بخشی از مقاله

چکیده

هدف تحقیق، بررسی تاثیر آموزش - ان. ال. پی - - برنامه ریزی عصبی کلامی - بر میزان اضطراب صفتی و اعتماد به نفس ورزشکاران دختر رشته های تیمی روش تحقیق به صورت شبه تجربی و کاربردی و روش نمونه گیری در دردسترس بود. جامعه آماری 300 دانش آموز می باشدکه از بین آنان 40 نفر که واجد شرایط بودند در 2 گروه 20 نفری از هر مدرسه انتخاب شده اند .ابتدا پرسشنامه اضطراب صفتی اسپیلبرگر واعتماد به نفس ورزشی - ویلی و نایت - ازدانش آموزان به صورت پیش آزمون گرفته شد و بعد از گذشت 12 جلسه آموزشی - ان. ال. پی - با گروه تجربی از هر دوگروه گواه و تجربی پس آزمون گرفته شد.نتایج نشان داد که آموزش - ان.ال.پی - باعث کاهش اضطراب صفتی آزمودنی ها میشود. همچنین آموزش - ان.ال.پی - می تواند بر روی اعتماد به نفس ورزشی به طور کلی اثرمثبت و معناداری داشته باشد. نتیجه نهایی میتواند نتیجه نهایی میتواند تا ثیر این گونه آموزش ها را در تمرینات ورزشی و مسابقات در قبل و حین و بعد آن ، نشان دهد و همچنین می تواند در بهبودعملکردورزشی و بالا بردن نتایج مسابقات به شکلی مثبت وکاربردی و اثر گذار باشد.

کلید واژه ها: اعتماد به نفس ورزشی،اضطراب صفتی،برنامه ریزی عصبی-کلامی

مقدمه

جنبه های روانشناختی تربیت بدنی یکی از موضوعات جالب دنیای ورزش در دهه های اخیر به شمار می رود. این شاخه از علم تحت عنوان روانشناسی ورزشی می تواند به مربیان، معلمان و دانش آموزان کمک کند تا در کنار فعالیت های بدنی به سلامت روح و روانشان نیز بپردازد. یکی از موارد رسیدگی به سلامت روان در دانش آموزان روابط پیوند جویی است که در مسابقات ورزشی باید به آن توجه کرد - یووس وندون ،.1 - 2005 با دیدی زبان شناسانه - نرو لینگوستیک - در پزشکی به مطالعه نروآناتومیک تکلم و اختلالات آن می پردازد.حال عصب در کنار زبان تکلم به زبان تفکرهم می پردازد.در واقع - ان .ال . پی - یک نوع فرایند شناختی و رفتاریست. اتکینسون - 1996 - می گوید زبان تخیل همان زبان دوم است و مغز در دو حالت فعالیت ذهنی و ادراکی فعال می شودو عملکرد شناختی اعصاب همانا تولید تفکر و درک مخصوص ما از دنیای بیرون است.اندرس - 1996 - می گوید دنیا و درکمان از آن درست همان چیزی نیست که وجود دارد بلکه حاصل از الگوهای ذهنی روانی و شخصیتی ماست.بارت - 1997 - توانایی انسان را دو دسته می داند.

قدرت شخصی و قدرت عمومی که قدرت شخصی تفکر و احساس است و عمومی گفتارو نحوه رفتار است. - سواردلاور،. - 1392 اضطراب یکی از شایع ترین بیماریها در جهان امروز،مخصوصاً در دنیای صنعت است. آن را از مهمترین اختلالات عصبی و روانی به حساب آورده و نیز آن را منشائ بسیاری از عصبیتها و ناراحتی ها ذکر کرده اند - قائمی،. - 1989 به نظر می رسد که در این عصر به اصطلاح تمدن، مشکلات انسان رو به ازدیاد بوده و جنگ زندگی را به مخاطره انداخته،او را در اندوه و نا آرامی های اجتماعی رها کرده است و دچار اضطراب می کند - صادق زاده ،. - 2004 اضطراب می تواند در درون فرد به طور تثبیت شده باقی بماند و باعث تاثیرات منفی بسیاری در فرد گردد از جمله کاهش اعتماد به نفس که در زوایای زندگی می تواند باعث کاهش کارایی ارتباطی فرد با دیگران گردد و برعکس اگر کنترل گردد می تواند فرد را به رشد و ترقی برساند. اضطراب و اعتماد به نفس همواره به هم مربوط بوده است.

اعتماد به نفس در طی سال ها پرورش می یابد و از تفکر مثبت و موثر و تجارب موفقیت آمیز حاصل می شود. ارتباط مستقیم بین اعتماد به نفس و موفقیت یکی از پایدارترین یافته ها درمنابع روان شناسی مربوط به عملکرد عالی است. حال اگر فردی بتواند میزان اعتماد به نفسش را بالا ببرد میزان اضطرابش کم می شود. یکی ازویژگیهایی که ورزشکاران برجسته را از سایرین متمایز می سازد، اعتماد به نفس یا خودباوریست - واعظ موسوی و مسیبی،. - 2007 امروزه علومی آموزش داده می شود که بتواند در کاهش اضطراب و بالا بردن اعتماد به نفس در دیگران و از جمله در ورزشکاران موثر واقع شود . یکی از موارد آموزش ارتباط موثر با - ان.ال.پی - 1 می باشد.

معلمان یا آموزش دهندگان در طول فرآیند آموزشی خود با روش های متعددی از ارائه مطالب برخورد داشته اند. ان.ال.پی نیز در این راستا مباحث خاصی را در زمینه اهداف آموزشی و فرآیندهای یادگیری مطرح می کند و به دانش آموزان کمک بسیار موثر در زمینه شناخت هدفهای آموزشی وارتباطی مختلف و همچنین کاربرد ارتباط موثر خواهد داد - دیمیک، 1958 به نقل از اسماعیلی،2. - 1990 یادگیری فنون و تکنیک ها زمانی در افراد موثر واقع می شوند که یاد گیرنده از لحاظ جسمی، ذهنی واحساسی برای آن مهارت خاص، آمادگی پیدا کرده باشد .اعتماد به نفس ورزشی در یادگیری مهارتهای ورزشی حائز کمال اهمیت است .دانش آموزان باید باور کنند که بهبود و پیشرفت امکان پذیر است و می توانند براضطراب، احساس خود کم بینی و عدم کفایت خود فائق آیند و به تدریج بر احساس اطمینان و اعتماد به نفس خودبیافزایند - پویانفروعینی،. - 1993

با توجه به اینکه - ان.ال.پی - در ایران روی ورزشکاران محدود کار شده است و با توجه به مزایایی که می تواند آموزش آن برای کاهش اضطراب ورزشکاران و بالا بردن اعتماد به نفس آنان به همراه داشته باشد این امر را محقق امری ضروری دانسته و توجه کردن به آن می تواند دانش آموزان را در امر ارتقای ورزشهای تیمی اثر بخش بنماید. همچنین نتیجه خاص آن به بهتر شدن تیم های رشته های ورزشی ،بالا تر رفتن سطح کیفی مسابقات تیمی کشور و در نهایت در سطح بین المللی شود. - ان.ال.پی - یا برنامه ریزی عصبی کلامی به معنای برنامه ریزی در سیستم عصبی کلامی مااست. تجربه های ما در زندگی از طریق سیستم عصبی و پنج حس بینایی، شنوایی،لامسه، بویایی و چشایی به مغزمان راه می یابد و به پردازش این تجربه حسی و برگرداندن آن در ذهن ناخودآگاه و خود آگاه می پردازد - بویز، به نقل از ملکوتی، 3. - 2012 بخش - زبانی - این عبارت نیز حاکی از این است که ما از زبان استفاده می کنیم تا به تفکرات و رفتارهای خود دستور دهیم ، با دیگران ارتباط برقرار نماید.بخش - برنامه ریزی - نیز به شیوه اشاره دارد که از آنها برای ساماندهی اندیشه ها و عملکرد خود استفاده کرده تا در نهایت به نتایجی دست یابیم.با علم به همه این نتایج، پژوهشگر سعی بر این دارد که بداند آیا آموزش - ان.ال.پی - می تواند در کاهش اضطراب صفتی و افزایش اعتماد به نفس دختران رشته های تیمی اثر گذار بوده و باعث بهبود عملکرد آنان باشد ؟

این علم ابتدا توسط ریچارد بندلر روانشناس و جان گریندر ، استاد زبان شناس در دانشگاه - سانتاکروزکا لیفرنیا - در حدود سال 1975 به جامعه علمی و در همان زمان به افراد جامعه معرفی شد. بندلر عمیقا درگیر فراگیری گشتالت درمانی شد و به همراه جان گریندر در - ان.ال.پی - ، مفاهیم و روش های گرد آوری شده این رویکردرا به منظور درک و تغییر طرح های رفتاری انسان طراحی نمود - بریمن ،. - 2001 در پیشینه تحقیق ، تحقیقی که توسط - فلورینا گروس و همکاران،1 - 2013با ارائه تکنیکهای برنامه نویسی عصبی-کلامی - ان.ال.پی - بر کیفیت عملکرد بانوان ورزشکار تیم جودوی رومانی انجام داد ، نتایج نشان داد که با اموزش - ان ال پی - می توان به نتایج مثبتی در عملکرد ورزشکاران جودو دست پیدا کرد.آنها نتیجه گرفتند که استفاده از تکنیکهای - ان.ال.پی - می تواند بر کیفیت کار ورزشکاران جودو اثر مثبت بگذارد. تحقیقی توسط سوار دلاور و باقری - 2012 - در مورد اثرات برنامه ریزی عصبی کلامی بر اعتماد به نفس بوکسورهای جوان ایرانی با استفاده از روش متا مدل وبا تکیه بر ذهن خوانی جهت تسهیل اعتماد به نفس انجام گرفت. نتیجه نشان داد آموزش - ان.ال.پی - می تواند اثر مثبت بر عملکرد ورزشکاران داشته باشد.

در یک مطالعه - رونات ,استیپانزا ,رینرت,سکوتزو ، - 2009 با موضوع ، بررسی اثرات عصبی زبانی روان درمانی در مشکلات روانی و کیفیت درک شده از زندگی که بر روی 106نفر از مراجعان مراکز مشاوره ای انجام شد، یافته ها نشان داد کاهش معنی داری علائم بالینی اضطراب و افزایش کیفیت زندگی وجود دارد. همچنین افزایش قابل توجهی در کیفیت درک شده از زندگی پس از درمان، در مقایسه با گروه شاهداست. پس روان درمانی عصبی زبانی مداخله کارآمد است که همتراز با دیگر تکنیک های روان درمانی به خوبی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در مطالعه دیگری که توسط - کیوانی، - 2011 راجع به بررسی اثر بخشی آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی – کلامی در افزایش عزت نفس واعتماد به نفس در زنان انجام گرفت میانگین نمرات اعتماد به نفس وعزت نفس در گروه آزمون به طور معناداری افزایش یافته مشاهده نشد. نتیجه این پژوهش نشان داد که آموزش برنامه ریزی عصبی – کلامی منجر به افزایش اعتماد به نفس وعزت نفس در زنان می شود. طبق تحقیق - کوهن، - 2013 اعتماد به نفس و اضطراب متغیرهای مهم در جریان ورزش هستند پژوهش نشان داده که اعتماد به نفس یک رابطه مثبت و اضطراب یک رابطه منفی با جریان بازی دارد .در تحقیقی که بر روی بازیکنان تنیس انجام شد اثر بالقوه اعتماد به نفس و اضطراب در جریان بازی مورد بررسی قرار گرفت.

نتیجه نشان داد بین شدت و جهت اعتماد به نفس و جهت اضطراب ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد .در تحقیق امیلیا 2و همکاران - 2014 - با تاثیر تمرینات تمرکزی در - ان .ال.پی - و اثر آن بر کاهش اضطراب و اختلالات عاطفی ورزشکاران مرد و زن ورزش اسکی نتایج مثبت و معنادار بود.در مطالعه ای که توسط - پری و ویلیامز،3 - 1998بر روی ورزشکاران تنیس انجام داد نتیجه نشان داد که هر چه سطح عملکرد بازیکنان پایین تر باشد یا ورزشکار آماتور باشد ، میزان اعتماد به نفس کم و اضطراب صفتیشان بالاتر است. در این روند آموزش تعامل صحیح ارتباط مؤثر برقرار کردن می تواند به بهبود روابط بین دانش آموزان و مربیان و هم چنین روابط بین فردی شان بیانجامد و تأثیر این گونه ورزش ها را چند برابر کند. اهمیت اموزش - ان .ال. پی - را می توان در بهبود در مسابقات ورزشی در سطوح بالاتر و حرفه ای پیدا کرد و تأثیر در بهبود روابط دانش آموزان در سطح مدرسه و بالا رفتن سطح کیفی در آموزش دانش آموزان یافت. زیرا افزایش اضطراب وکاهش اعتماد به نفس می تواند آنان را از نظر جسمی روحی و روانی دچار نقصان هایی نماید و هم چنین چنین آموزش هایی در سطح وزارت آموزش و پرورش حائز اهمیت می باشد که جزئی از مهارت زندگی دانش آموزان است و باید به آن بها داده شود. در محیط های آموزشی اعتماد به نفس فرد و میزان اضطراب او از جلسه ای به جلسه دیگر از یک بازی تا بازی دیگر و حتی از مکانی به مکان دیگر دستخوش تغییر می گردد. نیروی محرک اغلب میزان اعتماد به نفس فرد را به یک جهت و مجددا به جهت دیگر تغییر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید