل مهمی برای عملکرد جسمانی و جلوگیری از آسیب دیدگی در تمرین و رقابت و یا حتی فعالیت های روزانه است . - 8 - هرچند باور عمومی بر این است که تمرینات قدرتی هیچ اثری نداشته یا اثر کمی روی دامنه حرکتی مفاصل یا انعطاف پذیری دارد . - 10 - به هر حال یافتههای اصلی مطالعه حاضر نشان داد که تمرینات قدرتی باعث افزایش انعطاف پذیری می شود. نتایج تحقیق حاضر نشان داد 6 هفته تمرین مقاومتی بر تعادل پویا تأثیر معنی داری دارد، نتایج پژوهش حاضر، مشابه نتایج تحقیقات کرامر و همکاران - 2004 - ، ویلسوف و همکاران    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید