بخشی از مقاله

خلاصه

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر 6 هفته تمرین مقاومتی در صبح و بعد از ظهر بر سه مهارت دست تو، فن کمر وبارانداز کشتی گیران فرنگی پسر نخبه جوان بود .جامعه آماری پژوهش حاضرکشتی گیران فرنگی پسر نخبه جوان بود که با استفاده از نمونه گیری هدفمند وبا رضایت آزمودنی ها 30 نفر از آنها انتخاب شدند و به دو گروه تجربی - - 1 - تمرین بین ساعات 9 تا 11 صبح - وگروه تجربی - - - 2تمرین بین ساعات 17 تا 19 بعدازظهر - تقسیم شدند.

ابتدا از دو گروه پیش آزمون از طریق پرسشنامه مهارت های حرکتی کشتی گرفته شد. سپس متغیر مستقل - تمرینات مقاومتی - به مدت 6 هفته تمرین و 4جلسه در هفته اعمال شد و در پایان هفته ششم،از هر دو گروه پس آزمون همانند پیش آزمون گرفته شد.یافته های تحقیق به وسیله روشهای آماری ویل کاکسون و یومان ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج حاصله از محاسبات آماری در آزمون فرضیات نشان داد : 24جلسه تمرین مقاومتی در شش هفته متوالی توسط گروه تجربی1و گروه تجربی2 با نتایج آزمون رتبه های علامت گذاری شده ویل کاکسون برای مقایسه پیش آزمون و پس آزمون امتیاز کسب شده در سه مهارت دست تو،بارانداز و فن کمر در هر دو گروه تمرین مقاومتی صبح و عصر اختلاف معنی داری را نشان داد.

همچنین اثر تمرینات مقاومتی در دو زمان صبح و عصر فقط در مهارت فن کمر متفاوت بوده است اما تفاوت معنی داری بین زمان های مختلف اندازه گیری در مورد فنون دست تو و بارانداز وجود نداشت. یافته های پژوهش پیشنهاد می کند تا مربیان کشتی فرنگی برای بالا بردن سطح مهارتها ،از تمرینات مقاومتی بویژه بر روی عضلات درگیر مهارت مورد نظر استفاده کنند.همچنین کشتی گیران بهتر است برای بالا بردن سطح مهارت فن کمر که نیاز به قدرت انفجاری بالایی دارد،تمرینات با وزنه را در بعدازظهر انجام دهند.

کلمات کلیدی: تمرینات مقاومتی، کشتی فرنگی، تمرین صبح ، تمرین بعداز ظهر

مقدمه

امروزه باتوجه به پیشرفت های سریع وهمه جانبه علم، گسترش تربیت بدنی و ورزش در میان آحاد مردم بیش ازپیش درجنبههای مختلفی نظیر تندرستی، تفریحی، شغلی و قهرمانی مورد توجه متخصصین و پژوهشگران رشته تربیت بدنی وعلوم ورزشی قرارگرفته است.

کشتی یک رشته ورزشی با شدت بالااست که ورزشکار در برابر حریف خود میخواهد به طور مستقیم کنترل فیزیکی داشته و بر او غلبه کند. توانایی کنترل جسمانی حریف برای موفقیت و برنده شدن در کشتی از اولین ضروریات محسوب میشود.کنترل حریف از نظر جسمانی و بدنی به صورتهای زیر امکان پذیر میباشد: الف - داشتن نیرو یا توان مطلق بیشتر - ب - داشتن نیرو یا توان نسبی بیشتر - ج - داشتن استقامت بالاتر - د - داشتن تکنیکها و مهارتهای بهتر. بدیهی است داشتن ترکیبی از موارد یاد شده، شانس یک کشتی گیر را برای برنده شدن و قهرمانی به حداکثر میرساند .

توسعه قابلیتهای جسمانی در رشته کشتی توسط پژوهشگران زیادی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است شاهمرادف به توسعه قابلیتهایی مانند قدرت بازوها، تنه،پاها،و انعطاف پذیری عضلات اشاره کرده است همچنین عواملی چون قدرت عضلانی،قدرت انفجاری،قدرت درسرعت توسط محققان وپژوهشگران موردتوجه قرارگرفته است. همچنین اکثر تحقیقات علمینشان داده اند کشتی گیرانی که قدرت زیادی دارند، موفق تر هستند.

 به منظور تهیه نیمرخ آمادگی جسمانی کشتی گیران تیم ملی آزاد بزرگسالان، بهمن میرزایی و همکارانش به بررسی عواملی نظیر قدرت نسبی عضلانی - قدرت پنجههای دست،پرس سینه،اسکات پا و لیفت مرده - ، استقامت،سرعت و... پرداختند که در این میان در آزمونهای قدرت نسبی عضلانی در کشتی گیران تیم ملی ایران بخصوص در وزن 120کیلوگرم رکوردهای ضعیف تری ثبت گردید حال آنکه اکثر مطالعات انجام گرفته در این زمینه به قوی بودن اندامهای فوقانی و پاها تأکید ویژه ای دارند.

با توجه به اینکه تمرینات مقاومتی در بین مردم عادی و بویژه جوانان رونق بسیار یافته و ورزشکاران هم برای دورههای آمادگی و بالا بردن سطح کیفی مهارتها از این شیوههای تمرینی استفاده می کنند، توجه به سازوکارهایی از جمله زمان تمرین،نوع تمرین و ... که تأثیر تمرینات مقاومتی را در بالا بردن آمادگی تبیین میکنند، حائز اهمیت است .متخصصان علوم ورزشی همچنین معتقدند کارایی بدنی و عملکرد بهینه به عوامل گوناگونی نیاز دارد.در کنار عواملی مثل تغذیه،شدت،مدت،تکرار و نوع فعالیت ورزشی که در گذشته مورد توجه قرار گرفته اند،توجه به عامل مهم درونی موسوم به ساعات زیستی و تأثیر آن بر وضعیت فیزیولوژیک و در نتیجه بر عملکرد بدنی بویژه در اوقات مختلف شبانه روز ضروری است.

ساعت زیستی،ساعت زیست شناختی،یا ساعت بدن یک چرخه تقریبا" 24ساعته در فرآیندهای زیست شیمیایی،فیزیولوژیکی،یا رفتاری موجودات زنده است.تنوع دورههای فعالیتهای زیستی در موجودات زنده برای فرآیندهای بسیار ضروری انجام میگیرد.فرآیندهایی که شامل خوردن،خوابیدن،تقسیم یا بازیابی سلولها و... میباشد.یافتههای جدید علم زیست شناسیِ زمانی - شناخت تأثیرات زمان بر متغیرهای فیزیولوژیک - نشان می دهد بدن انسان در شبانه روز متحمل تغییرات زیادی میشود و در هر ساعت توانایی خاصی دارد.

 بیشتر مطالعات نشان داده اند که اوج سطح هوشیاری طی ساعات بیداری و بیشتر در عصر پدیدار میشود و همچنین محققین بر این عقیده هستند که تغییرات اپی نفرین و نوراپی نفرین است که باعث نوسانات انگیختگی* و میزان هوشیاری میشود.

تحولات علوم ورزشی در حوزه سلامت، پیشگیری و قهرمانی

یا نوری - ، قدرت عضلانی - قدرت ایزومتریک دست - ، توان بی هوازی و میزان انعطاف پذیری عصر هنگام،برتری معنی داری دارد که احتمالأ این برتری ریشه در بیشتر بودن دمای بدن در بعدازظهر دارد. هیل - 2007 - و همکارانش طی انجام پژوهشی تحت عنوان "چرخه شبانه روزی در ظرفیت وتوان بی هوازی"، ظرفیت و توان بی هوازی 6مرد را با استفاده از آزمون 30ثانیه اصلاح شده وینگیت بر روی چرخ کارسنج در ساعات 3صبح، 9صبح،3 بعدازظهر و 9شب اندازه گیری کرد . یافتهها حکایت از وجود یک چرخه شبانه روزی در توان اوج داشت که ارزشهای آن در ساعات 9عصر 863 - وات - بالاتر از ساعات 788 - 3 وات - و 9صبح 788 - وات - بود.

به عبارت دیگر در این بررسی توان اوج در هنگام عصر به میزان % 8 بالاتر از ساعت 3صبح بود . همچنین ظرفیت بی هوازی بدست آمده در ساعات 3بعدازظهر و 9عصر از ساعات 3 و 9 صبح بیشتر بود .علاوه بر یافتههای پژوهشی پیشین و شواهد تجربی، بیشتر ورزشکاران عصر هنگام نسبت به صبح در بسیاری از متغیرهای فیزیولوژیک و در نتیجه در بسیاری از آزمونهای مرتبط با اندازه گیری قابلیتهای آمادگی جسمانی و حرکتی دارای وضعیت مناسب تری هستند به نحوی که در 50 سال گذشته بیشتر رکوردهای ورزشی، هنگام عصر و غروب به ثبت رسیده اند .

 طبیعی است که تغییرات چرخه ای که به طورمنظم درعملکردهای فیزیولوژیک رخ میدهند اجرای ورزش رانیزمتأثر میسازند.مطالعات نشان داده که حالت مطلوب بیشتر نواختهای عملکردی - حیاتی شبانه روزی دربعدازظهرها پیش میآیدچنان که بسیاری ازعوامل روانشناختی وفیزیولوژیکی بین ساعتهای2تا 6 بعدازظهر به اوج فعالیت خود میرسند. رحمانی نیا ومیرزایی نیز سال 1380 درتحقیقات خود وضعیتهای مطلوب تری را دربسیاری ازموارد نظیر پاسخ به تمرینات هوازی، توان هوازی،توان بی هوازی،ضربان قلب تمرین وحداکثر اکسیژن مصرفی را درعصرگزارش کرده اند.

ورزش کشتی یکی از رشتههای ورزشی است که در کشور عزیزمان ایران جایگاه ویژه ای در میان مردم دارد و از لحاظ مدال آوری از جایگاه با ارزشی در جهان و المپیک برخوردار بوده و هست. طبق قوانین فیلا - فدراسیون بین المللی کشتی - همه مسابقات رسمیآن در دو نوبت صبح و عصر برگزار میگردد.با توجه به آهنگ شبانه روزی در وظایف فیزیولوژیک بدن، این امر ممکن است منجر به اختلال در آنها و در نتیجه کاهش کارایی یا عملکرد بدنی و یا حتی به مخاطره افتادن تندرستی این افراد گردد.

روش شناسی تحقیق

روش تحقیق نیمه تجربی بوده، نوع پژوهش کاربردی و طرح تحقیق بصورت پیش آزمون و پس آزمون اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کشتی گیران نخبه فرنگی پسر جوان سنین 16 تا 20 سال دارای احکام قهرمانی در مسابقات استانی تهران بودند . با توجه به این موضوع که مسابقات استانی سالی یک بار انجام میپذیرد، و اینکه در هر وزن در هر سال 3 نفر مقام میآورند - ممکن است یک نفر در وزن خود حتی 2یا3سال متوالی مقام کسب کند - و همچنین با عنایت به این موضوع که در این رده سنی فقط به مدت 4سال میتوانند در مسابقات حضور داشته باشند، جامعه آماری کوچکی برای انتخاب نمونهها در این پژوهش وجود داشت.

نمونه آماری در پژوهش حاضردر مجموع 30 نفر - دو گروه 15 نفری - بودند که پس از ریزش به دلیل آسیب دیدگی در تمرینات و همچنین مشکلات فردی و عدم حضور در ساعات تمرین - که ساعات در این پژوهش بسیار پر اهمیت بود - در نهایت دو گروه 13 نفری تقسیم شدند .برای انتخاب نمونه مناسب از بین منتخبین مسابقات کشتی فرنگی هیئتهای استان تهران، پس از ارائه توضیحات لازم در خصوص اهداف پژوهش،نحوه اجرا، با رضایت خودشان و به صورت هدفمند انتخاب گردیدند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید