بخشی از مقاله

چکیده در این تحقیق اثر پودر سیر بر زنده مانی، حرکت پیش رونده و پارامترهای جنبایی اسپرم قوچ مورد بررسی قرار گرفت.

دوازده راس بره دالاق با میانگین وزن 31-2/5 در قالب یک طرح کاملا تصادفی با 4 جیره غذایی حاوی صفر، 5، 10، 15،گرم در روز پودر سیر تغذیه شدند. پس از 60 روز اعمال تیمارهای فوق، اسپرمگیری از هر بره به وسیله شوک الکتریکی هر سه هفته یکبار صورت گرفت و نمونههای اسپرم جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SAS آنالیز شدند. سطوح مختلف پودر سیر بر حرکت پیش رونده، جنبایی و زنده مانی اسپرم اثر معنی داری نداشت - . - P>0/05 بالاترین درصد زنده مانی مربوط به افزودن 5گرم پودر سیر، با 68 1/32 و کمترین درصد مربوط به افزودن 15 گرم پودر سیر، با 65 1/4 بود. بیشترین میزان حرکت پیش رونده مربوط به افزودن 5 گرم پودر سیر، با 7/44 0/93 مشاهده شد. در مجموع سطوح مختلف پودر سیر بر خصوصیات منی قوچ دالاق اثر معنی داری نداشت . - P>0/05 -

واژگان کلیدی: پودر سیر، خصوصیات منی، قوچ دالاق

مقدمه

حذف آنتیبیوتیکها به عنوان محرک رشد در اروپا، باعث افزایش علاقه در جایگزین موادی جهت دستکاری تخمیر شکمبه شد. بنابراین، علاقهمندی جهت استفاده از محصولات طبیعی که هیچ خطر مشابه بهداشتی را به عنوان مواد افزودنی  خوراک ندارند، افزایش یافت. محصولات طبیعی شامل پروبیوتیک، پروبیوتیکها، آنزیمها، اسیدهای آلی و متابولیتهای ثانویه گیاهی هستند. یکی از گیاهانی که حاوی متابویتهای ثانویه میباشد، سیر - Allium sativum - است. متابولیتهای ثانویه گیاه سیر جزو مواد ارگانوسولفور است . - 13 - مطالعات در زمینه تاثیر پودر سیر در هضم و تخمیر شکمبهای در نشخوار کنندگان رو به گسترش است، ولی از اثرات سیر بویژه روی تولید مثل جنس نر تحقیقات زیادی گزارش نشده است.
تاثیرات متناقظی از سیر بیان کرده اند. عصاره سیر حرارت دیده توانست در ترمیم بیضهها بعد از هیپوگنادیسم موثر باشد - 7 - ،

در عین حال آزمایشات دیگری گزارش شده که بیان میکند پودر سیر اثرات تخریبی روی بافت بیضه و دستگاه تولید مثل جنس نر دارد . - 5 - همچنین گزارش شده متابولیتهای ثانویه سیر مثل دیآلیل تریسولفید که اثرات اسپرم کشی داشتهاند . - 4 - تحقیقات نشان میدهد که پیاز وسیر حاوی آنتیاکسیدانهای اگزوژنز و آندوژنز مثل سلنیوم، گلوتاتیون، و یتامینهای آ، ب، ث و فلانوییدها مثل کورستین میباشد. گزارش شد که استفاده از آنتیاکسیدانها و ویتامینهای مذکور در جیره روزانه
DNA اسپرم را در مقابل رادیکالهای آزاد محافظت میکند و فشار خون بافت بیضه را افزایش می دهد 6 - ، . - 9 این آنتی-اکسیدانها DNA و دیگر مولکولهای مهم را از اکسیداسیون و آسیب محافظت میکنند - - 3، ازطرف دیگر آپوپتوسیز را کاهش میدهند و میتوانند پارامترهای سلامتی اسپرم را بهبود بخشند و نرخ باروری را در مردان افزایش دهند 6 - ، . - 9 در این تحقیق تاثیر پودر سیر بر حرکت جنبایی، حرکت پیشرونده، و زنده مانی اسپرم قوچ مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روشها
این آزمایش در ایستگاه تحقیقاتی علوم دامی مهندس کمالی وابسته به مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی استان گلستان در 8 کیلومتری شهرستان گرگان، با استفاده ازدوازده راس بره نژاد دالاق با میانگین وزن 31-2/5 انجام شد. جیره مورد استفاده در این تحقیق بر اساس احتیاجات برههای پرواری - 1985 - NRC تنظیم شد - جدول - 1 و تمام تیمارها با جیره کاملاً مخلوط بودند. تیمارهای آزمایشی شامل:-1 تیمار شاهد - بدون پودر سیر - ، -2 جیره پایه به اضافه 5 گرم پودر سیر، -3 جیره پایه به اضافه 10 گرم پودر سیر و -4 جیره پایه به اضافه 15 گرم پودر سیر به ازای هر گوسفند در روز بود. اسپرم-گیری از هر بره به وسیله شوک الکتریکی هر سه هفته یکبار صورت گرفت و نمونههای اسپرم بدست آمده بلافاصله به بن-ماری منتقل شد. هر انزال به طور جداگانه از نظر خصوصیات ظاهری مورد ارزیابی چشمی و از نظر درصد اسپرم زنده، متحرک و حرکت موجی و به وسیله میکروسکوپ نوری شمارش شدند. به منظور ارزیابی اسپرم متحرک، یک قطره اسپرم و یک قطره سرم فیزیولوژی بر روی لام از پیش گرم شده قرار داده و سپس روی آن لام گزارده تا نمونه به طور یکنواخت پخش شود. درصد تحرک اسپرم، با مشاهده مستقیم اسپرمهایی که حرکت جلو رونده دارند با بزرگنمایی 40x شمارش شدند. به منظور تعیین حرکت موجی اسپرماتوزوا، یک قطره از نمونه منی را روی یک لام قرار داده و حرکت موجی اسپرمها با بزرگنمایی 10x مورد ارزیابی قرار گرفت. به اسپرمهای فاقد حرکت، امتیاز صفر و دارای حرکت شدید امتیاز10 داده شد.

به منظور تعیین درصد اسپرم زنده از رنگ آمیزی ائوزین - نیگروزین استفاده شد. که یک قطره از رنگ و یک قطره کوچک اسپرم را جداگانه روی یک لام ریخته و به کمک یک لام دیگر با زاویه نسبت به لام اول فشارملایمی داده و پس از خشک شدن، با بزرگنمایی40x نمونه را مورد شمارش قرار گرفت. اسپرمهای مرده به رنگ قرمز و اسپرمهای زنده فاقد رنگ بودند . - 2 - در این آزمایش از طرح کاملا تصادفی استفاده شد. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SAS صورت گرفت همچنین برای رسم نمودارها از Excel استفاده شد.

نتایج و بحث:

نمودار 1 نشان داد که تیمارهای مورد آزمایش نتوانست اثر معنی داری بر روی حرکت موجی اسپرماتوزوا داشته باشد . - P>0/05 - اما بیشترین میزان حرکت موجی در با اضافه کردن 5گرم پودر سیر به میزان 7/44 0/93 مشاهده شد. ایجاد استرس اکسیداتیو منجر به کاهش تحرک اسپرم می شود . - 7 - با توجه به این مطلب که افزودن آنتیاکسیدانهای خارجی به اسپرم میتواند استرس اکسیداتیو در اسپرماتوزوای انسان را کاهش دهد - 11و - 12 پیشبینی میشد که سیر با داشتن آنتی-اکسیدانهایی مثل سلنیوم وگلوتاتیون بتواند استرس اکسیداتیو را کاهش و تحرک اسپرم را افزایش دهد اما این نتیجه مشاهده نشد. نمودار 2 بیانگر تفاوت بین تیمارها با سطوح مختلف پودر سیر اختلاف معنیداری را نشان میدهد که از لحاظ حرکت جنبایی تفاوت معنیداری باهم ندارند - . - P>0/05 بیشترین میزان حرکت مربوط به تیمار شاهد با74/59 6/5 بود. خاکی وهمکاران - 8 - گزارش کردند خوراندن 0/5 تا 1 گرم در روز عصاره پیاز به موشها میتواند جنبایی اسپرم آنها را به طور معنیداری افزایش دهد. با توجه به داشتن ترکیبات سولفوری متنوع در سیر و پیاز پیشبینی میشد که پودر سیر بتواند تحرک اسپرماتوزوای قوچ را افزایش دهد که این روند مشاهده نشد. علت معنیدار نشدن این صفت در مقایسه با گزارشات سایر محققان احتمالا به دلیل تفاوت در نوع قضاوت در ارزیابی حرکت پیش رونده، تعداد قوچ و سطوح مختلف پودر سیر باشد.

نمودار 3 نشان داد که تیمارهای مورد آزمایش نتوانست اثر معنیداری بر روی درصد زنده مانی اسپرماتوزوا داشته باشد . - P>0/05 - بالاترین درصد زنده مانی مربوط به افزودن 5گرم پودر سیر با 68 1/32 و کمترین درصد مربوط به اضافه کردن 15گرم پودر سیر با 65 1/4 می باشد. مطالعات نشان دادند آنزیمهای آنتیاکسیدانی، گلوتاتیون پراکسیداز و سوپر اکسید دیسموتاز از طریق تأثیر بر فرمهای پراکسیدی و کاهش اکسایشی، از سلول محافظت میکنند. سیر آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز سلولی را در انواع سلو لهای کبد، کلیه، پستان، بیضه افزایش دادند - . - 10 میرفردی و همکاران - 1 - بیان کردند که عصاره سیر به خصوص دی آلیل دی سولفات و سایر ترکیبات سولفوری آن با افزایش آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز موجب جلوگیری از اثرات مخرب و شکستن DNA در سلو لهای مولد اسپرم می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید