بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از انجام تحقیق، بررسی تاثیرات دو نوع کاهش وزن از طریق دهیدراسیون حاد بر روی پارامترهای بیومکانیکی تکنیک دو خم در کشتی گیران می باشد. 25 کشتی گیر حرفه ای به دو گروه سونا و فعالیت بدنی تقسیم شدند. میزان دهیدراسیون 3-5 درصد وزن بدن بود. هر یک از شرکت کنندگان یک بار در پیش آزمون و دوبار در پس آزمون شرکت کردند. سینماتیک حرکت مفاصل شانه، لگن و زانو اندام برتر ضبط شد.

در این تحقیق برای آنالیز سه بعدی حرکت از نرم افزار skillspector ، برای سینکرانیزیشن دوربینها از نرم افزار videocapture و برای ضبط تصاویر از دوربینهای hero3 با مشخصه 120 فریم در ثانیه استفاده شد. قفس کالیبراسیون نیز توسط خود محقق ساخته شد.

نتایج نشان داد در زمان اجرای تکنیک زیر دو خم بعد از دهیدراسیون حاد سرعت خطی و پوزی شن مفا صل شانه ، لگن و زانو کاهش معنی داری پیدا می کند و همچنین سرعت زاویه ای سگمنتهای تنه و ران و کل بدن کاهش معنی داری پیدا می کند و این تغییرات منفی پس از 18 ساعت رهیدراسیون جبران نمی شود.

مقدمه

امروزه اقدام به کاهش سریع وزن بدن در بین ورزشکاران رشتههای وزنی، امری رایج و متداول است. آبتقریباً دو سوم از وزن بدن انسان را تشکیل می دهد و اصلیترین عنصر در سلول انسان می باشد. ورزشکاران با اهداف مختلفی چون شرکت در مسابقه در یک رده وزنی پایینتر، رسیدن به یک وضعیت ایدهآل بدنی، و یا افزایش سطح عملکرد ورزشی اقدام به کاهش وزن می کنند و در این راستا از روشهای مختلفی استفاده می شود.

در بیشتر این روشها که معمولا با محدودیت در مقدار مصرف غذا و بویژه مایعات و افزایش میزان تمرین در شرایطی نه چندان خوشایند، همراه هستند. جایگزینی الکترولیتها به خوبی انجام نمیشود. هر چه ورزشکار در مصرف آب محدودیتهای بیشتری اعمال نماید، میزان کم آبی گسترده تر شده و تعادل الکترونیکی بیشتر مختل میشود و در نهایت منجر به صدمات گرمایی و دیگر عواقب خطرناک برای ورزشکار میشود که میتواند موجب ضعف و بیماری و حتی مرگ او شود. اگر میزان کاهش آب بدن از %2 بیشتر باشد اثرات مختلفی در عملکرد ورزشی میگذارد، که با هدف تمرین و جمعیت آزمودنیها و روش رسیدن به هیپوهیدراسیون رابطه مستقیم دارد

در طول فعالیت بدنی دهیدراسیون در بدن اتفاق می افتد اما سطح دهیدراسیون به وجود آمده به عواملی از جمله شدت، مدت زمان، نوع فعالیت بدنی، میزان رطوبت و دمای محیط بستگی دارد. اگر 1 درصد از وزن ورزشکار در اثر کم آبی کاسته شود، گیرندههای اسمزی موجود در بدن تحریک شده و تشنگی در بدن حاصل می شود. اگر میزان کم آبی به 3 درصد برسد توانایی ورزشکار کاهش پیدا کرده و بر کیفیت فعالیتهای ورزشی وی تاثیر منفی می گذارد.

چناچه میزان دهیدراسیون بدن به 4 درصد وزن بدن برسد، 30 درصد از تواناییها و کیفیت اعمال ورزشی وی کاسته می شود. لذا پزشکان ورزشی همیشه ابن جمله را تکرار میکنند - قبل از آن که تشنه شوید آب بنوشید و چنانکه آب اضافی بنوشید از طریق ادرار دفع می شود - . ورزشکاران می دانند که بدلیل دفع حرارت بدن و تعریق در حین فعالیت از آب بدن کاسته می شود لذا بهترین راه جبران آن نوشیدن آب در حین تمرین می باشد.

امروزه رمز موفقیت ورزشکاران و مربیان در این موضوع که کنترل وزن ورزشکاران، همانند دیگر جنبههای آمادگی برای مسابقات ضروری است و باید به روش علمی انجام شود، خلاصه میشود. بسیاری از محققان تغذیه و فیزیولوژی ورزش در بررسیهای خود نشان دادهاند که کاهش وزن سریع از طریق آبزدائی، استقامت عضلانی کشتیگیران را کاهش میدهد و به خستگی زودرس میانجامد.

از سوی دیگر، این کاهش وزن سریع، زمان واکنش بدن را به دلایل تغییرات حجم پلاسما، تغییرات غلظت یونی و غلظت الکترولیتهای سلولهای عصبی و عضلانی افزایش و قدرت، سرعت و استقامت عضلانی را کاهش میدهد. تحقیقات مختلفی در مورد تاثیرات انواع کاهش سریع وزن بدن بر روی ویژگی های آمادگی جسمانی ورزشکاران انجام شده است و نتایج نشان می دهند که دهیدراسیون حاد می تواند عملکرد ورزشکاران را تحت تاثیر منفی قرار دهد وباعث افت عملکرد در فعالیتهای طولانی مدت و کوتاه مدت شود. اما برخی تحقیقات نیز هستند که تاثیر کاهش سریع وزن بدن را در فعالیتهای کوتاه مدت را تایید نمیکنند.

انسان برای انجام بهینه مهارتهای مختلف در فعالیتهای روزمره زندگی و شرکت در فعالیتهای ورزشی، نیازمند اجرای یک سری حرکات به صورت تکی یا سری می باشد. فعالیتهای مکانیکی بدن نتیجه عملکرد سیستمهای فیزیولوژیکی، بیولوژیکی و آناتومیکی میباشد. فعالیتهای بیولوژیکی و مکانیکی در به وجود آوردن حرکت مهمترین نقشها را ایفا می کنند و ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشی برای اجرای تکنیکهای مختلف ورزشی و به وجود آوردن حرکاتی موثر و کارا نیاز دارند تا دستگاههای بیولوژیکی در بهترین شرایط مکانیکی خود باشند. یک حرکت صحیح و مناسب مثل راه رفتن، دویدن و پریدن باید پیرو قوانین فیزیک و مکانیک در حرکت باشد. تکنیکهایی که در حین اجرای فعالیتهای ورزشی به اجرا در میآیند توصیف کننده واقعی قوانین حرکت می باشند. از اینرو نتایج بررسیهای بیومکانیکی تکنیکهای مختلف ورزشی میتوانند توصیف کننده شرایط فیزیولوژیکی و آناتومیکی ورزشکاران باشد

بیومکانیک1با استفاده از علوم مکانیک نیروهای داخلی و خارجی وارد شده بر بدن انسان را تجزیه و تحلیل کرده و نتایج را به صورت کمیتهای عددی بیان میکند. تاثیراتی که تغییرات فیزیولوژیکی بر ویژگیهای کینتیکی و کینماتیکی حرکت می تواند داشته باشد را میتوان از طریق روشهای بیومکانیکی، بررسی کرد. تاثیراتی که واکنشهای فیزیولوژیکی در اثر دهیدراسیون حاد، بر روی توانایی اجرای تکنیکهای مختلف در ورزشکاران میگذارد را می توان با مطالعه ویژگیهای پارامترهای کینتیکی2 و کینماتیکی3 آنها، مشاهده کرد. مطالعات مختلفی در خصوص تاثیرات دهیدراسیون حاد بر روی ویژگیهای آمادگی جسمانی و حرکتی ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشی انجام شده است اما اطلاعات دقیقی که در برگیرنده تاثیرات دهیدراسیون حاد بر روی ویژگیهای بیومکانیکی ورزشکاران وجود ندارد.

فرض بر این است که کاهش سریع وزن بدن بر روی سیستمهای فیزیولوژیکی و بیولوژیکی به صورتی تاثیر بگذارد که بر روی مهارتهای اجرای تکنیکهای ورزشی و ویژگیهای بیومکانیکی آنها نیز تاثیر منفی بگذارد و باعث کاهش در سرعت خطی، زاویهای، جابجایی و پارامترهای کینتیکی کشتی گیران شود. دهیدراسیون حاد در بین رده های مختلف کشتیگیران روشی مرسوم برای کاهش سریع وزن بدن می باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید