بخشی از مقاله

چکیده:
مقدمه: بررسی عوامل موثراز جمله شغل و تحصیلات در رضایت زناشویی از این جهت حائز اهمیت است که رضایت فرد از زندگی زناشویی بخش مهمی از سلامت فردی محسوب می گردد. بدین جهت پرداختن به مسائل زوجین به عنوان یکی از ضرورت های پژوهشی مطرح است..

هدف:هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بخشش درمانی بر شعل و تحصیلات در افزایش رضایت زناشویی شهر کاشمر بود.روش: جامعه آماری در این پژوهش شامل تمامی زوجین شهر کاشمر که در بهار سال 1394 به مراکز مشاوره مراجعه کرده اند، بود.

از طریق روش نمونه در دسترس 24 زن و شوهر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند که پس از بررسی ملاک های ورود به پژوهش به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه رضایت مندی زناشویی انریچ در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفت. گروه آزمایش به مدت 9 جلسه تحت آموزش گروهی قرار گرفتند و برای گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت.

نتایج: پس از اجرای پس آزمون نتایج مورد تحلیل آماری قرار گرفت که نتایج نشان دهنده معنادار بودند آموزش های ارائه شده بر بهبود رضایت مندی زناشویی در بین زوجین گروه آزمایش بود.

نتیجه گیری: بیانگر این هستند که مداخله مشاوره ه ای مبتنی بر بخشش می تواند در بهبود رضایتمندی زناشویی کمک کند که این موجب بهبود کیفیت ارتباط بین زوجین می شود.پس شایسته است در کار با زوجین به این رویکرد توجه ویژه ای شود.

مقدمه:
خانواده به عنوان واحدی اجتماعی دارای بیشترین و عمیقترین مناسبات انسانی است. علاوه بر اینکه، منبع اولیه نیازهای اساسی فرد محسوب میشود، موقعیتهای متعددی را برای یادگیری و شکلگیری نگرشها و تشکیل باورهای فرد فراهم میآورد. خانواده در کنار مسئولیت آموزشی وتربیتی، در رفع نیازهای جسمانی، روانی و انتقال ارزشهای اجتماعی نقش بسیار مؤثری دارد.

فرد در بستر خانواده خواستهای جامعه را میآموزد و این شناخت او را به گزینش رفتارهای معین رهنمون میسازد و خانواده یکی از ارکان مهم جامعه در کل تاریخ بشر و در همه ممالک بوده و هست، تا جایی که این عنصر مهم، در پیشبرد و بقاء جامعه، نقشی اساسی بازی میکند و این در حالی است که عامل شکل گیری خانواده و سنگ زیر بنای آن ازدواج است

ازدواج مقدمه تشکیل خانواده است. خانواده با پیوند زناشویی شکل میگیرد و تداوم و بقای آن نیز به تداوم و بقای پیوند زناشویی وابسته است. علیرغم اینکه ازدواج رضایتبخش یکی از عوامل مهم بهداشت روانی جامعه محسوب میشود، ولی چنانچه ازدواج و زندگی خانوادگی شرایط نامساعدی برای ارضای نیازهای روانی زوجین ایجاد کند، نه تنها بهداشت روانی تحقق نمییابد، بلکه آثار منفی و گاهی جبرانناپذیری را به جای میگذارد، به طوری که اختلالات عصبی، افسردگی و خودکشی از پیامدهای اختلافات خانوادگی میباشند.

به اعتقاد ویزمن، شلدون و گورینک بسیاری از اختلالات روانپزشکی از جمله اختلالات جسمانی، شناختی، رفتاری و استرس تحت تأثیر آشفتگی زناشویی به وجود میآیند برای رسیدن به رضایت در زندگی زناشویی عوامل مختلفی موثرند از جمله شغل و تحصیلات بالا...همه این امور انسان را به چاره جویی واداشته تا در پی جستوجوی راهکارهایی درجهت تاثیر بخشش درمانی بر شغل و تحصیلات و افزایش رضایتمندی زناشویی باشد. با توجه به کمبود پژوهشهایی در این زمینه پژوهش حاضر تاثیر بخشش درمانی بر شغل و تحصیلات در افزایش رضایت زناشویی مورد مطالعه قرار میدهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید