بخشی از مقاله

چکیده 

متاهل دانشگاه پیام نور نجف آباد انجام گردیده است با توجه به هدف مزبور فرضیه تحقیق تدوین گردید . به منظور دستیابی به هدف تحقیق از روش پیش آزمون –پس آزمون استفاده شد . ابزار گردآوري اطلاعات ، عبارت بود از پرسشنامه بلوغ عاطفی که اعتبار آن 0/91 از طریق آلفاي کرونباخ و پایایی آن./85 گزارش شده است و پرسشنامه رضایت زنانشویی که شامل 47 سوال می باشد که روایی محتوي آن توسط خانم دکتر نوایی نژاد و آقاي دکتر نادري گزارش شده است و ضریب اعتبار آن از طریق آلفاي کرونباخ 0/93 بدست آمده است جامعه آماري این تحقیق ، کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه پیام نور مرکز نجف آباد بود که از سال 82 تا 86 مشغول به تحصیل بودند . نمونه تحقیق شامل 100 نفر از دانشجویان متاهل بودند که بهروش نمونه گیري تصادفی ساده انتخاب شدند . اطلاعات به روش آماري بوسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید . نتایج تحقیق نشان داد که آموزش کنترل عواطف بر رضایت زناشویی تاثیرگذار است. P < 05/0 بنابراین می توان از نتایج این تحقیق پیشنهادهایی درزمینه سازگاري زناشویی و مشکلات عاطفی دانشجویان متاهل ارائه شد .

واژه هاي کلید ي: بلوغ عاطفی، رضایت زناشویی، دانشجویان متاهل

مقدمه ازدواج و زناشویی از آداب و سنن تمام جوامع بشري از زمان پیدایش انسان است و به دلیلاجتماعی بودن نیازهاي فردي و ابقاي نسل و تشکیل خانواده با فرهنگ ها و سنن گوناگون خاص هر جامعه وجود داشته و وجود خواهد داشت.یکی از مهمترین عوامل موفقیت در زندگی زناشویی بلوغ عاطفی است. منظور از بلوغ عاطفی قدرت کنترل احساسات و عواطفی است مانند گریه، ترس، خشم، حسادت، محبت، شادمانی وغیره است. رشد عاطفی در طی یک دوره خاص به تکامل خود می رسد و انسان توان کنترل آن را بعد از دوران بلوغ بدست خواهد آورد. درزمینه ازدواج وروابط زن و مرد تفاهم وسازگاري نقش مهمی دارد.

تفاهم کلمه اي است عربی از باب تفاعل که نشانه ي اشتراك دو نفر در عمل یا صفتی است. بنابراین تفاهم یعنی اشتراك 2 نفر در عمل فهمیدن وبه عبارت بهتر فهمیدن یکدیگر است. تفاهم باید با فهم متقابل دو نفر از یکدیگر باشد وگرنه نتیجه مطلوب حاصل نمی شود. در تفاهم زوج ها با بالا رفتن فهم شان از یکدیگر می آموزند که چگونه یکدیگر را دوست داشته باشند. در تشکیل خانواده طرفین مقابل - زن و مرد - نیاز به یک سري آگاهی ها و بینش هایی نسبت به استعدادها، امیال، ایده آل ها، آرزوها و واقعیت ها و خواسته هاي خود و طرف مقابل دارند که اگر بر سر این مسائل اتفاق نظر و کمی گذشت داشته باشند می تواند باعث رشد و پرورش صحیح افراد خانواده بشوند.

در توفیق ازدواج و سازگاري زناشویی عوامل مهمی نقش دارند که از آن می توان نام برد:

-1 رشد عاطفی -2. توافق علائق و طرز تفکر. -3 تشابه تحصیلی و طبقاتی.-4 بلوغ اجتماعی.-5 بلوغ روانی.-6 تشابه مذهبی و فرهنگی.-7 رعایت تفاوت سنی در این تحقیق سعی می شود از عواملی که در رضایت زناشویی نقش برجسته دارند به خصوص بلوغ و پختگی عاطفی طرفین - زن و مرد - صحبت به عمل آید تا راهگشاي زندگی جوانان و نسل هاي بعدي باشد.هدف اصلی: تعیین میزان تاثیر کنترل عواطف بر رضایت زناشویی. اهداف فرعی:-1 بررسی و مقایسه بلوغ عاطفی در بین مردان و زنان

-2 بررسی و مقایسه رضایت زناشویی در بین مردان و زنان فرضیه اصلی:آموزش کنترل عواطف میزان رضایت زناشویی را افزایش می دهد.
فرضیه هاي فرعی -1: آیا بین بلوغ عاطفی مردان و زنان تفاوت معنی داري وجود دارد ؟

-2 آیا بین رضایت زناشویی مردان و زنان تفاوت معناداري وجود دارد؟

روش پژوهش و جامعه آماري روش پژوهش این تحقیق تجربی است زیرا درآن سعی میشود به صورت مداخله اي نتایج راعنوان کند. جامعه آماري در این پژوهش را دانشجویان متأهل دانشگاه پیام نور نجف آباد که درسال 82 تا 86 ازدواج کرده اند تشکیل می دهند.
نمونه آماري و روش نمونه گیري

نمونه آماري در این تحقیق 50 زوج - زن و شوهر - در دانشگاه پیام نور نجف آباد که در سال 82-86 ازدواج کرده اند. روش نمونه گیري در این پژوهش روش نمونه گیري تصادفی سادهاست که در آن هر یک از اعضاي جامعه مورد مطالعه شانس مساوي جهت انتخاب شدن را دارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید