بخشی از مقاله

چکیده
این آزمایش به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف پودر پیاز قرمز برعملکرد و خصوصیات لاشه در جوجه های گوشتی نرانجام گرفت.برای این منظور از 200 قطعه جوجه گوشتی نر یکروزه ،سویه تجاری راس308 با وزن متوسط 40گرم در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار، 5 تکرارو10 قطعه جوجه گوشتی در هر تکرار استفاده شد.گروه های آزمایشی شامل شاهد - - Aو0/087درصد 0/17, - A1 - درصد - A2 - و 0/26درصد - - A3 پودر پیاز قرمز بود.عمل رکوردگیری هفته ای یک بار در یک روز معین انجام گرفت. در سن42روزگی از هرتکرار یک قطعه جوجه انتخاب وذبح گردید. نتایج نشان داد که افزودن 0/087 درصد پودر پیاز قرمزدر پایان 21روزگی، باعث افزایش معنی دار در وزن بدن نسبت به گروه شاهد شد . - p<0/05 - تیمار های آزمایشی در پایان دوره42روزگی تحت تاثیر این سطوح از پودر پیاز قرمز قرار نگرفتند.در این آزمایش خصوصیات لاشه تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفتند. پودر پیاز قرمز می تواند در جهت بهبود عملکرد تولیدی جوجه های گوشتی استفاده شود، اما باید به منظور ایجاد مقدار مناسب، سن و دیگر شرایط مساعد، مطالعات بیشتری انجام شود که تحت آن بهترین نتیجه را می توان با این مواد گیاهی به دست آورد.
کلمات کلیدی: پیاز قرمز، عملکرد، مواد معدنی استخوان، جوجه های گوشتی.

مقدمه

جهت افزایش عملکرد و کاهش تلفات در صنعت پرورش طیور از افزودنیهای مختلفی مثل آنتیبیوتیکها، پروبیوتیکها، پری بیوتیک ها وکوکسیدیواستاتها و غیره استفاده می شود 2]، .[1 پیاز تازه دارای2-6درصد اینولین بوده وحاوی آنتیاکسیدانی است که درجه پلیمریزاسیون آن در محدوده 2 تا 12 می باشد1]، 6،[ 8ترکیبات پلی فنلی گروهی از فیتوکمیکال ها هستند که به فراوانی در میوهها و سبزیها یافت میشوند و قادرند فعالیت بسیاری از آنزیمهای کلیدی متابولیک را مهار سازند.[7] از مهمترین و فراوان ترین ترکیبات پلی فنلی که توزیع گسترده در منابع غذایی گیاهی و به خصوص پیاز قرمز دارد، میتوان به کرستین اشاره کرد[7] .تجویزعصاره پیاز به مقدار 100 و 50 میلی گرم درکیلوگرم جیره جوجههای گوشتی موجب افزایش وزن، خوراک و آب مصرفی شده است و هزینه های خوراک را در پایان دوره 21روزگی کاهش داده است.[9]

مواد و روش ها

این آزمایش در دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه با تعداد200قطعه جوجه گوشتی نر، در قالب طرح کاملا تصادفی در 4تیمار و 5 تکرار که در هر تکرار10قطعه قرار گرفته بود انجام شد.جیره برپایه ذرت و سویا، برای تمام گروه ها یکسان در نظر گرفته شد. تیمارهای آزمایشی به ترتیب شامل شاهد - A - ، تیمار حاوی 0/087درصد - - A1، تیمار حاوی 0/17درصد - - A2وتیمار حاوی 0/26درصد A3 - - پودر پیاز قرمز بودند. در سن 42 روزگی از هر تکرار بطور تصادفی یک جوجه انتخاب و ذبح شد، سپس اوزان ران، سینه، کبد، قلب، سنگدان،بورس فابریسیوس،طحال، چربی محوطه شکمی ،طول روده و وزن روده اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از رویه GLM نرم افزار SAS ودر قالب طرح کاملا تصادفی و مقایسه میانگین با استفاده ازآزمون چنددامنهای دانکن در سطح احتمال 5 درصد انجام شد .نتایج و بحث

درجدول1 میانگین افزایش وزن، خوراک مصرفی و ضریب تبدیل خوراک 21 و42 روزگی نشان داده شده است. افزودن سطحA1 پودر پیاز قرمز باعث افزایش معنیدار وزن بدن نسبت به گروه شاهد شد . - P<0/05 - تیمارهای آزمایشی اثر معنی داری بر خوراک مصرفی جوجه های گوشتی نداشت، اما در سطحA1باعث بهبود مصرف خوراک گردید. درجدول2میانگین افزایش وزن، مصرف خوراک و ضریب تبدیل دوره 42 روزگی نشان داده شده است. تیمارهای آزمایشی اثر معنی داری برافزایش وزن، خوراک مصرفی وضریب تبدیل جوجه های گوشتی در این دوره نداشت. اگرچه گزارشات اندکی در رابطه با اثرات پیاز بر روی عملکرد در جوجه های گوشتی و دیگر حیوانات وجود دارد اما در آزمایشی نشان داده شده است که سطوح 50 و100میلی گرم عصاره پیاز به طور معنی داری باعث افزایش خوراک مصرفی و افزایش وزن بدن جوجههای گوشتی میشود، همچنین بر روی ضریب تبدیل اثر معنی داری نداشته اما تمایل به کاهش را نشان داده است.[9] تجزیه روده ای پری بیوتیک ها منجر به تولید مقادیر اصلی اسیدهای چرب کوتاه زنجیر، اغلب استات، پروپیونات و بوتیرات می شود که تقریبا به طور کامل در مجرای گوارشی جذب می شوند .[5] اثر مهار کنندگی اشتها توسط کربوهیدراتهای غیر قابل هضم، ناشی از تولید بیش ازحد پپتیدهای القا کننده بی اشتهایی - پپتید شبه گلوکاگون- - 1 توسط روده می باشد، در موش های خانگی تغذیه شده با رژیم غذایی پر چرب نشان داده شد که اثر ضد چاقی فروکتان ها، به وضوح به تولید بیشتر پپتید شبه گلوکاگون-1به وسیله سلول های Lدر کولون بستگی دارد وبه گیرنده عملکردی نیاز دارد3]،.[4 احتمالا سطوح بالای پودر پیاز به دلیل داشتن اثر پری بیوتیکی باعث تحریک سلولهای L دستگاه گوارش و افزایش تولید پپتیدهای مهار کننده اشتها می شود ودر نهایت خوراک مصرفی جوجه های گوشتی را کاهش می دهد.احتمالا در این آزمایش پایین ترین سطح پودر پیاز به دلیل پایین بودن میزان آن بر اشتها اثر گذار نبوده است . از طرفی به نظر می رسد تخمیر فلور میکروبی روده توسط اینولین موجب تولید بیشتر اسیدهای چرب کوتاه زنجیر - پروپیونات،استات و بوتیرات - شده و با تغییرات ایجاد شده در مورفولوژی روده جذب مواد مغذی را افزایش داده باشد. بنابراین محققین این آزمایش احتمال می دهند سطح 0/087درصد پودر پیاز بر کاهش اشتها اثر گذار نبوده اما جهت تخمیر فلور میکروبی روده مناسب می باشد.

درجدول3 خصوصیات لاشه - ران، سینه، کبد، قلب، سنگدان، بورس فابریسیوس،طحال، چربی محوطه شکمی ،طول روده و وزن روده - گزارش گردیده است.تیمارهای آزمایشی اثر معنیداری بر خصوصیات لاشه جوجه های گوشتی نداشت.پودر پیاز قرمز می تواند در جهت بهبود عملکرد تولیدی جوجه های گوشتی استفاده شود، اما باید به منظور ایجاد مقدار مناسب، سن و دیگر شرایط مساعد مطالعات بیشتری انجام شود که تحت آن بهترین نتیجه را می توان با این مواد گیاهی به دست آورد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید