بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر یافته های حاصل از تحقیقی را ارائه می دهد که محیط یادگیری ساخت وسازگرا را بررسی کرده و تاثیرات آن را بر عملکرد درس حسابان دانش آموزان پایه سوم ریاضی را درخردادسال93نشان می دهد. جامعه آماری مورد مطالعه پژوهش، معلمان متوسطه شهر کرج میباشند که در سال 92-93 حسابان تدریس می کنند. با روش نمونه گیری خوشه ای طبقه ای، 26 معلم ریاضی در پژوهش شرکت نمودند و طبق پاسخ هایشان به پرسش نامه محیط یادگیری ساخت وسازگرا گروه بندی شدند و تاثیرات محیط یادگیری بر نمرات نهایی درس حسابان دانش آموزان پایه سوم متوسطه مورد بررسی قرار گرفته شد. روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در قالب آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است و با توجه به نتایج به دست آمده، در این پژوهش نتیجه گرفته شد، محیط یادگیری ساخت وسازگرا بر نمره نهایی درس حسابان دانش آموزان که در خرداد93 برگزار شد، تاثیری ندارد.

مقدمه

در مقدمه کتاب درسی حسابان به موارد زیر تاکید شده است "روش آموزش اصلی این کتاب حل مساله است. منظور از روش حل مساله آن است که برای آموزش مفاهیم جدید، مساله ای طرح کنید که در حل آن، دانش آموزان غیر مستقیم مفاهیم را تجربه کنند. سپس با نام گذاری و کلیت دادن به آن، مفهوم جدید بدست آورند. و با طرح یک مساله، مباحثه ای را در میان دانش آموزان نسبت به آن ایجاد کنید در این روش توانایی های زیر تقویت می شوند: همکاری اجتماعی، دقت در بیان خود و روشن ساختن افکار خود، سعی در درک دیگران، تجزیه وتحلیل و مو شکافی، برقرار کردن ارتباطات منطقی بین جملات و داده ها، نقادی دیگران و نقد پذیر شدن، استفاده از تجربه دیگران و اصلاح خود، یافتن نقاط ضعف افکار خود و دیگران؛ هم چنین بیان شده است که دانش آموزان، با تجربه خود به استراتژی های حل مساله دست یابند".[2] در مقدمه کتاب حسابان به روش تدریس حل مساله و محیط یادگیری در کلاس اشاره شده است که به مولفه های ساخت وساز گرایی نزدیک است. در این کتا ب، درس با طرح یک مساله شروع می شود دانش آموزان در گروه های کوچک مساله حل می کنند ودر مورد آن بحث می کنند، حال این سوال ها مطرح می شود آیا معلمان این روش کار را باور دارند و باور آنها بر عملکرد

دانش آموزان تاثیر گذار است؟ آیا محیط یادگیری ساخت وساز گرا برعملکرد دانش آموزان تاثیر می گذارد؟ ویژگیهای محیط کلاس درس سا خت و سازگرا را تیلور و همکارانش به شرح زیر توصیف کردند:
·    استقلال : حدودی که دانش آموزان یادگیری شان را کنترل کرده وبه طور مستقل فکر می کنند.
·    دانش قبلی : حدودی که دانش وتجارب دانش آموزان به طور معنا داری با فعالیت های یادگیری آن ها ادغام می شود.

·    مذاکره : محدوده ای که در آن دانش آموزان از نظر اجتماعی به منظور انجام مذاکرات معنادار و برقراری اتفاق آرا با هم
تعامل برقرار می کنند.
·    دانش آموز محوری: محدوده ای که در آن دانش آموز یادگیری را به عنوان یک تجربه شخصی مساله مدار تجربه می کنند
تحقیق:

در این تحقیق 26 معلم ریاضی متوسطه ناحیه یک و دو شهر کرج که در دسترس بودند ودر سال جاری حسابان تدریس می کردند، شرکت نمودند، که از نظر جغرافیایی و جمعیت شناسی شبیه هم هستند و برای به حداقل رساندن گوناگونی شرایط و موقعیت، معلمان ریاضی متوسطه مدارس عادی دولتی شهر کرج در نظر گرفته شده است. معلم ها سابقه کارشان بین 9 تا 22 متغیر بود، از آن ها خواسته شد تا پرسش نامه محیط یادگیری ساخت و سازگرا را پر کنند، پرسش نامه محیط یادگیری از مقاله بزویک اخذ و ترجمه شد، سپس در جلسه گروه های آموزشی و حوزه های تصحیح امتحانات نهایی و مدارس با معلمانی که در سال 92-93 حسابان تدریس می کردند، به آن ها درباره پژوهش توضیحات اجمالی داده شد و پرسش نامه ها در اختیار آن ها گذاشته شد تا پرسش نامه ها را پرکنند، برای مقایسه عملکرد دانش آموزان از میانگین نمرات امتحان نهایی درس حسابان پایه سوم ریاضی استفاده شد، که در تیر ماه 93 از آموزش و پرورش گرفته شد. سپس پرسش نامه ها نمره گذاری شد و به کمک نرم افزار spss داده های حاصل به کمک آمار توصیفی تحلیل گردید و با آمار استنباطی فرضیه ها بررسی گردید.

پرسش نامه محیط یادگیری ساخت وسازگرا - CLES - توسط تیلور و همکاران، روایی و پایایی آن بررسی شده است. و شامل 28 سوال است که دارای چهار ویژگی محیط یادگیری سازگار با اصول ساخت وساز گرایی است که هر ویژگی شامل هفت سوال می باشد، این چهار ویژگی عبارتند از خود مختاری، دانش قبلی، گفتگو و مذاکره، و دانش آموز محوری است که معلم ها با توجه به تعداد وقوع رویداد های مختلف در کلاس درس شان براساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت " بیشتر اوقات" ،" اغلب" ، " گاهی اوقات" ، " به ندرت" ، و " هرگز" پاسخ می دادند و جواب آن ها با نمرات بیشتر اوقات - 5 - تا هرگز - - 1 کد گذاری شدند. در این پرسشنامه نمره بالاتر نشانگر سازگاری بیشترکلاس درس با اصول ساخت و ساز گرایی است عملکرد دانش آموزان با میانگین نمرات نهایی درس حسابان خرداد 1393 دختران وپسران پایه سوم ریاضی که معلم های آن ها پرسش نامه ها را پر کردند نشان داده شده است، لازم به ذکر است که معلم ها در مدارس عادی دولتی ناحیه یک و دو شهر کرج تدریس می کنند و این اطلاعات از آموزش و پرورش گرفته شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید