بخشی از مقاله

چکیده

روش پژوهش: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تمرینات پلیومتریک بر استقامت و انعطاف پذیری زنان بسکتبالیست مبتدی.

روش شناسی تحقیق: این پژوهش از نوع نیمه تجربی است که با استفاده از طرح آزمون مقدماتی و نهایی - پیشآزمون و پسآزمون - است با دو گروه تجربی و کنترل اجرا شده است، نمونه پژوهش60 نفر از زنان بسکتبالیست 17 تا 25 سال شهرستان بروجرد بودند که بصورت تصادفی از نمونه 170 نفری انتخاب شدند که بصورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. پس از انجام پیش آزمون، آزمودنی ها به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی، به مدت سه هفته - سه جلسه در هفته - به انجام تمرینات منتخب پلیومتریک پرداختند. گروه کنترل، تمرینات عادی خود را دنبال میکردند. در پایان دوره تمرینی، پسآزمون گرفته شد. روشهای آماری: از آزمون کلوموگروف، اسمیرنوف برای نرمال بودن داده ها و از تی استودنت در گروههای مستقل و وابسته برای مقایسه میانگین پیش آزمون و پس آزمون متغیرها در گروه های تجربی و کنترل استفاده  - p<0.05 - گردید.

جامعه آماری: زنان بسکتبالیست های مبتدی که تعداد آنها 170 نفر بود. یافتهها: تمرینات پلیومتریک به طور معنی داری باعث افزایش انعطاف پذیری بسکتبالیست ها گردید، ولی تمرینات یاد ×شده باعث افزایش استقامت در آزمودنی ها نشد و در آزمودنی ها تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه: نتیجه اینکه تمرینات پلیومتریک سبب افزایش انعطاف پذیری در انجام حرکات ریز و درشت، عمل و عکس العمل در رشته ورزشی بسکتبالیست در میان زنان جوان در رده سنی 17 تا 25 می شود.

کلمات کلیدی: تمرینات پلیومتریک، انعطاف پذیری، استقامت، زنان بسکتبالیست.

مقدمه

پیشرفت های روز افزون و چشم گیرعلوم ورزشی در سال های اخیر بسیار محسوس بوده و آمادگی جسمانی نیز به عنوان فاکتور و شاخص مهمی از این علم از تنوع، تغییر و توسعه به دور نبوده است. بازیکنان فوتبال به قدرت و توان، دوندگان ماراتن به استقامت، قهرمانان 100 متر به سرعت و بسیاری از ورزشکاران به انعطاف- پذیری، تعادل و چابکی نیاز دارند؛ البته توجه به سرعت و انعطاف پذیری بعنوان عاملی برای پیشرفت عملکرد حرکتی و هماهنگی بین این حرکات برای انجام به موقع و صحیح آن را می توان ذکر کرد. نهایتا توانایی انجام حداکثری برای یک فعالیت سرعتی یا حرکات انعطافی با شدت بالا باشد اگر ورزشکار توانایی انجام دوباره آنها را داشته چنانچه شرایط مسابقه بعدی طلب کند نداشته ×باشد، برای پیشرفت وی محدودیت ایجاد می کند - اسپنسر، . - 2005
خوشبختانه، اکنون تجربه مربیان به همراه تحقیقات و مشاهدات آزمایشگاهی و میدانی موجب طراحی برنامه و نقشه های نظام دار و در نتیجه رسیدن به غایت نهایی که بهبود آمادگی عضلانی است شده. آمادگی عضلانی شامل قدرت، استقامت عضلانی، توان، سرعت، انعطاف پذیری، تعادل و چابکی است. در ورزش بسکتبال، انعطاف پذیری و ترکیب آن با ×انجام حرکت از اهمیت ویژه ای برای رسیدن به نتیجه مطلوب برخورداراست.

در این پژوهش سعی شده است که اثرات روش تمرین پلیومتریک بر استقامت و انعطاف پذیری مورد مقایسه و بررسی قرار گیرد.

با توجه به اصل ویژگی تمرین و با توجه به نوع تمرینات پلیومتریکی، ورزشکارن باید تلاش کنند تا بار - وزنه - را تا حد امکان به سرعت حرکت دهند. در انتخاب برنامه تمرینی استقامتی باید به این نکته توجه کرد که سرعت تمرینات تا حد زیادی به سرعت حرکات رشته مورد نظر نزدیک باشد. - . - 3 روش تمرینی دیگری که در بسیاری از مهارتهای ورزشی برای بهبود توان موثر است، تمرینات پلیومتریک است. اهمیت این تمرینات استفاده از »پیش فشار« و کشش ناگهانی است که به عضله وارد می شود. در حرکات پلیومتریک در طی مرحله اکسنتریک یا مرحله فشار یعنی وقتی که عضله به سرعت کشیده می شود، اعضای کشسان عضله نیز کشیده می شوند و بخشی از نیروی فشار را به شکل انرژی کشسان ذخیره می کند و در حین انجام مرحله کانسنتریک یا غلبه عضله که با تحریک بازتاب میوتاتیک روی می دهد انرژی کشسان ذخیره شده آزاد می شود. این تمرینات موجب آمادگی دستگاه عصبی و عضلانی می شود و در نتیجه به ورزشکار اجازه می دهد تا در فعالیت هایی که همراه با تغییر جهت می باشند، به نحو قدرتمند و سریعی به اجرای وظیفه بپردازند. تحقیق حاضر نیز با بررسی و مقایسه اثرات روش تمرینی پلیومتریک بر میزان انعطاف پذیری و استقامت زنان بسکتبالیست های مبتدی سعی بر این دارد به این سئوال که، روش تمرینی پلیومتریک ورزشکاران را در توسعه و عملکرد ورزش بیشتر یاری می بخشد، جواب دهد.

روش شناسی پژوهش: آزمودنی ها:

روش پژوهش حاضر، نیمه تجربی و روش اجرای آن نیز میدانی بوده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از زنان بسکتبالیست مبتدی بودند. 60 زن از میان جامعه آماری به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و پس از تکمیل فرم رضایت نامه و پرسشنامه پزشکی به طور تصادفی به دو گروه - تجربی 30 - نفر - و کنترل 30 - نفر - تقسیم شدند. مشخصات توصیفی آزمودنی در جدول 1 ارائه شده است.

روششناسی: جامعه آماری این پژوهش 60 نفر از زنان بسکتبالیست مبتدی بودند، آنها به طور داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید