بخشی از مقاله

چکیده

سازمانهای موفق سیستم پاداشی را پیادهسازی میکنند که باعث ایجاد انگیزه و حرکت سازمان به سوی اهداف استراتژیک خود گردد. تمرکز این مقاله بر ارائه سیستم پاداشی است که به تحقق اهداف استراتژیک کمک نماید. این اهداف به طور عام میتوانند افزایش گردش مالی, افزایش سودآوری و کاهش هزینهها, تشویق به اخذ پروژههای جدید، تشویق سیستم به چابکسازی و بالا بردن بهرهوری نیروی انسانی، همسو-سازی واحدها با اهداف استراتژیک سازمان از طریق تدوین و پایش برنامههای مصوب، تقویت حوزه مدیریت دانش و تشویق به مدیریت سیستماتیک پروژهها را شامل شوند.

تحقیقات نشان داده است که در سازمانهای موفق، سیستم پاداش مبتنی بر عملکرد گروهی را بر سیستم پاداش مبتنی بر عملکرد فردی ترجیح داده و معیارهای ارزیابی واحدهای کسب و کار و بخشهای مختلف سازمان را ملاک پرداخت پاداش قرار میدهند. سیستم پاداش معرفی شده با تمرکز بر جنبههای مالی، فرایندهای داخلی، مدیریت دانش و مشتریان، به همسوسازی جنبههای استراتژیک شرکت مورد مطالعه با تمرکز بر عملکرد واحدها به صورت گروهی میپردازد. سیستم مطرح شده در این مقاله طی یک دوره شش ماهه در یکی از شرکتهای پروژه محور تابعه سازمان صنایع دفاع به صورت عملی پیادهسازی گردیده و نتایج حاصل از این پیاده سازی و بهبودهای مورد انتظار در بخش یافتهها ارائه شده است.

مقدمه

ایجاد انگیزه نیروی محرکه افزایش ظرفیت و بهره وری و اطمینان از انجام وظایف واحد ها به صورت کارا و اثربخش میباشد. روشهای پاداش یکی از ابزارهای مهم و حیاتی جهت افزایش انگیزه در کارکنان و واحدها و در نتیجه نیل به اهداف استراتژیک یک سازمان میباشد. در حوزه ارزیابی عملکرد, به منظور افزایش کارایی مساله مهم تعیین صحیح مولفهها و سطوح سازمانی مورد پایش و نحوه و نسبت ارتباطی انها با میزان پاداش واحد میباشد. یک سیستم پاداش کارا سیستمی میباشد که نحوه تخصیص پاداش در حوزه های مختلف مد نظر یک سازمان را در دل خود داشته باشد. به همین جهت نکته مهمی که در طراحی سیستم پاداش میبایست مد نظر قرار داد, اهداف استراتژیکی میباشد که سیستم پاداش در صدد تسهیل مسیر دستیابی به انها میباشد.

یک سازمان موفق نیازمند ان است که تمام کارکنانش در جهت اهداف سازمان حرکت کنند و کار روزمره خود را به نحوی انجام دهند که به نیل به اهداف سازمان کمک کند. این موضوع یک دستور از بالا به پایین نیست و تنها از طریق سلسله مراتب دستوری محقق نخواهد شد. سازمان های موفق سیستم ارزیابی عملکرد و پاداشی را پیاده سازی میکنند که باعث ایجاد انگیزه و حرکت سازمان در جهت اهداف استراتژیک سازمان گردد.

سیستم پاداش مجموعهای از تدابیر برای جبران تلاشی است که فرد در سازمان متحمل می شود و یا جهت پیشبرد اهداف استراتژیک سازمان به صورت بهره ور انجام میدهد. بسیاری معتقدند که پاداش عاملی اثر گذار برای بکارگماری بینه افراد، افزایش بهرهوری سازمانها و نگهداری کارکنان میباشد و عدم به کارگماری یک روش همگون با نیازها, ساختار, زیرساختها و اهداف میتواند باعث تزلزل موقعیت سازمانها در فضای رقابتی کنونی گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید