بخشی از مقاله

چکیده

تغییرات شاخصهای کلان اقتصادی به عنوان یک ریسک سیستماتیک، میتواند بر سطح فروش و سودآوری صنعت بیمه موثر باشد. به گونهای که بر اساس نتایج تحقیقات مختلف اکثریت شاخصهای کلان تأثیرمتفاوتی بر فروش در صنعت بیمه دارند که این امر موجب میگردد نتوان نتیجه نهایی تأثیر اجرای یک سیاست را بر فروش بیمه در این صنعت مشخص نمود. این امر موجب ابهام در نتایج اجرای سیاستهای مختلف در این صنعت میگردد؛ لذا مسئله اصلی تحقیق حاضر نحوه و شدت اثرگذاری شاخصهای کلان اقتصادی بر میزان فروش انواع بیمه های در صنعت بیمه کشور است. روش این تحقیق همبستگی - پس رویدادی می باشد که جهت گردآوری اطلاعات از ابزار کتابخانه ای - اسنادی با استفاده از منابع مرتبط و داده های بیمه مرکزی و بانک مرکزی استفاده شده است. و با استفاده از روش خودرگرسیون برداری در بازه زمانی 1362؛1392 بشکل سالانه در فضای نرم افزار ایویوز 7,1 اقدام به برآورد و نحوه اثرگذاری متغیرهای کلان اقتصادی بر فروش انواع بیمه در تمامی بیمههای خصوصی و دولتی نمودیم. نتایج تحقیق بیانگر این واقعیت است که؛ نرخ رشد فروش بیمه بیش از آنکه از بخش پولی - تورم و نقدینگی - تأسی بپذیرد از متغیرهای حقیقی - رشد اقتصادی - میپذیرد. بر اساس نتایج رابطه بلندمدت به ترتیب نرخ رشد نقدینگی، نرخ رشد اقتصادی و نرخ رشد تورم در بلندمدت 11/5 صدم درصد، 2/07 صدم درصد -2/89 صدم درصد تغییر در نرخ رشد فروش بیمه میشوند. همچنین بر اساس رابطه علیت گرنجر مابین نرخ تورم و نرخ رشد نقدینگی رابطه علیت دو طرفه؛ مابین نرخ رشد اقتصادی و نرخ رشد فروش بیمه رابطه علیت دو طرفه و مابین نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد فروش بیمه رابطه علیت یک طرفه از سوی نرخ رشد نقدینگی به سمت نرخ رشد فروش بیمه مشاهده گردید.

کلمات کلیدی :نرخ رشد فروش بیمه, رشد نقدینگی, رشد اقتصادی, نرخ تورم, خود رگرسیون برداری
 
.1مقدمه

یک بازار مالی یکپارچه داری سه عنصر اساسی سرمایه کوتاه مدت، بلند مدت و اطمینان است .سرمایههای کوتاه مدت در بازار پول و به طور خاص بانکها و موسسات مالی و اعتباری مبادله میشوند .بازار سرمایه و به طور خاص بورسهای اوراق بهادار نیز محل داد و ستد سرمایههای بلند مدت است .هر دو بازار مذکور نیازمند به عنصر سومی هستند که بتوانند به حیات خود ادامه دهند  اطمینان به عنوان رکن سوم بازارهای مالی، توسط صنعت بیمه ارائه میشود .این بازار سوم خود به علت ذات مشتقه بودن خدمات قابل ارائه از سوی خود؛ به شدت از تغییرات متغیرهای کلان تأسی میپذیرد .لذا در این مطالعه نحوه تعامل میان متغیرهای کلان اقتصادی در صنعت بیمه ایران مورد توجه قرار دارد .بیمه در زمره مهمترین ابزارهایی است که برای ایجاد آمادگی رویارویی با تهدیدات ابداع شده است .این فرآورده ارزشمند بشری با قابلیتهای خود بسیاری از آثار نامطلوب رویدادهای غیر مترقبه را کنترل کرده است وتحقیقاً در هر کشوری رشد و توسعه صنعت بیمه تحت تأثیر دو گروه عامل درونی و بیرونی قرار دارد .صرف نظر از عوامل داخلی که به ساختار و عملکرد این صنعت مربوط میشود عوامل بیرونی نیز تأثیرات شگرفی بر رشد و توسعه صنعت بیمه دارند، - هنری پیت،. - 1382 لذا هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نحوه اثرگذاری شاخصهای کلان اقتصادی بر میزان فروش انواع بیمه نامهها در صنعت بیمه کشور است.

از آنجا که تنوع و گستردگی فعالیتهای بیمهای میتواند تمامی بخشهای اقتصادی و کل جمعیت کشور را در برگیرد و منجر به انباشت وجوه فراوانی شود، میتواند در مجموعه فعالیتهای اقتصادی علاوه بر تأمین امنیت به یکی از کانالهای مهم تجهیز منابع سرمایهگذاری و هدایت آن به سوی فعالیتهای مولد اقتصادی مبدل شود. نکتهای که در زمینه نقش صنعت بیمه در تجهیز منابع پساندازی به عنوان یک نهاد مالی باید مورد توجه خاص و ویژه قرار گیرد، این است که در کشورهای در حال توسعه با سطح درآمد سرانه پایین و به ویژه در شرایط سخت اقتصادی و تورمی شدید، قدرت پساندازی و تجهیز ابزارها و نهادهای مالی به شدت کاهش مییابد و فعالیتهای بیمهای به تنها کانال پساندازی مردم مبدل میشود؛ لیکن نقش این نهاد مالی باید بیش از کشورهای توسعه یافته مورد توجه و عنایت قرار گیرد. امروزه صنعت بیمه از عمدهترین نهادهای اقتصادی محسوب میشود. بیمه از یک سو، نهادی مالی است که در تقویت بنیه اقتصادی جامعه نقش اساسی دارد و از دیگر سو، با ایجاد امنیت و اطمینان، زمینه گسترش فعالیتهای تولیدی و خدماتی را فراهم میسازد. پیشرفت بیمه با توسعه اقتصادی کشور مقارن است. از طرفی که تنوع و گستردگی فعالیتهای بیمهای میتواند تمامی بخشهای اقتصادی و کل جمعیت کشور را در بر گیرد و منجر به انباشت وجوه فراوانی شود، در مجموع می تواند در فعالیتهای اقتصادی علاوه بر تأمین امنیت به یکی از کانالهای مهم تجهیز منابع سرمایهگذاری و هدایت آن به سوی فعالیتهای مولد اقتصادی مبدل شود نکتهای که در زمینه نقش صنعت بیمه در تجهیز منابع پساندازی به عنوان یک نهاد مالی باید مورد مدنظر قرار گیرد، این است که در کشورهای در حال توسعه با سطح درآمد سرانه پایین و در شرایط سخت اقتصادی و تورمی شدید، قدرت پساندازی و تجهیز ابزارها و نهادهای مالی به شدت کاهش مییابد و فعالیتهای بیمهای به تنها کانال پساندازی مردم مبدل میشود؛ لیکن نقش این نهاد مالی باید بیش از کشورهای توسعه یافته مورد توجه و عنایت قرار گیرد.

یک بازار مالی یکپارچه داری سه عنصر اساسی سرمایه کوتاه مدت، بلند مدت و اطمینان است .سرمایههای کوتاه مدت در بازار پول و به طور خاص بانکها و موسسات مالی و اعتباری مبادله میشوند .بازار سرمایه و به طور خاص بورسهای اوراق بهادار نیز محل داد و ستد سرمایههای بلند مدت است .هر دو بازار مذکور نیازمند به عنصر سومی هستند که بتوانند به حیات خود ادامه دهند اطمینان به عنوان رکن سوم بازارهای مالی، توسط صنعت بیمه ارائه میشود .این بازار سوم خود به علت ذات مشتقه بودن خدمات قابل ارائه از سوی خود؛ به شدت از تغییرات متغیرهای کلان تأسی میپذیرد .لذا در این مطالعه نحوه تعامل میان متغیرهای کلان اقتصادی در صنعت بیمه ایران مورد توجه قرار دارد .بیمه در زمره مهمترین ابزارهایی است که برای ایجاد آمادگی رویارویی با تهدیدات ابداع شده است .این فرآورده ارزشمند بشری با قابلیتهای خود بسیاری از آثار نامطلوب رویدادهای غیر مترقبه را کنترل کرده است وتحقیقاً در هر کشوری رشد و توسعه صنعت بیمه تحت تأثیر دو گروه عامل درونی و بیرونی قرار دارد .صرف نظر از عوامل داخلی که به ساختار و عملکرد این صنعت مربوط میشود عوامل

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید