بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف، بررسی ضرورت توجه به فاوا و تأثیر آن در آموزش و برنامه درسی به ×روش مروری تحلیلی انجام شده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات - فاوا - مجموعه متنوعی از، ابزارهای تکنولوژیک و منابع مورد استفاده برای برقراری ارتباط، ایجاد، توزیع، ذخیره سازی و مدیریت اطلاعات است. فاوا باعث تسریع اصلاحات در آموزش و پرورش میشود. در کنار این رویکرد، رویکرد تحولگرا مطرح است که معتقد به تحولزایی ICT در آموزش و پرورش می باشد و بر این باور است که فناوری اطلاعات و ارتباطات، ابزارها و حتی خطمشی ها و اهداف تعلیم و تربیت را به صورت اساسی تغییر داده و متحول میکند.

برنامه درسی را میتوان دستور کار آموزش دانست بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و برنامه درسی فواید فراوانی به همراه دارد. از جمله اینکه امکان بهرهگیری از یک برنامه درسی تلفیقی را برای معلم و دانشآموزان فراهم میآورد. این نوع برنامه درسی، بیش از آنکه بخواهد دانش معینی را به دانش آموزان القاء کند، زمینهای را فراهم میکند که از طریق آن امکان شکوفایی قابلیتهای فردی دانشآموزان و گسترش تجربههای فردی و مستقل آنها افزایش مییابد.

مقدمه

در هزاره سوم با ورود فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در عرصه زندگی، بهره گیری صحیح نظام های آموزشی از این فناوریها در تدریس و یادگیری یکی از عمدهترین چالشهای حرفهای در اکثر جامعهها است. هرچند نمی توان فناوری اطلاعات و ارتباطات1 را به عنوان درمانگر برای تمامی مسائل حوزه تعلیم و تربیت مطرح کرد، لیکن امروزه این فناوریها ابزاری ضروری برای فرایند یاددهی و یادگیری محسوب می شوند

مفهوم فاوا2 برای توصیف فناوری هایی به کار میرود که ما را در ضبط، ذخیره سازی، پردازش، بازیابی، انتقال و دریافت اطلاعات یاری میدهند. لاولز - 2003 - 3 معتقد است فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بیان دامنه وسیعی از اطلاعات و ارتباطات که می تواند برای اهداف مختلف در موقعیت های مختلف به کار رود استفاده میشود.

فناوری اطلاعات به دلیل تحولپذیری و قدرت تاثیر فراوانی که در رشد آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، امنیت ملی، جهانی شدن و تعدیل مشکلات اطلاع رسانی سنتی دارد، یکی از پویاترین و بحثانگیزترین رشتههای علم و فناوری محسوب میشود.

تحولات به همراه عرضه فناوری های نوین تغییرات گسترده ای در روش های یاددهی و یادگیری ایجاد کرده اند . لذا برنامه ریزان آموزشی و درسی باید بتوانند چشم اندازها و چالش های فراهم آمده در قلمرو فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی را در جهت بهبود و بازسازی فرایند یاددهی و یادگیری شناسایی و سعی در تقویت چشم اندازها و تضعیف نمودن چالش ها کنند

هدف از ارائه این تحقیق بررسی بررسی ضرورت توجه به فاوا و تأثیر آن در آموزش و برنامه درسی می باشد که در اصل مقاله به آن پرداخته شده است.

ضرورت انجام تحقیق

فناوری اطلاعات و ارتباطات روش های جدید و نوآورانه ی یاددهی و یادگیری را برای اساتید و دانشجویان در همه سطوح آموزشی ارائه میکند. لیکن در حال حاضر علیرغم تغییرات فنآوری در جامعه، اساتید در مراکز آموزشی هنوز به میزان زیادی در رویکرد کمک به فراگیران برای به دست آوردن اطلاعات، از کتابهای درسی استفاده و معمولا به عنوان ارائه دهندهی اطلاعات عمل میکنند. تمام تدریس رسمی آنها در کلاس هنوز به وسیله شیوههای تدریس سنتی هدایت میشود، اگرچه ممکن است زمینههایی هم برای استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی وجود داشته باشد حداقل معلمان نیاز دارند تا دامنه وسیعی از سخت افزارها و نرم افزارها را به عنوان بخشی از مجموعهی آموزشی خودشان به کارگیرند و با چالش ها و چشم اندازهایی که به همراه دارند، آشنا شوند.

برای مربیانی که هدف آماده کردن فراگیران برای کاربست فنآوری های اطلاعات و ارتباطات را دارند، آشنا شوند. برای مربیانی که هدف آماده کردن فراگیران برای کاربست فنآوری اطلاعات و ارتباطات را دارند، مسائل وارد کردن و تلفیق این فنآوریها در فرایند آموزش و یادگیری چالشها و چشم اندازهایی را به همراه دارد. استاد آینده نه تنها در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بلکه در تلفیق این فناوری در برنامه درسی نیز باید توانا باشد. بنابراین برای هر تغییر اثربخشی که قرار است رخ دهد، استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در فرایند یاددهی-یادگیری نیز با یک تغییر مرتبطی در برنامهریزی آموزشی و برنامه درسی باید همراه باشد

اهمیت قلمرو آموزش عالی دو سویه است. از یک سو باید بستر مناسبی برای پذیرش و تکامل بخشی محصولات نظام آموزش متوسطه باشد، و از سوی دیگر باید توسعه دهنده دیسپلین های مختلف علمی در کشور و بسترساز عمومی از طریق فراهم آوردن نیروهای مستعد جذب بازار کار و پاسخگوی نیازهای کشور باشد. بنابراین با توجه به رشد سریع کاربست فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در تعلیم و تربیت به ویژه فرایند یاددهی و یادگیری و اهمیت قلمرو آموزش عالی ضروری است که به بررسی مقولههایی چون چالش ها و چشم اندازها پرداخت تا ما را در افزایش بهره وری آموزش و یادگیری یاری دهند 

روش

روش مورد استفاده در تحقیق حاضر به صورت مروری و کتابخانهای است که با استفاده از منابع و تحقیقات انجام شده در این زمینه به بحث و بررسی پیرامون موضوع مطرح شده پرداخته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید