بخشی از مقاله

چکیده :

هدف این تحقیق، بررسی میزان تأثیر ابعاد چهارگانه پاداش کل بر رضایت کارکنان در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاك میباشد. تحقیق حاضر را برحسب هدف می توان در دسته کاربردي قرار داد؛ و بر حسب نحوة گردآوري دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. از نظر روش تجزیه و تحلیل دادهها نیز، از نوع همبستگی و معادلات ساختاري محسوب میگردد. به این منظور، براساس نمونهگیري به صورت تصادفی، نمونهاي معادل
386 نفر انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامه 19 سؤالی اقدام به جمعآوري اطّلاعات گردید.

در پایان به این نتیجه رسیدیم که: ابعاد 4 گانه پاداش کل داراي تأثیر معناداري بر رضایت کارکنان در جامعه آماري مورد مطالعه بودهاند و بهترتیب بیشترین میزان تأثیر عبارتند از: "جبران خدمات"، "محیط کاري"، "رشد شخصی" و "مزایا".

واژگان کلیدي : سازمان، پاداش کارکنان، پاداش کل، کارکنان، رضایت کارکنان

مقدمه

امروزه سرمایههاي انسانی مهمترین مزیت رقابتی بوده و عامل کلیدي جهت نیل به اهداف سازمانها به شمار میرود. عکس این مطلب نیز صادق است، منابع انسانی میتوانند مانعی جهت اثر بخشی سازمانها شوند. امروزه سازمانها در محیطهاي بسیار رقابتی و دائماً در حال تغییر داخلی و بینالمللی فعالیت می کنند، در چنین محیطهاي متلاطم ایجاد انگیزه در کارکنان جهت افزایش کارائی و حفظ آنان در سازمان از مهمترین و پیچیدهترین مسائلی است که سازمانها با آن مواجه هستند. افزایش کارائی و بهرهوري سازمان و نیز اثربخشی فعالیتهاي آن مستلزم استفاده بهینه از عوامل موثر در تولید به خصوص نیروي انسانی میباشد که عامل کلیدي پیشرفت هر سازمان است.

مدیران سازمانها، مؤسسات و شرکتهاي موفق تلاش میکنند با ایجاد انگیزه در کارکنان آنان را به کار ترغیب نموده و به آنها القاء نمایند که کاري که انجام میدهند مربوط به خودشان بوده و سازمان را از آن خود شمرده و خود را در پیشرفت و شکست و موفقیت آن سهیم بدانند. این کار در کنار آموزش حین خدمت و آشنائی کارکنان با اهداف سازمان در سایه ایجاد انگیزههاي مهم در نیروي انسانی امکانپذیر است. به طرق مختلفی میتوان در کارکنان انگیزه ایجاد کرد، یکی از این راهها دادن پول به عنوان پاداش - کارانه - میباشد. در این روش افراد با توجه به ارزیابی از عملکردشان و به تناسب سطح عملکرد کمی و کیفی خود از سطوح مختلف پاداشهاي مادي بهرهمند میشوند.

بیان مسأله تحقیق

انسان قبل از انجام کار هدف و غایتی را براي خود تعیین میکند. سپس ارزش هدف و مطلوبیت دسترسی بدان را براي خود سنجیده و با توجه به اهمیت و مطلوبیت هدف میزان تلاش و کوششی را که براي رسیدن به هدف لازم است در نظر گرفته و تصمیم گیري می نماید.

یک سیستم پاداش نوین نظیر پاداش کل بر این فرض استوار است که همه افراد مانند یکدیگر نیستند و همه آنها فقط به منظور کسب حداکثر پاداشهاي مالی کار نمی کنند. درحالیکه پول بطور آشکار بخش مهمی از پاداش است، اما به طور فزاینده اي مشاهده شده است که چیزي بیش از فقط پول نقد براي جذب و نگهداري افراد توانمند مورد نیاز است.

عناصري در پاداش کل وجود دارد که هر یک از آنها برنامه ها، فعالیت ها، اجزا و ابعادي را در بر می گیرند که جمعاً استراتژي سازمان را در جهت جذب، برانگیختن و نگهداري کارکنان تعیین میکنند. این عناصر نمایان گر جعبه ابزاري هستند که یک سازمان انتخاب می کند تا هم براي سازمان و هم براي کارکنان ارزش بیافریند.

به هر حال شناخت اثرات مثبت و منفی پرداخت پاداش بر عملکرد کارکنان نیاز به یک پژوهش علمی و کاربردي را ضروري ساخته است. در همین راستا تحقیق حاضر درصدد است تا نشان دهد، عناصر پاداش کل در میان کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاك چه اثراتی به همراه دارد و تا چه میزان عناصر پاداش کل، رضایت کارکنان را به همراه داشتهاست.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید