بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق متغیرهای میانگین دوره وصول ، گردش موجودی در روز ، میانگین دوره پرداخت، چرخه تبدیل وجه نقد و خالص گردش مبادلات شرکت که متغیرهای مدیریت سرمایه در گردش هستند مورد استفاده قرار می گیرد .یافتههای پژوهش نشان میدهد که میزان نسبت بدهی جاری به کل دارایی شرکت رابطه معناداری با سود خالص عملیاتی شرکتهای تولیدی دارد.

مقدمه

مدیریت سرمایه در گردش نقش مهمی در عملکرد بهتر شرکت های تولیدی بازی می کند .سرمایه در گردش یک شرکت مجموعه مبالغی است که در دارییهای جاری سرمایه گذاری می شود.اگر بدهیهای جاری از داراییهای جاری یک شرکت کسر گردد سرمایه در گردش خالص بدست می آید.مدیریت سرمایه در گردش عبارت است از تعیین حجم و ترکیب منابع و مصارف سرمایه در گردش به نحوی که ثروت سهامدارن افزایش یابد. در این تحقیق ما می خواهیم تأثیر مدیریت سرمایه در گردش را بر سوددهی شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را در ایران با استفاده از مدل رگرسیون بررسی کنیم.

اهمیت و ضرورت تحقیق

اهمیت روز افزون مدیریت سرمایه در گردش باعث شده است که این موضوع به صورت یک رشته تخصصی مدیریت مالی در آید در. شرکتهای بزرگ، تعدادی مدیر اجرایی متخصص حضور دارند که تمام وقت و انرژی خود را منحصراً صرف اداره سرمایه در گردش شرکت می کنند .دلایل اهمیت این موضوع به شرح زیر است:

. سطوح واقعی و مطلوب داراییهای جاری - با توجه به تغییراتی که در فروش واقعی و پیش بینی شده رخ می دهد - دستخوش تغییرات دائمی است .این وضع باعث می شود که درباره سطح مطلوب یا مورد انتظار از داراییهای جاری، به صورت مستمر - روزانه - ، تصمیماتی گرفته شود.

.    شاید با توجه به تغییراتی که در میزان داراییهای جاری رخ داده است، مدیران مجبور شوند در تصمیماتی که قبلاً برای تأمین مالی گرفته اند تجدیدنظر کنند؛ مثلاً اگر برای تأمین مالی داراییهای جاری از مبالغ سنگینی وام کوتاه مدت استفاده شده است، گرفتن وامهای اضافی و تمدید وامهایی که به سررسید می رسند مستلزم صرف وقت و انرژی بیشتر مدیریت شرکت خواهد بود.

.    میزان منابع و مصارف وجوهی که به سرمایه در گردش تخصیص داده می شود باید مشخص شود.

.    اگر مدیریت سرمایه در گردش صحیح نباشد، احتمال دارد فروش و سود شرکت کاهش یابد و چه بسا شرکت در پرداخت بموقع دیون و تعهدات خود ناتوان بماند.

اهداف تحقیق

هدف این تحقیق بررسی تاثیر ساختار سرمایه در گردش بر سوددهی شرکتهای تولیدی است؛این تحقیق با تمرکز بر ارزیابی تاثیر مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد، از نظر سود دهی، شرکت های فهرست شده در بورس اوراق بهادار، متغیرهای مهم را شناسایی می کنند که کارایی مدیریت سرمایه در گردش را تحت تاثیر قرار دهند .علاوه بر این هدف همچنین برای دیدن سرمایه گذاری و تامین بودجه و سیاست های سرمایه در گردش برای شرکت های تولیدی است.

فرضیه های تحقیق

.    میزان نسبت بدهی جاری به کل دارایی شرکت رابطه معناداری با سود خالص عملیاتی شرکتهای تولیدی دارد.

روش تحقیق

این تحقیق از نظر هدف، تحقیقی کاربردی است .ضمن اینکه این پایان نامه از نوع تحقیقات همبستگی است و در میان انواع تحقیقات همبستگی جزء تحلیل های رگرسیونی می باشد .

روش نمونه گیری و حجم نمونه

جامعه آماری این تحقیق کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشند .اما از آنجا که سرمایه در گردش شرکتهای تولیدی برای ما یک فاکتور مهم تلقی می شود از بین جامعه مورد نظر شرکتهای تولیدی را انتخاب می کنیم که سودآور بوده و در بورس اوراق بهادار معامله شده باشند    .

روش های تجزیه و تحلیل داده ها

در این تحقیق "شاخصهای سرمایه در گردش "بعنوان متغیر مستقل و "سود خالص عملیاتی " بعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته می شود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید