بخشی از مقاله

چکیده

با وجود ریشه دار بودن بخشش، آن موضوعی است که به تازگی در ادبیات روان شناسی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. مطالعه حاضر که با هدف بررسی تاثیر درمان مبتنی بر بخشش رضایتمندی زناشویی در زنان متاهل شهر کرمانشاه انجام شده است، از روش شبه آزمایشی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش زنان متاهل شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1394-95 و جامعه در درسترس، کلیه زنان متأهل مراجعه کننده به کلینک ها و مراکز مشاوره و خانوده بود. نمونه پژوهش به حجم 30 نفر - دو گروه 15 نفره برای آزمایش و کنترل - با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها در سطح توصیفی از میانگین، انحراف معیار، و در سطح استنباطی از از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 0/84 بدست آمد. یافته های پژوهش نشان داد که اجرای درمان مبتنی بر بخشش باعث افزایش میزان رضایت زناشویی زنان متأهل شده است. به عبارت دیگر درمان مبتنی بر بخشش در افزایش میزان رضایت زناشویی تأثیر مثبت و معناداری دارد دارد.

مقدمه

یکی از معدود واقعیتهای مسلم زندگی بشری این است که نمی توان انسانی را یافت که هرگز احساس آزردگی،

سرخوردگی، مورد خیانت واقع شدن، نومیدی و ظلم یا بی عدالتی را از سوی انسانی دیگر تجربه نکرده باشد. در

چنین مواردی احساسات منفی مانند خشم، رنجش، نومیدی، اضطراب و یأس امری عادی است و وجود انگیزه برای

اجتناب از منبع آزار یا میل به جبران و انتقام نیز عادی است؛ به گونه ای که بعضی استدلال می کنند در چنین

شرایطی، تلافی عمیقا در سطح بیولوژیکی، روانی و فرهنگی ماهیت انسان جایگزین می شود واکنشهای انسان در برخورد با رنجش به سه صورت اجتناب، انتقام و بخشش نمایان می شود. اجتناب فاصله گرفتن از فرد خاطی است و انتقام، یافتن فرصت برای صدمه زدن به او. توجه به این که انتقام محرک بسیاری از اعمال ننگ آور انسان مانند دیگرکشی و خودکشی است، نیاز به گزینه سوم، یعنی بخشش به عنوان یک فرایند ارتباطی مؤثر و عملی انسانی در رویارویی با خطا و بی عدالتی آشکار می شود  به اعتقاد سندایج، هیل و وانگ - 2003 - 2، پژوهش های مربوط به بخشش، هنوز ماهیت چندفرهنگی، اجتماعی و دینی آن را روشن نکرده است؛ زیرا مردم فرهنگ های مختلف - برای مثال فرهنگ های جمع گرا و فرد گرا - درک متفاوتی از آن دارند.بنابراین با توجه به آنچه گفته شد، هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر درمان مبتنی بر بخشش بر رضایتمندی زناشویی در زنان متاهل شهر کرمانشاه می باشد.

پیشینه پژوهش

حمیدی پور در سال 1389 به بررسی بررسی تأثیر مشاوره گروهی مبتنی بر بخشش بر رضایت زناشویی پرداخت . نمونه تحقیق شامل ده زوج از افراد مراجعهکننده به مرکز مشاوره بودند. پنج زوج در گروه آزمایش و پنج زوج دیگر در گروه کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند. در قالب مشاوره گروهی، در بیست ساعت، مهارت بخشش به زوجها آموزش داده شد. تحلیل واریانس نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، هم در رضایت زناشویی و هم در مهارت بخشش، در مرحله پیگیری پیشرفت معناداری داشته است.

ژو - 2014 - 3، پژوهشی درباره حمایت اجتماعی و اثر میانجی آن بر رابطه بین بخشش و رضایت از زندگی انجام داد. او از 430 دانشجوی چینی اقدامات خودگزارشی از بخشش، حمایت اجتماعی، عاطفه مثبت و منفی و رضایت از زندگی تهیه کرد. نتایج نشان داد که بخشش تاثیر غیرمستقیمی بر رضایت از زندگی از طریق متغیر میانجی حمایت اجتماعی می گذارد.

اوراتینکال و وانتینوگن - 2006 - 4، در پژوهشی با عنوان تاثیر بخشش بر رضایت زناشویی در رابطه با ثبات زناشویی به مقایسه 787 بزرگسال متاهل که یک و دوبار ازدواج کرده بودند در منطقه فلاندر بلژیک پرداختند. نتایج نشان داد که در نمره بخشش کلی هیچ تفاوت معنی داری بین افرادی که یک بار و دوبار ازدواج کرده بودند وجود نداشت. افرادی که بار اول ازدواج کرده بودند در دو خرده مقیاس از پرسشنامه بخشش انرایت - EFI - نسبت به افرادی که بار دوم ازدواجشان بود داشتند. در رضایت زناشویی هر دو گروه نیز اختلاف معنی داری مشاهده شد. این پژوهش نشان داد بین بخشش و سازگاری کلی زندگی رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت.

مایانگ سان و چانگ - 2014 - 5، به بررسی مسیرهای بین دلبستگی و رضایت زناشویی: نقش واسطه نشخوار فکری، همدلی، و بخشش را مورد بررسی قرار دادند . این مطالعه به رضایت زناشویی بر اساس نظریه دلبستگی پرداخته است .برای این منظور، یک نمونه از 208 نفره از معلمان متاهل کره ای مورد بررسی بر روی دلبستگی بزرگسالان، نشخوار فکری، همدلی، بخشش، و رضایت زناشویی قرار گرفتند .از طریق مدل سازی معادلات ساختاری - SEM - ، یک مسیر که در آن دلبستگی بزرگسالان منجر به رضایت از ازدواج، به واسطه بخشش جهت مند،بود پیدا شد .همچنین یک مسیر مشخص که توسط آن دلبستگی اجتنابی و تحت تاثیر منفی قرار بخشش و رضایت زناشویی از طریق نشخوار بیش از حد و عدم همدلی در بر داشت،طراحی شد. این نتایج نشان می دهد که مدل دقیق ترین رابطه بین دلبستگی، نشخوار فکری، همدلی، بخشش، و رضایت زناشویی شامل تجزیه و تحلیل مستقیم، اثرات غیر مستقیم، و جنس فرد است. مشاوره ازدواج و درمانگران می تواند این نتایج را می تواند برای به دست آوردن درک عمیق تر از پایه های زندگی زناشویی و کمک به کاهش نرخ طلاق بسیار بالا در کره استفاده کند. همانطور که مشاهده کردید، بیشتر تحقیقات انجام گرفته، یکی از عوامل رضایت زناشویی و بخشش زوجین مورد توجه قرار گرفته و در هیچ کدام از تحقیقات این دو متغیر، با هم در نظر گرفته نشدهاند. با توجه به آنچه گفته شد و مبانی نظری پژوهش فرضیه زیر قابل تدوین است:
✓ درمان مبتنی بر بخشش در افزایش میزان رضایت زناشویی تأثیر مثبت و معناداری دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید