بخشی از مقاله

چکیده

کشتی نیازمند قابلیت های جسمانی متعددی است که از این میان برخی تقاضاها به سیستم اسیدلاکتیکی و گلیکولیتیکی مربوط می شوند، به طوری که حدود 70 درصد انرژی مورد نیاز کشتی گیران از طریق سیستم گلیکولیتیک تامین می شود. به همین خاطر توان بی هوازی اندام فوقانی کشتی گیران از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نقش مهمی در موفقیت ورزشکاران دارد.

از جمله آزمون های مرسوم که به طور قابل قبولی قابلیت تولید توان بی هوازی اندام فوقانی ورزشکاران را به نمایش در می آورد، آزمون دوچرخه وینگیت است. از آنجایی که استفاده از این روش در مطالعات همه گیر شناسی مشکلاتی را در پی خواهد داشت و با توجه به اینکه آزمون های میدانی که در حال حاضر برای اندازه گیری توان بی هوازی اندام فوقانی استفاده می شوند اعتبار بالایی ندارند - مانند توپ مدیسینبال - نیاز به یک شاخص میدانی ساده، ارزان و سریع برای تعیین توان بی هوازی اندام فوقانی کشتی گیران نخبه احساس می شود.

به همین منظور با فرض رابطه بین ویژگی های آنتروپومتریکی اندام فوقانی با توان بی هوازی، هدف این تحقیق طراحی و اعتباریابی مدل رگرسیونی با استفاده از شاخص های آنتروپومتریکی مهم اندام فوقانی بود. روش شناسی: 14 کشتی گیر عضو تیم ملی کشتی بزرگسالان ایران - شامل 6 آزاد کار و 8 فرنگی کار - در این تحقیق شرکت کردند. اندازه گیری های آنتروپومتریکی با استفاده از پروتکل استاندارد - ISAK - انجام شد، که شامل اندازه گیری قد، وزن، طول و محیط بازو و ساعد، چربی زیرپوستی - با استفاده کالیپر هارپندن - 1 بود. با استفاده از اندازه های فوق سطح عضله ی بالای بازو - UMA - ، سطح چربی بالای بازو - UFA - ، نسبت طول بازو به ساعد و بیشترین محیط ساعد مورد محاسبه قرار گرفت.

میانگین توان بی هوازی اندام فوقانی با استفاده از آزمون نه ثانیه ی دوچرخه ی وینگیت دست اندازه گیری شد. ویژگیهای آنتروپومتریکی و توان بی هوازی کشتی گیران آزادکار و فرنگی با استفاده از آزمون t مستقل در سطح معناداری 3 0.05 مورد مقایسه قرار گرفت. از ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 3 0.01 برای تعیین رابطه ی بین ویژگی های آنتروپومتریکی با توان بی هوازی اندام فوقانی استفاده شد. برای مدل رگرسیونی، رگرسیون خطی چند متغیره بکار رفت و از ضریب تعیین - R2 - برای تعیین اعتبار مدل رگرسیونی استفاده شد.

نمودار پراکنش بلاند- آلتمن هم برای تعیین محدوده ی پذیرش مدل رگرسیون در سطح معناداری 3 0.05 ترسیم شد. یافته های تحقیق: آزمون t تفاوت معنی داری را بین ویژگی های آنتروپومتریکی و توان بی هوازی کشتی گیران آزاد کار و فرنگی نشان نداد، به همین خاطر در آنالیزهای بعدی آزمودنی ها به عنوان یک گروه در نظر گرفته شدند. ضریب همبستگی پیرسون رابطه ی مثبت و معنی داری را بین میانگین توان بی هوازی اندام تحتانی با UMA - ، بیشترین محیط ساعد - r=0.82 - و وزن - r= 0.8 - به نمایش گذاشت . - P<0.01 - این سه شخص آنتروپومتریکی وارد مدل رگرسیون خطی چند متغیره شدند

ضریب همبستگی معنی دار و بالایی بین نتایج این معادله با نتایج آزمون وینگیت وجود داشت - r=0.87, R2=0.75 - اما نمودار بلاند-آلتمن گستردگی زیادی را در محدوده ی پذیرش2 بین نتایج این دوگروه نتایج نشان داد 117.80 - وات - . بحث و نتیجه گیری: با توجه به این نکته که عوامل زیادی روی توان بیشینه ی اندام فوقانی تاثیر می گذارند و قابلیت پیش بینی این پارامتر مشکل می باشد، تمرکز این تحقیق بر میانگین توان بی هوازی بود. نتایج توان بی هوازی آزمودنی های شرکت کننده در این تحقیق مشابه با تحقیقات قبلی بود اما سطح عضله ی بالای بازو - UMA - و سطح چربی بالای بازو - UFA - این کشتی گیران بیشتر از کشتی گیران ملی پوش ایتالیایی بود.

میانگین توان بدست آمده از طریق معادله ی رگرسیون فوق همبستگی بالایی با نتایج آزمون وینگیت داشت علاوه براین میانگین مجموع انحرافات نتایج بین دو گروه نزدیک به صفر بود - 0,07 - که نشان می دهد نتایج بدست آمده از دو روش مشابه هم هستند، با اینحال پراکندگی زیاد محدوده ی پذیرش در نمودار بلاند- آلتمن نشان می دهد که درجه ی اطمینان این مدل برای تخمین توان یک فرد قابل قبول نیست، اما با توجه به تشابه نتایج و همبستگی بالای بین نتایج دو آزمون، این معادله می تواند تخمین قابل قبولی از توان بی هوازی گروهی از کشتی گیران نخبه را به ما بدهد.

مقدمه

کشتی به عنوان کهن ترین رشته ی رقابتی در جهان شناخته می شود به طوری که یکی از اولین رشته هایی که به المپیک وارد شد کشتی بود. در کشتی دو سبک مختلف وجود دارد، آزاد و فرنگی. در کشتی فرنگی کشتی گیران نباید از پا برای حمله به پای حریف و بلند کردن حریف استفاده کنند، در حالی که آزاد کاران قادر هستند تا از دست و پای خود برای اجرای فنون مختلف استفاده نمایند

با وجود تفاوت در تقاضاهای حرکتی آزاد کاران و فرنگی کاران - مک گویکان و همکاران، - 2006 تحقیقات گذشته نشان داد که بین ویژگی های فیزیولوژیکی کشتی گیران آزاد و فرنگی کار اختلاف معنی داری وجود ندارد - هورس ویل . - 1992 کشتی ورزشی به شدت پویاست و شامل حرکات انفجاری تکراری با شدت بالا و زیر بیشینه می شود. به همین منظور به نظر می رسد توان در کشتی اهمیت خاصی داشته باشد. با توجه به اظهارات یون - 2002 - کشتی گیران را می توان بر اساس وزن به دسته های مشابه تقسیم نمود اما کشتی گیران هم وزن ممکن است توان متفاوتی داشته باشند.

هورس ویل - 1989 - عنوان نمود که تفاوت در توان کشتی گیران ممکن است که به علت تفاوت در حجم نسبی عضله یا تقاضاهای عصبی عضلانی باشد - یون . - 2002 در همین راستا توان بی هوازی در کشتی را می توان به عنوان معیاری برای تشخیص کشتی گیران موفق و نا موفق قرار داد. به طوری که توان و ظرفیت بی هوازی کشتی گیران دانشجوی نخبه به مقدار %13 بیش تر از کشتی گیران غیر نخبه با وزن و تجربه ی مشابه بود

توان عبارتست از کار انجام شده در واحد زمان و در کشتی به فعالیت های سریع، و مانورهای انفجاری مربوط می شود که منجر به تحت

کنترل در آوردن حریف خواهد شد - میرزایی 2011 و یون، لانسکی . - 99 روش های معتبر مختلفی برای اندازه گیری توان اندام تحتانی وجود دارد - پرش سارجنت، بوسکو، وینگیت، مارگاریا کالامن - با این حال تنوع زیادی در آزمون های مربوط به توان بالا تنه وجود ندارد. تنها آزمونی که در مطالعات گذشته برای اندازه گیری توان بالا تنه استفاده شده بود دوچرخه کارسنج وینگیت بود و سایر آزمون های میدانی از قبیل پرتاب توپ مدیسینبال به نظر می رسد که اعتبار چندانی برای اندازه گیری توان نداشته باشند

با توجه به این که دوچرخه کارسنج وینگیت ابزاری آزمایشگاهی پرهزینه بوده و استفاده از آن در مطالعات با تعداد نمونه ی آماری زیاد مشکلات خاص خود را در پی خواهد داشت - وقت گیربودن و پرهزینه بودن - نیاز به روشی معتبر و ارزان برای اندازه گیری توان ورزشکاران خصوصاً - کشتی گیران - به شدت احساس می شود. به همین علت و با توجه به اظهارات هورس ویل - 1989 - که عنوان نموده بود توان کشتی گیران با خصوصیات آنتروپومتریکی خصوصاً حجم عضله ارتباط دارد هدف این تحقق عبارت بود از:

1.    برسی رابطه ی بین ویژگی های آنتروپومتری با توان بی هوازی کشتی گیران نخبه

2.    طراحی و اعتبار یابی معادله ای برای پیش بینی میانگین توان بی هوازی کشتی گیران نخبه با استفاده از شاخص های آنتروپومتریکی که رابطه ی بالایی با توان بی هوازی دارند.

روش شناسی

جامعه ی آماری مورد نیاز در این تحقیق کشتی گیران حاضر در اردوی تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان بودند. از جامعه ی فوق 6 آزاد کار و 8 فرنگی کار به صورت نمونه ی در دسترس انتخاب شدند. تمامی شرکت کننده گان حاضر در این تحقیق سابقه ی کسب مدال آسیایی یا جهانی را در کارنامه ی خود داشته اند. اطلاعات مربوط به کشتی گیران در جدول 1 ارائه شده است. کلیه ی آزمون ها پس از آشناسازی کامل آزمودنی با مراحل و با پیش زمینه ی قبلی انجام شد. لازم به ذکر است که اجرای آزمون ها در خانه ی کشتی و مرکز سنجش آکادمی ملی المپیک صورت گرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید