بخشی از مقاله

-1 مقدمه :پیشرفتهای شگرف در فناوری باعث برخورداری از یک زندگی ماشینی و کاسته شدن از میزان تحرک و فعالیت بدنی در اجرای کارهای روزمره از خانه داری تا مشاغل بسیار سنگین شده است که شاید مهترین آنها از نظر تندرستی، فقر حرکتی و شیوه زندگی غیر فعال و در پی آن چاقی باشد. چاقی یکی از شایع ترین بیماریهای قرن حاضر می باشد که با عوامل خطر زای قلبی - عروقی و سندرم متابولیک در ارتباط می باشد .بافت چربی علاوه بر ذخیره سازی و آزاد کردن تری گلیسرید می تواند پروتئین های بسیاری را ترشح کند که این پروتئین ها در متابولیسم کلسترول، اعمال سیستم ایمنی، تنظیم هزینه انرژی، عمل انسولین و تغذیه نقش دارد . - 1 - همچنین ، مقاومت به انسولین ، نقش عمده ای را در ایجاد دیابت نوع دو ناشی از چاقی ایفا می کند.مقاومت به انسولین وضعیتی است که در آن ، سلول های بدن نسبت به اثرات انسولین مقاوم می شوند. سازو کارهای احتمالی مقاومت به انسولین شامل فاکتور های ژنتیکی، بی تحرکی و اختلال در سوخت و ساز لیپید درون سلولی یا پلاسمایی است - - 2 مطالعات گوناگون نشان داده اند که افزایش سطح فعالیت بدنی از جمله تمرینات ورزشی در کاهش توده چربی برخی متغیرهای بیوشیمیایی که موجب بروز التهاب در بدن می شوند، تاثیر دارد - . - 3 افزایش شیوع چاقی و اضافه وزن و شرایط پاتولوژیک مرتبط با آن در جهان امروز سبب شده تا تمایل به انجام مطالعات روی بافت چربی افزایش یابد . ازاین رو مردم به دنبال آن هستند که بتوانند سلامتی خود را به وسیله ورزش نمودن حفظ نمایند.. با توجه به توضیحات ذکر شده و به دلیل اهمیت فیزیولوژیکی
 
موضوع محقق بر آن شد تا تأثیر 8هفته تمرینات منتخب ورزشی در آب را بر سطح شاخص مقاومت به انسولین و ترکیب بدن مردان چاق و دارای اضافه وزن مورد بررسی قرار دهد.

-2 روش شناسی تحقیق: این مطالعه از نوع نیمه تجربی که 22 مرد چاق و دارای اضافه وزن به عنوان آزمودنی شرکت کردند.پس از تکمیل فرم رضایتنامه و فرم آمادگی شرکت در فعالیتهای ورزشی - - PAR-Q از آزمودنیها

اندازهگیریهای ترکیب بدنی و خونی به عمل آمد.پس از انجام کلیه آزمونهای اولیه، آزمودنیها در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند، که گروه آزمایش به اجرای پروتکل تمرینی طراحی شده در آب پرداختند .. طی دوره تحقیق از آزمودنیها درخواست شد تا شیوه غذایی خود را تغییر ندهند و پس از اتمام دوره تمرینی، کلیه آزمونها تکرار شدند

.در تحقیق حاضر برای بررسی همگن بودن گروهها در متغیرهای مختلف از آزمون کولموگروف- اسمیرنف استفاده شد. از آنجا که در پیشآزمون تفاوت معنیداری بین گروهها از لحاظ فاکتورهای مختلف مشاهده نشد از آزمونهای پارامتریک استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل فرضیات برای متغیرهایی که توزیع طبیعی داشتند از آزمون تی همبسته برای تغییرات درون گروهی و ازآزمون تی مستقل برای تغییرات بین گروهی استفاده گردید.

-3نتایج تحقیق: نتایج تحقیق نشان داد هشت هفته تمرینات ورزشی در آب اثر معنی داری بر وزن، شاخص توده بدن، نسبت دور کمر به لگن و درصد چربی آزمودنیهای تحقیق داشته است.از طرفی مشخص گردید که مقاومت به انسولین بر اثر تمرینات ورزشی کاهش معنی داری یافته است.

-4 بحث و نتیجه گیری: مقاومت به انسولین یک پاسخ جبرانی توسط سلول های بتا لوزالمعده به کاهش حساسیت بافت ها ی هدف - از جمله بافت های کبد،چربی و عضلانی - نسبت به اثرات متابولیک انسولین می باشد. در وضعیت های مقاومت به انسولین افراد دچار هیپر انسولینمی می گردند. به نظر می رسد که هیپر انسولینمی و افزایش مقاومت به انسولین سبب احتباس کلیوی سدیم و افزایش تون سمپاتیک و هیپر تروفی عضلات آندو تلیوم عروق،ثانویه به آثار میتوژنیک انسولین می شود.و از طرف دیگر انسولین سبب تغییر در انتقال یونی از راه دیواره سلولی شده و به این طیق غلظت کلسیم سیتوزولی بافت های عروقی و کلیوی حساس به انسولین را افزایش می دهد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر حاکی ازکاهش معنا دار مقاومت به انسولین بدنبال هشت هفته تمرین ورزشی در آب است که با نتایج تحقیق چوی و همکاران - - 2009همسو می باشد. با توجه به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است و همچنین سهم عمده درمان و کنترل بیماری ها به عهده خود افراد جامعه می باشد و عوامل زیادی از قبیل فعالیت های بدنی ورزشی مناسب می توانند بیماری را تحت تاثیر قرار دهند.اجرای فعالیت بدنی و ورزش یک ضرورت محسوب می شود.

-5 نتیجه گیری: اخیرا از تمرینات ورزشی در آب ، به عنوان یک ابزار درمانی موثر و بی خطر در درمان بسیاری از بیماریها مطرح شده است.یر طبق گزارشات موجود این گونه مداخلات تجربی ، مشابه دارو ها و مکمل ها غذایی ، در افزایش حساسیت به انسولین بهبود نیمرخ چربی ، میزان انرژی مصرفی روزانه موثرند، بر اساس نتایج مطالعه حاضر تمرینات ورزشی در آب باعث کاهش معنی دار در شاخص مقاومت به انسولین و ترکیب بدن می گردد.از اینرو به افراد غیر ورزشکار و چاق و افراد مبتلا به دیابت نوع 2توصیه می شود که جهت کنترل عوامل اثر گذار بر حسایت به انسولین و .....به فعالیت های ورزشی بپردازند.

سپاسگذاری : یافته های پژوهش حاضر برگرفته از پایانامه کارشناسی ارشد می باشد به این وسیله از تمام آزمودنی هایی که صمیمانه با پژوهشگران همکاری داشته اند تشکر می گردد.

منابع:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید