بخشی از مقاله

چکیده

فقر مایه پریشانی انسان، سر گردانی عقل و فراهم شدن غم و اندوه است. مهمترین دغدغه ها تأمین مالی برنامه هاي فقر زدایی است.کشورها سعی دارند از ظرفیت هاي خود در این راه استفاده کنند.زکات یک واجب عبادي مالی است که مهمترین موارد مصرف آن تأمین زندگی فقراء و مساکین و تأمین نیازهاي عام المنفعه - فی سبیل اللّه - است. وجود زمینه هاي اعتقادي مردم مسلمان شیعه و سنی و همچنین فقر موجود در آن انگیزه بر رسی توان زکات وخمس در کاهش فقر در این تحقیق است.

با بررسی عوامل حسابداري اسلامی - زکات وخمس - می توان نگاههاي کلان جوامع اسلامی را به نگاه خرد تبدیل نمود تا شاید بتوان بعنوان درآمدهاي دولت به درستی براي کاهش فقر صرف شود.نتیجه تحیقیق نشان می دهد چنانچه گرد آوري و هزینه کردن زکات وخمس با مدیریت انجام شود زکات وخمس می تواند به عنوان منابعی براي تأمین مالی خرد نظام هاي اسلامی مورد ارزیابی قرار گیرد .

مقدمه

فقر بد ترین چیزي است که کام بشر را تلخ کرده است.فقر در کلام امام علی - ع - بزرگ ترین مرگ؛و قبر بهتر از فقر است

فقر مایه پریشانی انسان، سر گردانی عقل و فرا هم شدن غم و اندوه است.فقر پدیده اي چند بعدي است که شامل کمبود در آمد و محرومیت از نیازهاي اساسی و انسانی است.تلاش هاي زیادي از سوي مجامع بین المللی مانند، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و سازمان ملل و کشورهاي جهان براي محو این پدیده زشت صورت می گیرد.

کاهش فقر، اولین و مهمترین هدف توسعه در ابتداي هزاره سوم است که تصمیم گیران بر اجراي آن متعهد شده اند.جوامع مختلف سعی می کنند از ظرفیت ها و توان جامعه خود در این راه کمک بگیرند.دین اسلام علاوه بر ترویج روح نوع دوستی، انفاق، وقف و ایثار، مالیات هاي اسلامی نظیر زکات و خمس را نیز واجب کرده است.

وجوه زکات منبع مهمی است که می توان براي تأمین مالی برنامه هاي فقر زدائی از آن بهره گرفت.وجود زکات نه تنها از طریق برنامه هاي حمایتی می تواند در ارتقاء سطح زندگی اقشار آسیب پذیر و غیر مولد مؤثر باشد بلکه با هزینه کردن آن در امور عام المنفعه و زیر بنایی و فرا هم کردن فرصت هاي شغلی و افزایش سر مایه انسانی براي طبقات کم در آمد ولی مولد زندگی مستقل و آبرومندانه و پایداري را تضمین می نماید.

زکات سومین رکن اسلام است که شخص را پس از اقرار به یگانگی خدا و به جا آوردن نماز در زمره امت اسلام قرار میدهد. خداوند میفرماید :

فان تابوا واقاموا الصلوة واتوا الزکوة فاخوانکم فی الدین - توبه… - 11 /پس اگر توبه کردند و نماز بجا آوردند و زکات دادند، برادران دینی شما هستند .»در کتابهاى فقهی، بسیارى از احکام زکات آمده است; از جمله منابع زکات، مقدارى که باید پرداخت، موارد مصرف آن و غیره. اقتصاددانان مسلمان به اهمیت اقتصادى و اجتماعی زکات در زندگی فقرا اولویت میدهند. چندان که پیامبرصلی االله علیه وآله فرموده است هدف اصلی فرمان به زکات، کاهش فقر در جامعه است. زمانی که پیامبر اکرمصلی االله علیه وآله معاذبنجبل را به یمن فرستاد به وى فرمود: »به آنها بگو که خداوند صدقه را بر ثروت ایشان قرار داده است تا از ثروتمندانشان گرفته و به فقرایشان داده شود

خداوند این وظیفه را به عهده حاکمان مسلمان قرار داده است، چون توانایی بیشترى براى انجام آن دارند. از اینرو نقش زکات در کاهش فقر را نمیتوان کماهمیت دانست. قبل از بحث درباره این که زکات چگونه فقر را کاهش میدهد، شایسته است ابتدا نظر اسلام درباره فقر، در مقایسه با دیدگاه سنتی غرب، میزان فقر در جهان و در جهان اسلام، و چگونگی روش غرب در حل مساله فقر در برابر اسلام را به اختصار بیان کنیم .و براي از بین بردن فقر آن را باید در حسابداري اسلامی و مباحث بانکداري اسلامی و عقود اسلامی جست .علی ایحال اینکه رسیدن به این مقصود توهم است یا یک واقعیت آینده بیان واقع بینانه اي است از آنچه که بر سر این مباحث خواهد آمد.

گروهی از حسابداران مسلمان معتقدند بنابه ملاحظات جهان بینی اسلامی و غربی، حسابداري سنتی که مبتنی بر جهانبینی غربی است نمی تواند پاسخگویی جهت تأمین نیازهاي گزارشگري مالی در کشورهاي اسلامی باشد. لذا حسابداران مسلمان باید در کشورهاي اسلامی تعریفی از حسابداري اسلامی ارائه کنند و با تبیین اهداف و خصوصیات حسابداري اسلامی، الزامات گزارشگري را روشن کنند. در این زمینه تحقیقاتی انجام شده است که نتایج آنها همه در یک جهت نمیباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید