بخشی از مقاله

تأملی بر تغییر راهبردهای یاددهی- یادگیری با تأکید بر فاوا

چکیده

مقاله حاضر با هدف تغییر شیوههای آموزشی با تاکید بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات - فاوا - انجام شده است. فناوری اطلاعات رویکرد جدیدی را در حوزه برنامهریزی، آموزش، اجرا و ارزشیابی فراهم نموده است و با حذف فواصل مکانی و محدودیتهای زمانی بعنوان یک کاتالیزور بهبود کیفیت تجربه آموزشی را امکانپذیر میسازد. همچنین بعنوان یک ابزار و وسیله تاثیرگذار در فرایند یادگیری مورد توجه قرار گرفته است. بکارگیری فاوا امکان بهرهگیری از یک برنامه درسی تلفیقی را برای معلم و دانشآموزان فراهم میآورد. این نوع برنامه درسی، بیش از آنکه بخواهد دانش معینی را به دانشآموزان القاء کند، زمینهای را فراهم میکند که از طریق آن امکان شکوفایی قابلیتهای فردی دانشآموزان و گسترش تجربههای فردی و مستقل آنها افزایش مییابد. استفاده زا آن محیطی با قابلت آموزشی ویژه در کلاس درس ایجاد می کند که بطور مسلم در ظهور ظرفیتهای پنهان دانش آموزان اثرگذار خواهد بود. بهره گیری از شیوههای آموزشی الکترونیکی توانایی علم را در ارتباط با دانش آموزان افزایش میدهد و میتواند فرایند یاددهی و یادگیری را از محدودیتهای برنامه درسی خطی برهاند، بین یادگیری در مدرسه، خانه و مکانهای دور دست پلی بزند و پایه و اساسی برای مفهوم یادگیری فراهم سازد.

واژههای کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزشهای الکترونیکی، برنامهریزی درسی
 -1 مقدمه

سر منشاء فناوری اطلاعات را میتوان ارسال نخستین پیام تلگرافی درسال 1844 توسط» ساموئل مورس« دانست. پس از آن در سال 1980 با رشد و توسعه سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری باعث شکل گیری دوره های سیستم های اطلاعاتی شد. - شمش ،. - 1380 آموزش و پرورش بعنوان کلان ترین و گسترده ترین نهاد آموزشی هر کشور، وظیفه خطیر در ارتقا و گسترش مهارت های عمومی جامعه در این زمینه برعهده دارد. توسعه آموزش الکترونیکی در ایران میتواند بعنوان نقطه عطفی در تاریخ کشورمان قرار گیرد، بی شک توسعه مبتنی بر آموزش الکترونیکی در کشور صورت نخواهد پذیرفت مگر آنکه این توسعه و اقدام در آموزش و پرورش صورت پذیرد، چرا که زندگی بر آموزش و پرورش استوار است. پس آموزش و تغییر ساختار آموزش و پرورش و آموزش مبتنی بر کامپیوتر، ارتباطات و به اشتراک گذاردن منابع اطلاعاتی یک امر لازم، واجب و حیاتی است که به اختصار این آموزش را مبتنی بر IT مینامیم به هر حال باید کامپیوتر و شبکه در اختیار تمامی مدارس گذاشته شود و ساختار آموزشی تغییر کند.

در این امر شکی نیست باور کنید اگر نشود همچون گذشته باخته ایم. بی تردید اگر بزرک متفکر جهان شیعه؛ امام جعفر صادق بودند. دستور بر این امر میدادند. جامعه اسلامی باید پیشتاز علم، تکنولوژی و قدرت باشد. در زمان کنونی قدرت داشتن دانش نیست، بلکه دسترسی به دانش است. - صیامی ، . - 1379 در دنیایی که خیل انبوهی از کودکانش، امکانات تحصیلی ناچیزی دارند، ما به عنوان جوانترین کشور، دور تازه ای از تلاش برای احیا و ارتقاء فرهنگی را پیش رو داریم که مهم ترین بخش آن در آموزش و پرورش روی می دهد . - امروزه بستر تجربه های جدید آموزشی، با نگاه و محورییت IT است. توسعه شبکه های ملی و منطقه ای در سطح مدارس، تجهیز و برنامه ریزی برای پیوستن به - آموزش مجازی - و دیگر طرح ها نوید دهنده حضور جدی ابزارهای IT در نظام آموزش است - قاسم زاده، . - 1380 بر این اساس, مقاله حاضر با بررسی اسناد و کتب، مقالات و مجلات پژوهشی و سایر منابع به شیوه مروری به بررسی ابعاد، اهمیت و جایگاه بکارگیری و تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در شیوه های آموزشی نظام تعلیم و تربیت پرداخته است. 

بعنوان یک درس مستقل در برنامه درسی دانش آموزان گنجانده می شود و طی آن مهارتهای فنی مورد نیاز دسترسی،تجزیه تحلیل و بکارگیری اطلاعات به دانش آموزان آموزش داده میشود.در این راستا آموزش و پرورش برخی از کشورها با برنامه ریزی مناسب اقدام به تولید کتب و ابزارهای آموزشی برای دانش آموزان نموده و با تدوین راهنمای برنامه درسی برای معلمان در استفاده از فن آوری اطلاعات موفقیت چشمگیری داشته اند. - مقیم ، - 1381 - -2-5 فن آوری اطلاعات بعنوان یک وسیله :IT as a tool در این رویکرد فن آوری اطلاعات وسیله و ابزاری است برای تسهیل فرایند یاددهی- یادگیری و از آن بعنوان کاتالیزور یادگیری و ارتقاء پیشرفت تحصیلی یاد میشود.

فن آوری اطلاعات از پتانسیلی برخوردار است که میتواند بخش قابل توجهی از موانع یادگیری را بر طرف سازد. برای نمونه با شبیه سازی - - simulation رایانه ای در آموزش اجرام انتزاعی و سه بعدی همراه کردن سبک های شنیداری ،دیداری و حرکتی - AVK - در تدریس و ارائه خدمات حرفه ای و مهارتی از راه دور، بخش وسیعی از جامعه را تحت پوشش آموزشهای کیفی قرار دهد. استفاده از فن آوری اطلاعات در امور اجرایی و مدیریتی نیز بستری را فراهم می نماید که طی آن فعالیت ها با دقت و سرعت بیشتری انجام گیرد و مدیران و کارکنان نیز بتوانند با تبادل آراء و عقاید با همتایان خود در سطح ملی و بین المللی اطلاعات خویش را بروز کنند.

 تلفیقی از برنامه ریزی درسی و فناوری اطلاعات و ارتباطات

فعالیت های یادگیری یکی از عناصر مهم برنامه ریزی درسی می باشد. حال تلفیق برنامه ریزی درسی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به برنامه ریزان کمک می کند تا فعالیت های یادگیری متنوع در برنامه درسی ایجاد و موجبات تسهیل در یادگیری فراهم شود. امروزه روش های سنتی در اکثر کشور های جهان از کارایی بالایی برخوردار نیستند و نمی توانند پاسخگوی بسیاری از نیازهای امروز جامعه باشند با بهره گیری مناسب از فناوری اطلاعات و ارتباطات می توان کیفیت آموزش را افزایش داد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید