بخشی از مقاله

چکیده
ویژگیهای بیهوازی و هم هوازی برای یک کشتیگیر موفق خیلی مهم هستند. هدف از تحقیق حاضر، تعیین تاثیر تمرین دایرهای به شکل ترکیبی از فنون کشتی به همراه تمرین پلایومتریک در مقابل تمرین عادی کشتی بر توان هوازی و بیهوازی کشتیگیران آزادکار جوان شهر خرمآباد بود. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی بود. جامعه آماری را 120 کشتیگیر آزادکار کانونهای آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر خرمآباد در نیم سال دوم تحصیلی سال 91 -92 تشکیل داد.
نمونه آماری را 32 کشتیگیر داوطلب تشکیل داد که به طور تصادفی در 2 گروه 16 نفره تجربی و کنترل قرار گرفتند. توان هوازی با آزمون بروس و توان بیهوازی با آزمون وینگیت 30 ثانیه اندازهگیری شد. برنامه تمرین هفتهای 3 جلسه و به مدت 12 هفته با زمان اجرای مساوی در هر جلسه انجام شد. برنامه تمرین گروه تجربی، تمرین دایرهای به شکل ترکیبی از فنون کشتی به همراه تمرین پلایومتریک در 8 ایستگاه تمرین بالاتنه و پایینتنه بود. برنامه تمرین گروه کنترل، تمرین عادی کشتی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t وابسته و مستقل انجام گرفت .

نتایج نشان داد که در گروه تجربی توان هوازی و بیهوازی در پسآزمون نسبت به پیشآزمون به طور معنیداری افزایش یافت و در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل توان هوازی و بیهوازی در پسآزمون به طور معنیداری افزایش یافت. با توجه به این که توان هوازی و بیهوازی در گروه تجربی افزایش معنیداری داشت، توصیه میشود که مربیان کشتی در برنامه آمادهسازی خود از این روش تمرینی استفاده کنند.

-1-1  مقدمه

کشتی ورزشی است که به علت نیازهای بدنی خاص مثل خصوصیات بیهوازی و هوازی، فعالیتی سنگین و شدید محسوب میشود 14 - ، 15، . - 28 توان بیهوازی در کشتی مهم است زیرا نیاز به اجرای خیلی شدید و کوتاهمدت میباشد. ورزشکاران رشتههای ورزشی توانی همانند کشتی به علت توجه بیش از اندازه به تمرینات قدرتی، انفجاری و توانی، ممکن است دچار کاهش متغیرهای موثر در آمادگی هوازی گردند . - 12 - نیاز به سیستم قلبی - عروقی، نیاز به اکسیژن در عضلات را به شدت افزایش میدهد.

فرآیندهای سوخت و سازی به سرعت بالا گرفته و مواد زائد بیشتری تولید میشود. بیشتر مواد مغذی استفاده میشوند و دمای بدن افزایش مییابد. تا حد ممکن، به منظور اجرای اثربخش، سیستم قلبی - عروقی بایستی این تغییرات را تنظیم کرده و نیازهای رو به افزایش بدن را برطرف نماید . - 27 - در واقع، هم ویژگیهای بیهوازی و هم هوازی برای یک کشتیگیر موفق خیلی مهم هستند

لذا مربیان در طرح و برنامهریزی تمرین برای بهبود و افزایش آمادگی جسمانی کشتیگیران باید توسعه هر دو سیستم را مد نظر قرار دهند و با استفاده از دستآوردهای علمی، زمینه طرح و تنظیم برنامههای موثر را برای آمادهسازی همه جانبه کشتیگیران فراهم کنند. با توجه به مناسب نبودن تمرینات، تعداد و شدت جلسات تمرینی کشتی که به صورت سنتی در کشور ما رواج دارد، پروتکلهای سنتی تمرین جوابگوی برنامه آمادگی جسمانی کشتیگیران نخواهد بود .

لذا، در این مطالعه محقق تلاش دارد با ترکیب فنون کشتی با تمرینات پلایومتریک ماهیت برنامه تمرین را تغییر دهد و اثر چنین برنامهای را بر تغییرات توان هوازی و بیهوازی کشتیگیران مورد بررسی قرار دهد. بنابراین، هدف از تحقیق حاضر، تعیین تاثیر تمرین دایرهای به شکل ترکیبی از فنون کشتی به همراه تمرین پلایومتریک در مقابل تمرین عادی کشتی بر توان هوازی و بیهوازی کشتیگیران آزادکار جوان شهر خرمآباد بود.

-2-1  روش تحقیق

تحقیق حا ضر از نوع نیمهتجربی بود که با ا ستفاده از طرح پیشآزمون - پسآزمون انجام شد. جامعه آماری را 120 ک شتیگیر آزادکار کانونهای آموزش و پرورش ناحیه 2 - کانونهای یادگار امام و مصطفی خمینی - شهر خرمآباد در نیم سال دوم تحصیلی سال 91 -92 تشکیل داد.

نمونه آماری را 32 کشتیگیر آزادکار جوان تشکیل داد که دارای سلامت کامل قلبی - عروقی و عدم سابقه درد، ناراحتی یا عمل جراحی در اعضاء و اندام خود، مصرف دارو، دخانیات با سابقه 3 سال تمرین منظم بودند و به روش داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده در 2 گروه 16 نفره تجربی - سن 16/43 0/81 سال؛ قد 166/00 3/84 سانتیمتر و وزن 62/06 5/06 کیلوگرم - و کنترل - سن 16/37 0/80 سال؛ قد 167/18 3/88 سانتیمتر و وزن 62/87 5/64 کیلوگرم - قرار گرفتند. یک هفته پیش از آغاز تمرینها، برای جلوگیری از آ سیبدیدگی، شرکتکنندهها با و سایل و تجهیزات، جزئیات برنامه تمرین، روش اجرای تمرینات و اجرای آزمونها به شکل صحیح آ شنا شدند. کلیه شرکتکنندهها پیش از اجرای تحقیق و پس از آ شنایی با روند برنامهها و آزمونها، فرم رضایت نامه شرکت در تمرینها و آزمونها را تکمیل کردند.

اندازه گیریهای متغیرهای تحقیق به شرح زیر انجام شد:

-1 سن شرکتکنندهها بر حسب سال ثبت شد.

-2 وزن با استفاده از ترازو دیجیتالی اسلیمو 549 آرزوم، ساخت کشور ترکیه با دقت 0/1 کیلوگرم با حداقل لباس و بدون کفش اندازهگیری شد.

-3 قد با استفاده از قدسنج دیواری، ساخت کشور چین با دقت 0/1 سانتیمتر با پای برهنه و بدنی صاف و کشیده در حالی که پاها به هم چسبیده و باسن، شانهها و پشت سر در تماس با دیوار بودند، با قرار دادن خطکش بر روی سر ثبت شد.
-4 توان هوازی - حداکثر اکسیژن مصرفی - با استفاده از آزمون بروس 1 که یک آزمون هوازی بیشینه استاندارد است، بر روی نوارگردان - نوارگردان توربوفیتنس 300، ساخت کشور تایوان - انجام گرفت.

این آزمون هفت مرحله دارد کهمعمولاً در آغاز فرد بر روی نوارگردان راه میرود و با افزایش سرعت و شیب از مرحله سوم و چهارم به راه رفتن سریع میپردازد و در صورت توانایی برای ادامه فعالیت شروع به دویدن میکند. هر مرحله از آزمون بروس 3 دقیقه طول میکشد. هرگاه فرد دچار خستگی مفرط شده و دیگر قادر به ادامه فعالیت نبود، فعالیت متوقف شد و زمان فعالیت و ضربان قلب ثبت شد. در جدول شماره 1 شیب و سرعت نوارگردان مشخص شده است .

-5توان بیهوازی با استفاده از آزمون وینگیت 30 ثانیه و چرخ کارسنج مونارک ارگومدیک مدل 864 ای، ساخت سوئیس انجام شد. پیش از اجرای آزمون ارتفاع صندلی چرخ با طول اندام تحتانی شرکتکنندهها - زاویه مفصل زانو 170 تا 175 درجه - و میزان بار مورد نیاز آزمون متناسب با وزن شرکتکنندهها 75 - گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن - تنظیم شد .

 جدول :1 شیب و سرعت نوار گردان        
شرکتکنندهها با سرعت تمام شروع به رکاب زدن کردن تا به حداکثر سرعت برسند. پس از آن بار مورد نظر به مدت 30 ثانیه اعمال شد. در پایان آزمون، شاخص توان بیهوازی محاسبه شد.

جلسه تمرین شامل سه مرحله گرم کردن 10 - دقیقه - ، بخش اصلی - برنامه تمرین ویژه هر گروه - و سرد کردن 5 - دقیقه - بود. مدت زمان اجرای بخش اصلی در هر دو گروه در مدت 12 هفته مساوی بود. بدین صورت که تمرینها در هفته اول و دوم 30 دقیقه، هفته سوم تا ششم 37/5 دقیقه، هفته هفتم تا هشتم 45 دقیقه، هفته نهم و دهم 52/5 دقیقه و در هفته یازدهم و دوازدهم 60 دقیقه اجرا شد.

برنامه تمرین گروه تجربی : برنامه تمرین گروه تجربی شامل تمرین دایرهای به شکل ترکیبی از مهارتهای کشتی - فنون کشتی - به همراه تمرین پلایومتریک بود که هفتهای 3 جلسه و به مدت 12 اجرا شد. در تمرین اصلی به ترتیب 8 ایستگاه شامل یک مهارت کشتی بالاتنه - سرپا - ، تمرین پلایومتریک پایینتنه، تمرین پلایومتریک بالاتنه، مهارت کشتی پایینتنه - سرپا - ، تمرین پلایومتریک بالاتنه، مهارت ک شتی پایینتنه - در خاک - ، مهارت ک شتی بالاتنه - در خاک - و تمرین پلایومتریک پایینتنه گنجانده شده بود

یک جلسه تمرین بدین صورت اجرا شد که پس از گرم کردن به مدت10 دقیقه، تمرین ا صلی با توجه به تعداد دور و تکرار جدول 3 اجرا شد. با توجه به این که در هفتههای ابتدایی شدت تمرین کم بود تعداد تکرار بیشتر و هر چه به هفتههای پایانی رسیدیم تعداد تکرار هم در تمرین مهارتی و هم پلایومتریک کاهش یافت اما شدت افزایش یافت - جدول . - 3 تمرین پلایومتریک برای پایین تنه در هفته اول تا چهارم با جعبه پلایومتریک 20 سانتیمتری، در هفته پنجم تا ه شتم با جعبه پلایومتریک 30 سانتیمتری و در هفته نهم تا دوازدهم با جعبه پلایومتریک 50 سانتیمتری اجرا شد.

تمرین پلایومتریک برای بالاتنه در هفته اول تا چهارم با توپ مدی سن بال 1 کیلوگرمی، در هفته پنجم تا ه شتم با توپ مدی سن بال 2 کیلوگرمی و در هفته نهم تا دوازدهم با توپ مدی سن بال 3 کیلوگرمی اجرا شد. هر تمرین چه مهارتی کشتی و یا پلایومتریک در هر ایستگاه به مدت 30 ثانیه اجرا شد و پس از 30 ثانیه استراحت، حرکت بعدی اجرا شد. بین هر دور تمرین 2 دقیقه استراحت فعال - حرکات نرم شی - بود و در پایان تمرین مرحله سرد کردن به مدت 5 دقیقه اجرا شد.

این مو ضوع را باید متذکر شد که در هر ای ستگاه تمرین دو شرکتکننده ح ضور دا شت که در ای ستگاه مهارتی ابتدا یک شرکت کننده فن را اجرا میکرد سپس شرکتکننده بعدی هم همان فن را اجرا میکرد و این مرور فن به طور متوالی به مدت 30 ثانیه انجام میشد ولی در ایستگاه پلایومتریک امکان اجرای همزمان تمرین برای هر دو شرکت کننده وجود داشت و هر کدام تمرین پلایومتریک را به مدت 30 ثانیه اجرا میکردند.

برنامه تمرین گروه کنترل: برنامه تمرین گروه کنترل شامل تمرین عادی کشتی شامل گرم کردن به مدت10 دقیقه، تمرین عادی کشتی - فنون کشتی - و سرد کردن به مدت 5 دقیقه بود که هفتهای 3 جلسه و به مدت 12 هفته اجرا شد.

از آمار توصیفی شامل شاخص گرایش مرکزی - میانگین - و شاخص پراکندگی - انحراف استاندارد - برای توصیف ویژگیهای شرکتکنندهها و متغیرهای تحقیق استفاده شد. همچنین از آمار استنباطی و آزمون T وابسته برای مقایسه میانگین پیشآزمون با پسآزمون و آزمون T مستقل برای مقایسه میانگین گروهها در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. تمامی آزمونها در سطح آلفای 5 درصد و با استفاده از بسته آماری SPSS نسخه 19 انجام شد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید