بخشی از مقاله

چکیده:

در حالی که جامعه جهانی به سده بیست و یکم وارد شده است جهانگردی سیر تکاملی می پیماید ودر بسیاری از کشورهای جهان به صورت یک صنعت در آمده است مسئله پایداری ، دوام و پایندگی مطرح می شود اصطلاح جهانگردی پایدار که به تازگی به کار می رود دارای معنی ها و تفسیرهای متعدد است .

مقصود از این اصطلاح بیان توانایی های کشوری است که مقصد جهانگردان قرار می گیرندو باید آن کشور خود را در برابر رقیبان جدید و سرزمین های تازه کشف شده که از جذابیت بیشتری برخوردارند حفظ کند همچنین باید بتواند برای نخستین بارجهانگردان را جذب کند و آنها را تشویق به بازدیدهای بعدی از آن مکان کند. از نظر فرهنگی منحصر به فرد باقی بماند و عوامل زیست محیطی تعادل و توازن برقرار کندمسافرت و صنعت جهانگردی به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت در دنیا به حساب می آید.

بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال، مبارذه بافقر ،رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می دانند. بویژه در کشورهای در حال توسعه که شکل های دیگر توسعه اقتصادی مثل تولید یا استخراج منابع طبیعی، از نظر اقتصادی به صرفه نیست، یا نقش چندان مهمی در صحنه تجارت و بازرگانی ندارد.این مقاله براساس مطالعات میدانی وبر اساس توجه به نظریه ها ومطالب مشابه در جهت معرفی صنعتی که بتواند فقر رامهار کند نگارش شده که در واقع پاسخی باشد بر این سوال که چرا در کشور ما صنعت جهانگردی رونق چندانی ندارد.

وچرابه توسعه صنعت گردشگری توجه زیادی نمی شود. بنابراین تردیدی نیست که همه کشورهای جهان تلاش می کنند تا در رقابتی تنگاتنگ در پی بهره گیری از مزایای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی برآمده و سهم بیشتری از درآمد و بالا بردن سطح اشتغال ناشی از بهینه سازی این صنعت خدماتی در کشور خود داشته باشند.

مقدمه:

فقرپدیده ای است چندبعدی وبه تبع آن به طرق مختلف برزندگی مردم تاثیرمی گذاردوفقرامستعدبالاترین درجه آسیب پذیری درعرصه های فقدان سلامتی،آشفتگی اقتصادی وبیماریهای طبیعی می باشد.فقربه رشدانسانی لطمه واردمی سازد،توسعه انسانی رامحدودمکندومانع سرمایه گذاری انسانی موردنیازجهت دستیابی به رفاه خانواده میگردد.علاوه براین صدمات ناشی ازفقردرمقایسه باافرادوامکانات درگیر،طولانیتروگسترده تراست.

صنعت گردشگری امروز در اغلب کشورهای جهان، به ویژه جهان سوم، کلید اقتصادی به شمار می رود تا جای که در کشورها گردشگری بیش از سایر برنامه های توسعه در اولویت قرار گرفته است. و تلاش می شود که عواملی را که در گسترش و رونق صنعت گردشگری مؤثرند شناسایی شوند. طرفداران صنعت جهانگردی بر این باوردند که این صنعت می تواند تنشهای سیاسی را کاهش دهد و برای صلح جهانی عامل تعدیل کنده به حساب آ ید. در حالی که مرزهای خارجی کشورها کم رنگ می شود. پدیده ای به نام »دهکده جهانی« معنا و مفهوم پیدا می کند و بدین گونه دنیا روز به روز کوچکتر و افراد به هم نزدیکتر و صمیمی تر می شوند.

محدوده مورد بررسی پژوهش:

کِرْمانْشاهْ - درباره این پرونده آوا راهنما اطلاعات - - کردی: کرماشان - نهمین شهر پرجمعیت و یکی از کلان شهرهای ایران و مرکز استان کرمانشاه در ایران میباشد که دارای جمعیتی بالغ بر000،947 نفردرسال1395 و مساحت 956،389،93 متر مربع است. شهر کرمانشاه بزرگترین شهر کردنشین و مهمترین شهر در منطقه مرکزی غرب ایران است. کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می رود و پیدایش آن به سده چهارم میلادی بازمی گردد و از آن دوران تا حمله اعراب به ایران به عنوان دومین پایتخت ساسانیان مورد توجه حکومت بود.

در دوران سلجوقیان در قرن یازدهم میلادی کرمانشاه به عنوان شهر ارشد کردستان انتخاب شد. در قرون وسطی شهر کرمانشاه یا قرمسین در حکم یکی از نواحی چهارگانه عراق عجم شناخته میشد. در آن زمان اغلب اوقات ایالت جبال را عراق عجم می نامیده اند تا با عراق عرب اشتباه نشود که به طور تقریبی نیز با ناحیه ماد باستانی مطابقت داشت.

با گذشت یازده سده از حمله اعراب به ایران، این شهر در دوران قاجار دوباره شکل شهرنشینی خود را بازیافت و به دلیل قرارگرفتن در چهارراه دو محور شمال به جنوب و خاور به باختر و نیز همسایگی با کشور عراق و واقع شدن بر سر راه شهرهای زیارتی کربلا و بغداد از اهمیت بسیاری برخوردار است. این شهر در جنبش مشروطه سهمی به سزا داشت و در جنگ جهانی یکم و دوم به تصرف نیروهای بیگانه درآمد و پس از پایان جنگ تخلیه شد. همچنین این شهر در جنگ ایران و عراق، خسارتهای زیادی دید.این شهر جاهای دیدنی بسیاری همچون، با بافت کهن شهر بازار و سراهای وابسته به آن، نگاره برجسته های تاق بستان، شکارگاه خسرو پرویز تکیه معاون الملک تکیه بیگلر بیگی، مسجد عماد الدوله، مسجد حاج شهباز خان، حمام ها و دیگر جاهای دیدنی و زیبا می باشد.

پرسش های پژوهش:

پرسش های آغاز پایان نامه که فرضیه های آن نیز بنا به این پرسش ها طرح شده است به بیان زیرمی باشند:

-1  آیا شهر کرمانشاه زمینه های همواری برای گسترش و رشد توریسم و پذیرش توریست دارد؟

-2 صنعت توریسم در شهر کرمانشاه چه زمینه هایی - زمینه های گوناگون تاریخی، باستانی، فرهنگی، طبیعی، علمی و - … برای گسترش دارد؟

-3   جایگاه و کارکرد شهر کرمانشاه در توریسم کشوری چگونه است؟

-4  صنعت توریسم در کرمانشاه، چگونه می تواند به کاهش بیکاری در این شهر کمک کند؟

فرضیه های پژوهش:

براساس پرسش هایی که درباره پژوهش بیان شد فرضیه هایی نیز مطرح شده اند که برای رد یا پذیرش این فرضیه ها، پژوهش کنونی انجام پذیرفته و این فرضیه ها به بیان زیر می باشند:

-1  به نظر می رسد شهر کرمانشاه از پتانسیل های توریستی مناسبی بهره مند است.

-2 به نظر می رسد با ساماندهی مکانها و جاهای توریستی شهر کرمانشاه و با برنامه ریزی مناسب، بخشی از بیکاری در این شهر از بین برود. - می توان به بخشی از اشتغال زایی مورد نیاز برای از بین بردن بیکاری وفقردست یافت -

کرمانشاه، استانی با جاذبه های ناب و بکر

ناب ترین جلوه های زیبای طبیعت را در مناطق دست نخورده در خطه زاگرس یعنی در استان چند اقلیم 'کرمانشاه' می توان یافت، مناظری که چشم ها را نوازش می دهد و بکرترین منظره ها را در برابر چشمان هر بیننده ای ترسیم می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید