بخشی از مقاله

چکیده

زمینه و هدف: تمرینات ثبات مرکزی در سال های اخیر محبوبیت زیادی داشته است و در انواع مختلف برنامه های آمادگی جسمانی، رشته های ورزشی مختلف و عملکرد در آنها بسیار مهم است، و همچنین نقش مهمی در در برنامه های پیشگیری از آسیب و توانبخشی دارند.هدف از این مطالعه بررسی اثر 8 هفته تمرینات ثبات مرکزی بر عملکرد تعادلی اندام فوقانی و نمره ی آزمون غربالگری حرکات عملکردی کشتی گیران می باشد..

روش کار: در این مطالعه که به صورت نیمه تجربی می باشد 30 کشتی گیر ماهر به صورت غیر تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. آزمودنی ها به مدت 8 هفته تمرینات ثبات مرکزی را انجام دادند. آزمون عملکرد اندام فوقانی و آزمون غربالگری حرکات عملکردی به صورت پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد.

یافته ها: یافته ها : یافته های آماری با آزمون های تحلیل واریانس دو راهه نشان داد که اختلاف در آزمون غربالگری حرکات عملکردی و عملکرد اندام فوقانی در پس آزمون و پیش آزمون معنی دار بود

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که 8 هفته تمرینات ثبات مرکزی باعث بهبود مجموع نمرات آزمون غربالگری حرکات عملکردی و بهبود عملکرد اندام فوقانی کشتی گیران شده است..

.1مقدمه:

کُشتی نوعی ورزش است که در آن دو انسان غیر مسلح با یکدیگر گلاویز شده و برای به زمین زدن یا بی تعادل کردن حریف خود تلاش میکنند. و یکی از قدیمی ترین و فراگیرترین ورزش های دنیاست. سبک های مختلفی از کشتی وجود دارد که مهم ترین آنها آزاد و فرنگی است که در المپیک از جایگاه ویژه ای برخوردار است، و در ایران از محبوبیت زیادی برخوردار است و از ورزشهای دارای اهمیت برای مدال آوری و قهرمانی در رقابت ها می باشد به همین دلیل مطالعات در مورد آن مهم و مورد نیاز و ارزشمند می باشد.

ثبات مرکزی یک جنبه ی حیاتی از بدن انسان است زیرا نه تنها قدرت و تعادل را فراهم می کند. بلکه پیش بینی کننده وتنظیم کننده یا پیش برنامه ریز برای فعال سازی عضلات تنه است که به بدن اجازه ی کنترل برای اختلالات دستکاری طی فعالیت های ضربه، پرتابی و دویدن را می دهد با وجود اینکه مزایای تمرینات ثبات مرکزی به طور گسترده در پیشگیری از آسیب های ورزشی، بهبود کمر درد و عملکرد ورزشی اعلام شده است اما نتایج تحقیقات در ارتباط با اثر این تمرینات متناقض است. عنوان شده است که ثبات مرکزی ضعیف خطر آسیب اندام فوقانی و تحتانی را افزایش می دهد . 

در همین راستا نتایج مطالعات نشان می دهد حفظ قدرت بخش مرکزی بدن در پیشگیری از آسیب های شانه کشتی گیران موثر است و تقویت بخش مرکزی بدن فشار وارده بر اندام فوقانی را در هنگام حرکات دست حین کشتی کاهش می دهد. تمرینات ناحیه ثبات مرکزی بدن، تمریناتی است که مجموعه عضلات کمری-لگنی - رانی را شامل می شود. تمرینات ثبات ناحیه ی مرکزی بدن روی مکانیک و پایداری عصبی عضلانی ناحیه مرکزی بدن تاثیر گذار است، که این امر موجب تاثیر بزرگی در عملکرد اندام های فوقانی و تحتانی می شود.

تمرینات پایداری ناحیه مرکزی منجر به قدرت، توسعه ثبات و پایداری مرکز بدن و همچنین توانایی فرد برای حفظ مرکز جرم بدن بالای سطح اتکا می گردد و در مقابل باعث توسعه تعادلی می شود، همچنین بسیاری از صاحب نظران ناحیه ثبات مرکزی را به عنوان مولفه کلیدی دربسیاری ازعملکرد های ورزشی می دانند. - - 2006Kibler et al.,از آنجایی که ثبات در کشتی یکی از مهم ترین عامل می باشد.

کشتی گیران باید ثبات زیادی در ناحیه ی تنه داشته باشند تا بر مبنای آن بتوانند از مفاصل اندام فوقانی استفاده کنند و فنون خود را به اجرا بگذارند. از آنجا که رشته ی کشتی نیازمند قدرت و استقامت قابل توجهی در مرکز بدن و اندام فوقانی، تحرک پذیری مفصل شانه می باشد

بنابراین به کاربردن آزمون هایی که برای ارزیابی عملکرد اندام فوقانی و ارزیابی الگوهای حرکتی عملکردی به منظور شناسایی الگوهای حرکتی ناکارآمد و پیشگیری از آسیب ها ضروری به نظر می رسد. تمرینات ناحیه مرکزی بدن تمریناتی است که مجموعه عضلات کمری- لگنی - رانی را شامل می شود. تمرینات ثبات ناحیه مرکزی بدن روی مکانیک و پایداری عصبی عضلانی ناحیه مرکزی بدن تاثیرگذار است، که این امر موجب تاثیر بزرگی در عملکرد اندام های فوقانی و تحتانی می شود.

مرجوری و همکاران - - 2000 به بررسی رابطه ی بین ثبات عملکردی تنه و عملکرد اندام فوقانی پرداختند آنها دریافتند که بدن مانند یک زنجیره ی به هم متصل کار می کند و در نتیجه آسیب های شانه تنها به دلیل ضعف ثبات مفصل شانه نیست بلکه مربوط به ضعف ناحیه ی مرکزی نیز می باشد - - 2000King,کیبلر - 2008 - به بررسی نقش ثبات مرکزی در عملکرد ورزشکاران پرداختند. طبق نظر آنان اهمیت عملکرد قسمت مرکزی بدن برای تثبیت بدن و تولید نیرو در همه ی فعالیت های ورزشی به رسمیت شناخته شده است که مهمترین وظیفه آن برای به حد اکثر رساندن کارایی بدن و به حداقل رساندن نیرو های وارده در حرکت های مانند دویدن و پرتاب کردن می باشد.

یافته ها حاکی از آن است که ثبات پروگزیمال برای تحرک دیستال، الگوی تولید نیروی پروگزیمال برای دیستال و شروع تاثیر متقابل و تعامل لحظه ای برای حمایت از مفاصل دیستال می باشد و همچنین دریافتند که ثبات مرکزی نقش اساسی در فعالیت های ورزشی دارد د. - .[ - 2006Kibler et al., شینکل - 2012 - به بررسی تاثیر قدرت عضلات مرکزی بر توانایی و قدرت اندام ها پرداختند

هدف از این مطالعه این بود که نقش عضلات مرکزی را در عملکرد ورزش ها مورد بررسی قرار دهد تا به این نتیجه برسند. چگونه یک مرکز بدن قوی می تواند نیرو را به اندام های پایین تنه و بالا تنه انتقال دهد بدین منظور بازیکنان فوتبال دانشگاهی عمل پرتاب توپ مدیسن بال را در جهت های - جلو ، عقب، راست و چپ - در حالت های ایستا و پویا انجام دادند. نتایج پرتاب توپ مدیسن بال با چندین آزمون عملکردی دیگر مقایسه شد مانند: اسکات حداکثر یک تکرار بیشنه، اسکات، حد اکثر قدرت بیشینه پرس نیمکت، پرش عمودی ،دوی سرعت 40متر و انعطاف پذیری. آزمون کشیدن قدرتی هم برای اندازه گیری نیروهای عرضی بدن مورد استفاده قرار گرفت.

همبستگی بالایی بین هر دو پرتاب ایستا و پویای توپ مدیسن بال موقعی که با آزمونهای عملکردی مقایسه شد وجود داشت. نتایج تحقیقات نشان که قدرت مرکز بدن نقش مهمی در توانایی ورزشکار برای تولید و انتقال نیروها به اندام ها دارد 

نسر و همکاران - 2008 - به بررسی رابطه ی بین قدرت عضلات مرکزی و عملکرد بازیکنان فوتبال تیم ملی دانشگاهی پرداختند و بدین منظور آزمونهای عملکردی و قدرت را قبل از شروع فصل ثبت کردند. افراد با سه متغیر قدرت - حداکثر قدرت اسکات، حداکثر قدرت پرس سینه - و چهار متغیر عملکردی - پرش عمودی و دوی سرعت 40،20و 10 یارد - و ثبات مرکزی با مک گیل که شامل آزمونهای - باز کردن کمر، خم کردن تنه و پل از چپ و راست - بود. بر اساس نتایج آنان همبستگی ضعیفی بین ثبات مرکزی و دوی سرعت 20 یارد، دوی شاتل، آزمون تحمل وزن بدن، اسکات یک بار بیشینه و پرس سینه وجود داشت

هراتی و همکاران - 1396 - در تحقیقی به بررسی اثر تمرینات ثبات مرکزی در خشکی و آب بر عملکرد و تعادلی اندام فوقانی شناگران نوجوانان غیر رقابتی به مدت چهار هفته پرداختند و به این نتیجه رسیدند که تمرینات ثبات مرکزی در خشکی وآب باعث بهبود عملکرد شناگران در زمان و همچنین بهبود نمرات تعادلیی اندام فوقانی آزمودنی ها شد.

رادوان و همکاران - - 2014 به بررسی اینکه آیا ارتباطی بین اختلال عملکرد شانه و ثبات مرکزی وجود دارد پرداختند هدف از مطالعه آنان بررسی تفاوت بین ورزشکاران سالم و افراد دارای اختلال عملکرد شانه با توجه به معیارهای اندازه گیری ثبات مرکزی هدف دوم بررسی رابطه بین اندازه گیری ثبات مرکزی و اندازه گیری اختلال شانه. یافته های آنان در آزمون تعادلی یک پا بین گروه آزمایشی و گروه کنترل معنی دار بود . - 038p=. - و همچنین گروه تجربی تعادلی کمتری از گروه کنترل داشتند 

شواهد کمی مبنی بر ارتباط ثبات مرکزی و عملکرد اندام فوقانی و همچنین غربالگری حرکات عملکردی وجود دارد. و مطالعات اندکی به بررسی اثر یک دوره ی تمرینی بر مجموع نمرات آزمون غربالگری حرکات عملکردی و همچنین آزمون عملکرد تعادلی اندام فوقانی پرداخته اند. بنابراین در این مطالعه به بررسی تمرینات ثبات مرکزی بر روی عملکرد اندام فوقانی و آزمون غربالگری حرکات عملکردی در کشتی گیران تمرین کرده و نقش ثبات مرکزی پایدار در عوامل مورد نظر پرداخته شد.

.2 روش کار:

تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون می باشد داده های تحقیق به صورت میدانی از آزمودنی هایی که به طور غیرتصادفی هدف دار انتخاب شده بودند، جمع آوری شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کشتی گیران فرنگی و آزادکار تمرین کرده به مدت حداقل 4 سال مرد شهرستان بجنورد می باشد و به دو گروه تجربی و کنترل با دامنه ی سنی 18 تا 24 سال تقسیم شدند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید