بخشی از مقاله

چکیده:

هدف اصلی این پژوهش تعیین حدود قانونی شهرها و جلوگیری از گسترش سطحی و اتصال به شهرهای مجاور و ایجادتفرجگاهای برون شهری بر اساس ساکنین مجاور و منظر مناسب در اطراف شهرها، کمک به جلوگیری از آلودگی ناشی از خارج و خود شهرها می باشدکه ضرورت احداث آنها درمدیریت توسعه فضای سبز شهری می باشد.یافته های پژوهش براساس مطالعات کتابخانه ای و گرد آوری به روش استقرایی و فشرده سازی آنها از طریق طبقه بندی تجزیه و تحلیل می شود.

مقدمه:

بر اساس تعاریف ارائه شده توسط گروه مطالعات برنامه ریزی شهری وزارت کشور، الگوی فضای سبز حاشیه شهرها به سه دسته شامل کمربندهای سبز محاط کننده، کمانهای سبز و محورهای سبز و محورهای سبز نقسیم بندی می شوند.

کمربندهای سبز محاط کننده:

برای تحدید حدود شهر، کنترل گسترش شهر، جلوگیری از رشد بی رویه و به هم خوردن تناسب ساخت مورفولوژی شهرها بکار می رود. این کمربندها در روند پویش شهرها، نقش اولیه خود را ممکن است از دست بدهند ولی تنف بالقوه آنها بعنوان فضای شبز تعادل بخشنده تفرجگاه درون شهری و نقش فرعی آنها بعنوان شاخص زنده جهت تشخیص روند توسعه شعر، پابرجا باقی می ماند.

کمانهای سبز:

کمربندهای سبز عریضی میباشند که برای مهار رشد بی رویه شهرها و هدایت آنها در جهت دلخواه، برقراری پیوند میان هسته اصلی شهر و شهرکهای اقماری از یک سو و جدا کردن فضای اصلی شهر از فضای حومه به کار می روند.

محورهای سبز:

این محورها مشتمل بر محورهای سبز دورن شهری - فضای سبز امتداد خیابانهای شهر - و برون شهری فضای سبز جادههائی که به طور مستقیم یا از طریق کمربندی به درون شهر راه می یابند.

اهداف ایجاد و توسعه کمربند در اطرف شهرها:

جهت ایجاد و توسعه کمربند سبز در اطراف شهرها اهداف زیادی دنبال میشود که مهمترین آنها به شرح ذیل است.

-1جلوگیری از پراکندگی نواحی شهری.

-2ممانعت از همسایگی شهرها به منظور جلوگیری از پیوستن آنها به همدیگر.

-3حفاظت حومه شهرها از تجاوزات و دست اندازیها

-4محافظت از خصوصیات ویژه شهرهای تاریخی.

-5کمک به توسعه شهری با تاکید بر ترمیم و بهسازی نواحی شهری متروکه.

-6فراهم آوردن فرصت برای دسترسی به حوحه شهرباز، برای جمعیتهای شهری.

-7فراهم آوردن فرصت به منظور ورزش و تفریح خارج از منزل، در نزدیکی شهر.

-8حفظ منظر جذاب نزدیک به محل زندگی مردم.

-9جلوگیری از توسعه و گسترش عرصههای متروکه و تخریب شده اطراف شهرها.

-10حفظ و ایجاد جذابیت های طبیعی.

-11حفظ عرصه ها برای کشاورزی، جنگلداری و کاربریهای وابسته.

تعاریف کمربند سبزو انواع آن:

کمربندسبزبه نوارسبزی از درختان و درختچه ها اطلاق می گردد که به صورت کمربندهای سبز محاط کننده، کمان های سبز و یا محورهای سبز داخل یا خارج حریم شهر در اراضی دشت ، کوهپایه و حاشیه رودخانه ها پوشش دهنده فضای پیرامون شهرخواهد بود وفضای سبز شهری منطقه ای پوشیده از گیاه درداخل و اطراف شهر ها که دارای دو کارکرد مهم برای شهر می باشد تعدیل دما ،تلطیف هوا وزیبا آفرینی. جامعترین تعریف. فضای سبز شهری بخشی از فضاهای باز شهری است که در عرصه های طبیعی یا مصنوعی آن تحت استقرار درختان ، گل ها ، چمن ها و سایر گیاهان است که بر اساس نظارت و مدیریت انسان با در نظر گرفتن ضوابط ، قوانین وتخصص های مرتبط با آن برای بهبود شرایط زیستی ،زیستگاهی ورفاهی شهروندان ومراکز جمعیتی غیر روستایی ،حفظ ،نگهداری یا بنا میشود ودرکل دارای کارکرد چهارجانبه ذیل میباشد:

-1 کارکرد مدیریت شهری

-2 کارکرد زیست محیطی

-3 کارکرد تفرجگاهی

-4 کارکرد حفاظتی

بارزترین اهداف کیفی طرح کمربندسبز:

.1کاهش آلودگی های هوایی

درمفهوم کاهش آلودگی های محیطی کمربندهای سبز به عنوان یک توده گیاهی ازدرختان بسیار مقاوم برای کاهش آلودگی هوا با فیلترکردن و جلوگیری و جذب آلوده کننده ی هوا به عنوان یک روش بسیار مناسب محسوب می شود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید