بخشی از مقاله

چکیده

هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی تاثیر میزان محافظه کاری تاشران اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران بر سطح عملکرد شرکتها میباشند. بدین منظور برای انجام این امر سطح محافظه کاری تاشران به عنوان متغییر مستقل و بازده سرمایه گذاری و بازده داراییها هرکدام جداگانه به عنوان متغییر وابسته در طی سالهای 1391-1382 مورد بررسی قرار گرفته شده است. نتایج حاکی از این واقعیت بود که بین میزان محافظه کاری ناشران از یک طرف و بازده داراییها از طرف دیگر رابطه معناداری وجود نداردو نیز هم چنین بین متغییر مستقل تحقیق وبازده سرمایه گذاری هم وجود ارتباط معناداری مشاهده نمیشود.

واژه گان کلیدی: محافظه کاری ناشر، بازده دارایی،بازده سرمایه گذاری

مقدمه

سالیان مدیدی است که عملکرد سهام عرضه های عمومی اولیه توجه پژوهش گران و اندیشمندان مالی را به خود جلب کرده است. طبق تعریف فرضیه بازارهای سرمایه کارا، قیمت سهام در هرلحظه از زمان منعکس کننده ارزش ذاتی سهام با توجه به اطلاعات موجود و مربوط در بازار می باشد. با وجود این ادبیات مالی موید این است که در سهام عرضه ها عمومی اولیه سه پدیده متمایزوجود دارد که با فرضیه بازارهای سرمایه کارا مغایرت دارد؛ اولین پدیده،قیمت گذاری کمتر از واقع یا به اصطلاح عرضه" زیر قیمت" سهام عرضه های عمومی اولیه میباشد.

قیمت گذاری کمتر از واقع بدین معنی است که شرکت های عرضه کننده سهام، سهام خود را به قیمتی کمتر از ارزشذاتی عرضه نموده و سبب می شوند خریداران این سهام در روز اول به بازده نسبتاً بالاتری - تقریباً بین 10 تا 30 درصد - دست پیدا کنند. شواهد تجربی فراوان در دست است که نشان می دهد پدیده قیمت گذاری مترک از واقع سهام عرضه های عمومی اولیه یک پدیده جهان شمول بوده و تقریباً دربورس اوراق بهادار همه کشور عمومیت دارد.دومین پدیده موجود در سهام عرضه ای عمومی اولیه این است که این سهام در مقایسه با پورتفوی بازار یا سهام شرکتهای مشابه و قابل مقایسه خود در صنعت، در بلند مدت برای سرمایه گذاران خود بازده منفی خواهد داشت.

پدیده عملکرد منفی سهام عرضه های عمومی اولیه در بلند مدت برخلاف ماهیت جهان شمول پدیده قیمت گذاری کمتر از واقع، در همه بازارهای سرمایه مورد تاکید قرار نگرفته و روش های اندازه گیری آن مورد منازعه پژوهشگران مالی قرار دارد.سومین پدیده مرتبط با سهام عرضه های عمومی اولیه عبارت است از وجود دوره های خاص درتعداد و حجم عرضه های عمومی در بازار - یا آنچه که در ادبیات مالی از آن به عنوان دوره های داغ عرضه های عمومی اولیه یاد می شود - و نوسان اندازه قیمت گذاری کمتر از واقع متناسب با شرایط بازار« است.

سه پدیده فوق،به دلیل مغایرت با مبانی فرضیه سرمایه کار،توجه اندیشمندان و پژوهشگران مالی را

به خود جلب نموده است. یکی از محور های اصلی تحقیقات در این زمینه، بررسی روند تغییرات بازده سهام جدید در مقایسه با بازده شاخص قیمت بورس در طی زمانهای مختلف است؛ مطالعات انجام گرفته در اکثر کشور ها بیانگر این موضوع است که بازده کوتاه مدت سهام جدید بیشتر از بازده بازار و بازده بلند مدت آنها کمتر از بازده بازار است. بنابراین باتوجه به اهمیت این معیار در این پژوهش به دنبال این امر هستیم که آیا رفتار محافظه کارانه ناشران اوراق بهادار - سهام - می توانند بر عملکرد شرکت های جدیدالورود به بورس تاثیرگذار باشند یا خیر؟

تحقیقات و پیشینه پژوهش

تحقیقات خارجی

باسو - - 1997 محافظه کاری را الزام به داشتن در جه بالایی از تایید برای شناخت اخبار خوب مانندسود، در مقابل اخبار بد مانند زیان تعریف کرد.ریتر - 199 - نخستین پژوهشگری است که پی بردسهام عرضه های عمومی اولیه در بلند مدت عملکرد منفی دارند. او عملکرد سهام عرضه های عمومی اولیه در فاصله 1975-1974 را با استفاده از شاخص ها و معیارهای متفاوت مورد بررسی قرار داده و گزارش نمود که عرضه های عمومی اولیه در این کشور %19/6 بازده بازار ایجاد نموده است.آکسو - - 2003به مطالعه بررسی محتوای تاثیراندازه شرکت،نسبت به ارزش دفتری به ارزش بازار و اطلاعات گذشته بر بازدهی اضافی پرداخته است که در انجام تحقیق از بورس ش استفاده شده است ،نتایج به دست آمده از تحقیق نشان می دهد که صورت های مالی انتشار یافته توسط شرکتها محتوای اطلاعاتی دارند،یکی از نتایج غیر عادی حاصل شده این می باشد که بازده های اضافی قابل توجه تحت روشهای تحقیق مورد استفاده در بازده های زمانی ادامه می یابد.

مایرینگ - - 2006در مطالعه ای به بررسی ارتباط بین بازدهی و درآمدهای غیرمنتظره توسط روش های حسابداری پرداخت که هدف اصلی آن تعیین واکنش نسبت به درآمدهای غیر منتظره بوده گه توسط تغییر در سود هر سهم و خطای پیش بینی تحلیل گر استفاده می کند.یانگ،کو کیم - 2007 - مطالعه ای را در مورد ادغام روش های پرداخت و بازدهی غیر عادی در شرکت های مهمان پذیر انجام دادند که یافته های تحقیق نشان می دهند که مهمان پذیران پیش از ادغام ،12 ماده بازده غیر عادی مثبت دریافت کرده اند ویک رابطه منفی بین پرداخت های نقدی و بازده غیر عادی گیرندگان خدمات وجود دارد.کای وهمکاران - - 2008

به بررسی عملکرد بلند مدت سهام عرضه های عمومی اولیه وعوامل موثربرآن پرداختند.نتایج تحقیق آنها سطوحی از عملکرد نامتعارف را نشان می دهد،هم چنین خوش بینی بیش از حد اولیه و اندازه شرکت عرضه کننده سهام، فاکتورهای توضیحی مهمی برای این عملکرد نامتعارف بود .باچتا و همکاران - - 2008به بررسی رابطه بینقابلیت پیش بینی بازدهی غیر عادی و خطاهای قابل انتظار در بازارهای مالی متعددو با استفاده از داده های تحقیق در مورد شرکت کنندگان در بازار سهام ،بازار مبادله اند، بازار اوراق قرضه و بازارهای پول در کشورهای مختلف می باشد که نتایج حاصله از آن بشرح ذیل است وآن اینکه اولاً، دربازارهایی قابلیت پیش بینی بازده های غیرعادی وجود دارد،قابلیت پیش بینی ندارد،بازار پول است گه پیش بینی خطا نیز تقریباً غیرممکن است.عادل بوباکرو مذهود - - 2009به بررسی ارتباط بین عملکرد شرکتها در عرضه اولیه سهام با ساختار مالکیت پرداختند و به این نتیجه رسیدند که بین

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید