بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ابعاد رضایت زناشویی با ابعاد شادکامی دانشجویان متاهل شهر کازرون انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل 187 دانشجو متاهل بود که به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش که عبارت بودند از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و پرسشنامه شادکامی آکسفورد پاسخ دادند. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی ساده پیرسون استفاده شد.

نتایج نشان داد که بین بین تحریف آرمانی با رضایت از زندگی، شادی، عزت نفس، آرامش و کارآمدی شادکامی زوجین رابطه منفی معنادارای وجود دارد و بین رضایت زناشویی، مسائل شخصیتی، ارتباط، حل تعارض، مدیریت مالی، فعالیت های اوقات فراغت، رابطه جنسی، فرزند پروری، خانواده و دوستان، نقش های مساوات طلبی و جهت گیری مذهبی با رضایت از زندگی، شادی، عزت نفس، آرامش و کارآمدی شادکامی زوجین رابطه مثبت معنادارای وجود دارد.

مقدمه

خانواده را موسسه یا نهاد اجتماعی معرفی کرده اند که ناشی از پیوند زناشویی زن و مرد است. از جمله مظاهر زندگی اجتماعی انسان وجود تعامل سالم و سازنده میان خانواده و برقراری عشق به همنوع و ابراز صمیمیت و همدلی به یکدیگر است. شادمانی یک فرد از زندگی زناشویی به منزله رضایت از خانواده محسوب میشود و رضایت از خانواده به مفهوم رضایت، سازندگی و عدم تعارض است که در نتیجه موجبات تسهیل رشد و تعالی های مادی و معنوی جامعه خواهد شد - ادلتی و وردزوان،. - 2010 شادکامی با حضور هیجانات مثبت، فقدان هیجانات منفی و رضایت از زندگی، حاصل میگردد و از عوامل اصلی بهزیستی ذهنی به شمار میآید.

شادکامی سه جزء اصلی دارد، هیجان مثبت، رضایت از زندگی و فقدان هیجان منفی از قبیل افسردگی و اضطراب. در عین حال روابط مثبت با دیگران، هدفمند بودن از زندگی، رشد شخصی، دوست داشتن دیگران و طبیعت از دیگر اجزای شادکامی است - بریجس، مارگیک و زاف،. - 2002 میزان شادکامی در محیط خانواده و زوجین میتواند تحت تاثیر عوامل متعدد شناختی، اجتماعی، هیجانی باشد. عاملی که میتوانند میزان شادکامی زوجین را افزایش دهند، رضایت زناشویی می باشد. رضایت زناشویی در واقع نگرشی مثبت و لذت بخش است که زن و شوهر از جنبه های مختلف روابط زناشویی دارند - امیری مجد و زری مقدم،. - 1390 رضایت زناشویی یک ارزیابی کلی از وضعیت رابطه زناشویی یا رابطه عاشقانه کنونی فرد است - احمدی و نبی پور،. - 1389 رضایت از زندگی زناشویی بهزیستی و شادمانی را برای زوجین به ارمغان میآورد.

کیفیت رضایت و روابط زناشویی سازگاری بالا و سطوح بالای درک متقابل، ارتباط مناسب در زندگی زناشویی را فراهم میآورد و میزان شادمانی از زندگی مشترک را در بر میگیرد - خواجه پور، بهرامی، فاتحی زاده و عابدی، . - 1391 گاتمن - 2003 - نشان داد که رضایت زناشویی به میزان زیادی با بیانگری شادی و هیجانات مثبت رابطه داشت. کولی - 2006 - نشان داد که بین آگاهی هیجانی و رضایت زناشویی رابطه مثبت وجود دارد. دیستکی 2008 - ، به نقل از صادقی، - 1392 نشان داد که بین شادکامی با رضایت زناشویی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که حمایت و آسایش از فاکتورهای قابل توجه و مهم در پبش بینی رضایت زناشویی می باشد و ابعاد شادکامی، حمایت و ایجاد آسایش رضایت زناشویی را افزایش میدهد.

گو و هوانگ 2009 - ، به نقل از خسروی، - 1392 نشان داد که بین رضایت زناشویی با شادکامی درخانواده رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. بیچی 2010 - ، به نقل از صادقی، - 1392 نشان داد رضایت زناشویی بطور معناداری با شادکامی معلمان متاهل رابطه معنادار و چندگانه ای دارد و رضایت زناشویی بهترین پیش بین شادکامی بود. با توجه به این که شادکامی در خانواده و رابطه زوجین از مقوله های مهم میباشد و شادی در رابطه زوجین میتواند مسبب رشد جامعه سالم شود، بررسی عواملی که زمینه را برای شادکامی زوجین فراهم میآورد مهم است. بنابراین در پژوهش حاضر این مسئله مد نظر است که آیا بین ابعاد رضایت زناشویی با ابعاد شادکامی دانشجویان متاهل در شهر کازرون رابطه معنادار وجود دارد؟

روش پژوهش

در این پژوهش روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در پژوهش حاضر عبارت از کلیه زوجین دانشگاه آزاد اسلامی شهر کازرون در سال تحصیلی 1393-1392 بود. نمونه پژوهش، بصورت تصادفی خوشه ای چندمرحله ایی انتخاب شد. که ابتدا لیستی از دانشکده های دانشگاه تهیه گردید و از بین دانشکده ها، 3 دانشکده بطور تصادفی انتخاب شد و از بین 3 دانشکده انتخابی از هر کدام از رشته های آن دانشکده 3 رشته بطور تصادفی انتخاب شد و سپس از بین 3 گروه انتخابی از هر کدام بطور تصادفی یک ورودی انتخاب و به دانشجویان متاهل آن ورودی که شامل 187 نفر پرسشنامه تحویل داده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید