بخشی از مقاله

چکیده:
افزایش محدودیت استفاده از آنتی بیوتیک بعنوان محرك رشد در خوراك حیوانات استفاده از جایگزین هاي آنها را توسعه داده است. هدف از انجام این تحقیق بررسی امکان استفاده از پودر کاکائو و جینسینگ بعنوان محرك رشد بر عملکرد و خصوصیات لاشه جوجه هاي گوشتی بود.

192 قطعه جوجه گوشتی ماده یک روزه سویه راس 308 به طور تصادفی به یکی از چهار تیمار زیر با چهار تکرار در قالب یک طرح کاملاٌ تصادفی قرار گرفتند. تیمارها شامل گروه کنترل - جیره پایه - ، 2 و 4 گرم در کیلوگرم پودر کاکائو و یک گرم در کیلوگرم پودر جینسینگ که به جیره پایه اضافه شده بودند.

میزان مصرف خوراك،وزن بدن و اضافه وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی در دوره هاي مختلف پرورش و کل دوره پرورش اندازه گیري شد. صفات مربوط به لاشه نیز در سن 42 روزگی پس از کشتار اندازه گیري و محاسبه گردید. وزن بدن جوجه هاي تغذیه شده با 4 گرم در کیلوگرم پودر کاکائو و 1 گرم در کیلوگرم پودر جینسنگ بطور معنی داري بالاتر از سایر تیمارها بود . - P<0/05 -

کمترین مصرف خوراك و بهترین ضریب تبدیل غذایی مربوط به جوجه هاي دریافت کننده پودر جینسنگ بود . - P<0/05 - کمترین بازده لاشه در جوجه هاي گروه کنترل مشاهده گردید. بیشترین درصد چربی حفره شکمی متعلق به جوجه هاي تغذیه شده با پودر جینسنگ بود . - P<0/05 - سایر اجزاي لاشه از قبیل اوزان کبد، دوازدهه، روده باریک، سکوم، طول روده باریک و طول سکوم تحت تاثیر تیمارهاي آزمایش قرار نگرفت. نتایج آزمایش نشان داد پودر کاکائو و جینسنگ می تواند بعنوان محرك رشد در تغذیه جوجه هاي گوشتی مورد استفاده قرار گیرد.

مقدمه:

افزایش محدودیت استفاده از آنتی بیوتیک بعنوان محرك رشد در خوراك حیوانات بدلیل ایجاد سویه هاي مقاوم باکتریایی استفاده از جایگزین هاي آنها را توسعه داده است - . - 5 یکی از بهترین منابع جایگزین استفاده از برخی گیاهان دارویی می باشد - . - 1 از جمله گیاهانی که پتانسیل استفاده بعنوان جایگزین آنتی بیوتیک در جیره طیور را دارند می توان به کاکائو و جینسنگ اشاره نمود.

کاکائو درختچه اي است به ارتفاع 10-8 متر که میوه آن دراز،تخم مرغی،ظاهرا به شکل خیارهاي با پوست ناصاف به رنگ زرد یا قرمزاست . - 2 - در تحقیقی که توسط یاماگیشی وهمکاران - 6 - 2001 بر روي کاکائو انجام پذیرفت نشان دادشد که استفاده از کاکائو باعث کاهش فساد اکسیداتیو می شود که بدلیل وجود اپی کته چین یکی از ترکیبات آنتی اکسیدانی در کاکائو می باشد

گیاه جینسنگ که داراي نام متداول پاناکس و در زبان یونانی به اسم پاناك به معناي تمام درمان ها می باشد،که در سده اخیر اطبا آسیایی بر آن تکیه زیادي دارند - . - 2 یئو و همکاران - 7 - 2008 گزارش کردند جینسینگ داراي خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است

درتحقیق دیگري کربسیدا وهمکاران - 4 - 2009 نشان دادند که جنسینگ بر روي بیماري متداول سرماخوردگی موثر بوده و در درمان سرماخوردگی موثر است . - 4 - هدف از انجام این تحقیق بررسی امکان استفاده از پودر کاکائو و جینسینگ بعنوان محرك رشد بر عملکرد و خصوصیات لاشه جوجه هاي گوشتی بود.

مواد و روش ها:
این آزمایش در سالن مرغداري بدون پنجره دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان انجام شد. در این آزمایش 192 قطعه جوجه گوشتی یک روزه سویه راس 308 به 16 گروه 12 تایی با میانگین هاي وزنی برابر تقسیم شدند. به هر تیمار چهار قفس بطور تصادفی اختصاص داده شد.

تیمارهاي آزمایش شامل گروه کنترل - جیره پایه - ، 2 و 4 گرم در کیلوگرم پودر کاکائو و یک گرم در کیلوگرم پودر جینسینگ که به جیره پایه اضافه شده بود. کلیه جوجه ها از سن 1 تا 42 روزگی جیره آزمایش را طی سه دوره 14-1 روزگی - آغازین - ، 28-14 روزگی - رشد - ، 42-28 روزگی - پایانی - که بر اساس توصیه احتیاجات غذایی سویه راس 308 تنظیم شده بود دریافت کردند.

جوجه ها در طول دوره آزمایش بصورت آزاد به آب و غذا دسترسی داشتند. برنامه نوردهی سالن بصورت پیوسته با 23 ساعت روشنایی و 1 ساعت تاریکی بود. میزان مصرف خوراك روزانه، وزن بدن، اضافه وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی بصورت دوره اي و همچنین در کل دوره پرورش اندازه گیري و محاسبه گردید. در پایان دوره آزمایش 42 - روزگی - تعداد 2 قطعه جوجه - دو قطعه مرغ - که میانگین وزنی هر کدام نزدیک به میانگین گروه خود بود از هر تکرار 8 - قطعه براي هر تیمار - انتخاب و هر یک به طور جداگانه وزن کشی، ذبح و مورد تجزیه لاشه قرار گرفتند.

صفات مورد اندازه گیري شامل درصد وزن لاشه شکم خالی، چربی حفره شکمی - چربی اطراف ناحیه سنگدان، اطراف پیش معده و کلوآك - ، کبد، دوازدهه، روده باریک و سکوم نسبت به وزن زنده و همچنین طول روده باریک وطول سکوم بودند. داده هاي این آزمایش در قالب یک طرح کامل تصادفی باچهار تیمار در چهار تکرار با استفاده از بسته نرم افزار آماري - 1997 - SAS مورد تجزیه و تحلیل آماري قرار گرفتند. مقایسه بین میانگین ها نیز با استفاده از آزمون چند دامنه اي دانکن در سطح احتمال 5 درصد انجام شد.

نتایج و بحث:

تاثیر پودر کاکائو و جینسنگ بر عملکرد جوجه هاي گوشتی در کل دوره پرورش در جدول 1 آورده شده است. همانطور که در این جدول مشاهده می شود وزن بدن بطور معنی داري تحت تاثیر تیمارها قرار گرفته است و جوجه هاي دریافت کننده پودر کاکائو در سطح 4 گرم در کیلوگرم و جینسینگ بطور معنی داري وزن بدن بالاتري در مقایسه با گروه کنترل داشتند . - P<0/05 -

در مورد اضافه وزن روزانه نیز همین روند مشاهده شد. کمترین مصرف خوراك و بهترین ضریب تبدیل غذایی مربوط به جوجه هاي دریافت کننده پودر جینسنگ بود . - P<0/05 - در این ارتباط افزایش وزن بدن جوجه هاي دریافت کننده 4 گرم در کیلوگرم پودر کاکائومی تواند بدلیل وجود آراشیدونیک اسید، اولئیک اسید، پالمتیک اسید، هیدرو کربن هاي آلیفاتیک و مخلوطی از چند سیتوسترول باشد 

آرگیور - 3 - 2002 گزارش کرد که استفاده از کاکائو در جیره بز باعث بهبود در رشد می شود و استفاده از پودر یا ورقه هاي کاکائو تاثیر بیشتري نسبت به سبوس پوسته کاکائو دارد. اضافه وزن ناشی از مصرف جینسینگ می تواند ناشی از گلوکوزیدهاي استروئیدي بنام پاناکولین، ساپونینی بنام پاناکسین، ویتامین هاي گروه ب و ویتامین دي وهمچنین گلوکوزیدي بنام جینسینگ باشد. یئو و همکاران - 7 - 2008 گزارش کردند که جینسینگ بوسیله فعال کردن پروتئین هاي شوك حرارتی 27 و70 باعث جلوگیري از تخریب سلولهاي موش در برابر اتانول می شود.

تاثیر پودر کاکائو و جینسنگ بر خصوصیات لاشه جوجه هاي گوشتی در سن 42 روزگی درجدول 2 آورده شده است. همانطور که در این جدول مشاهده می شود جوجه هاي تغذیه شده با پودر کاکائو و جنسینگ بازده لاشه بالاتري در مقایسه با گروه کنترل داشتند

 بیشترین میزان درصد چربی حفره شکمی در جوجه هاي دریافت کننده پودر جینسینگ مشاهده شد. سایر اجزاي لاشه از قبیل درصد وزن کبد، دوازدهه، روده باریک، سکوم و همچنین طول روده باریک و طول سکوم تحت تاثیر تیمارهاي آزمایش قرار نگرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید