بخشی از مقاله

خلاصه

هدف از تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین میزان اضطراب اجتماعی اندام و انگیزه اثرگذاری در ورزشکاران تیمی بود. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تهران تشکیل می دادند که بصورت داوطلبانه ابزارهای موجود مورد هدف را تکمیل کردند. پرسشنامه های جمعیت شناختی برای تعیین رشته ورزشی و جنسیت استفاده شد به منظور جمع آوری اطلاعات از مقیاس اضطراب اجتماعی اندام هارت و همکاران - - 1989 استفاده شد که در ایران توسط طباطبایی و همکاران - 1387 - ثبات درونی و اعتبار سازه آن مورد بررسی قرار گرفته است و آلفای کرونباخ آن 0/87 بدست آمد. همچنین از پرسشنامه انگیزه اثرگذاری تیمی - پاین و همکاران، - 2013 برای سنجش میزان رغبت برای اثرگذاری در افراد دیگر استفاده گردید.

از آزمونt گروههای مستقل - با توجه به طبیعی بودن دادهها براساس آزمون - K-S در سطح معناداری <0/05 استفاده شد نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشانداد که ارتباط بین نمرات ورزشکارانی که اضطراب اجتماعی اندام بالایی داشتند با هر چهار خرده مقیاس انگیزه اثرگذاری مثبت و معنادار بود. بنابراین، نتایج این تحقیق نشان میدهند که کنترل افکار دیگران برای این ورزشکاران اهمیت بالایی دارد و ورزشکاران تیمی در پی اثرگذاری مثبت بر افکار دیگران هستند. بدشکلیهای بدنی میتواند منجر به اضطراب شود که آن هم بر عملکرد فرد اثرگذار باشد. شناسایی منابع و مشاوره گروهی میتواند از راهکارهای کاهش این نوع میل اثرگذاری باشد.

کلمات کلیدی: انگیزه اثرگذاری ، اضطراب اجتماعی اندام، کنترل افکار، تیم ورزشی

مقدمه

ورزشکاران اغلب نگران برداشت دیگران از نحوه عملکرد آن ها هستند، و میترسند که فاقد توانایی به نظر آیند - جیمز و کالینز3، 1995، . - 1997 درواقع به این فکر می کنند که انجام اعمال خاص می تواند روی نگرش اطرافیان مهم آن ها اثر بگذارد. پیامدهایی که ممکن است با برخورد ها و ارائه گری هایی از شخصیت فرد، به دست آید، یا عملکرد هایی بدی که روی نگرش بین فردی - مانند روابط دوستانه - و یا درون فردی - مانند رشد هویت مطلوب؛ تتلاک و مانستد1، - 1985 اثر مخرب می گذارد. نقش مهم دیگران مهم زندگی مانند مربی، کاپیتان، و هم تیمی ها روی رضایت از ورزشی که درگیر آن هستند و همچنین "خود ارائه گری" نقش مهم و میانجی دارند - لاری2، . - 1992

نظریه خودارائه گری فرایند های شناختی، رفتاری و انگیزشی را در بر میگیرد و تلاشی هستند برای کنترل ادراک، ارزیابی و درنهایت عملکرد دیگران درمورد ما - اشنایدر3، . - 1981 بنابراین، خود ارائه گری یه عمل هدفمند برای ساختن تصویری خاص درمورد خود است و روی ادراک اطرافیان از رفتار و عمل دیگران کننده کار اثر میگذارد - اسکلندر و لاری، - 1982لاری - 1995 - با تحقیقاتی که روی خود ارائه گری-یا انگیزههای اثرگذاری- انجام داد به سه شکل عمده از این نوع انگیزه ها دست یافت: اثرات درون فردی - برای مثال، دسی یابی به پیامد های مطلوب اجتماعی و مادی - ، رشد شخصی - برای مثال، عزت نفس یا هویت مطلوب - و تنظیم هیجان - عملکرد تنظیم کننده خود یا اجتماع؛ لاری . - 1995

با این وجود افراد تمام وقت به دنبال انگیزه های خودارائه گری نیستند؛ انگیزه اثرگذاری نیروی سایق برای خودارائه گری است که درجه ای که فرد برانگیزانده شده است تا افکار اثرگذارش روی دیگران را مدیریت کند و از خود مطلوبش حمایت کند را منعکس می کند. اهداف می توانند در میزان ارزش و محتوا از یکدیگر متفاوت باشند و به نوع تصویری که فرد می خواهد دیگران اطراف او از وی داشته باشند بستگی دارد. این اعمال در واقع به میزان تفاوت نگرش اطارافیان از فرد و میزان نگرش مطلوبی که فرد می خواهد از او داشته باشند بستگی دارد - پاین و همکاران4، . - 2013 درواقع وقتی فرد ارزش بالایی بر خود میگذارد، انگیزه اثرگذاری بالاتری را دنبال می کند و با تلاش بیشتری به دنبال کنترل ذهن دیگران است - لاری، کوالسکی، . - 1990

نکته جالب توجه این است که می توان میزان قدرت اثرگذاری و میل به این کنترل افکار را می توان در افراد پیش بینی کرد، برای مثال، فقدان اعتماد به نفس در خود ارائه گری یا خودوارسی شدید می تواند از پیش بینی کننده های مهم در این زمینه باشد - تورنلی و بالینو5، . - 2001انگیزه های خودارائهگری و انگیزه اثرگذاری چارچوبی از یک نظریه کلی به نام خودارائهگری هستند. ساختارهای متمم به تبیین چگونگی نتیجه بخش بودن انگیزه خودارائه گری در پاسخ های رفتاری و غیررفتاری کمک می کند. انگیزه اصلی در این بحث ساخت تصویری است که فرد در تلاش است در ذهن دیگران از خود ایجاد کند. این انگیزه خود از پنج قسمت مجزا تشکیل می شود.

دو مورد از آن ها شخصی است - برای مثال، خود مفهومی، تصویر هویتی مطلوب و نامطلوب - ، و سه مورد از آن هابه عوامل موقعیتی بستگی دارد - ارزش گذاری شده بوسیله نقش، اهمیت هدف مورد نظر برای اطرافیان، و تصویر موجود از یک فرد و تصویری که فرد مستعد ساختن آن است - - لاری و کوالسکی، . - 1990 این مفاهیم در مورد ورزشکاران چه از لحاظ مفهمومی و چه از لحاظ سازمانی مورد بررسی قرار نگرفته است. شاید دلیل آن نبود اطلاعات کافی در این زمینه باشد. بنابراین ساخت ابزاری در این زمینه می توانست تحقیقات آتی را در این بخش تسهیل کند. این ابزار به تشریح این موضوع میپردازد که ساز و کارهای روان شناختی از طریق خودارائهگری چگونه می تواند اثرات بین فردی، رشدهویت مطلوب و عزت نفس را ایجاد کند.

انگیزه اثرگذاری قوی از کارایی قضاوت خودارائهگری استباط می شود؛ که بر اساس فرد از اثرگذاری یک رفتار خاص بر رسیدن به یک هدف در این موقعیت اطمینان دارد و می داند برای موثرتر شدن اثر آن چگونه عمل کند - لاری، و آترتون، 1986؛ مادوکس، نورتون، و لاری، . - 1988یکی از عواملی که روی خودارائه گری اثر می گذارد اضطراب اجتماعی بعنوان یک هیجان منفی است که گاه دیده شده است بصورت مزمن و گاهی هم بصورت حاد روی آن اثر میگذارد و در جهت تاثیر بر افکار دیگران دیگران تلاش میکند. در زمینه ورزش، اضطراب رقابتی شکل خاص اضظراب اجتماعی است که از ارزیابیهای مثبت و منفی برداشت میشود.

گاهی ممکن است افراد با پیش گرفتن رویه محافظهکارانه به جای اینکه به دیگران تأثیر بگذارند، تلاش میکنند از تأثیر منفی اجتناب ورزند و چنین تلاشی - خود محافظتی - نامیده میشود - بومستر، . - 1999 یکی از عوامل زمینهساز رفتار خود ارائه گری محافظتی، اضطراب اجتماعی اندام است این اختلال اضطراب اجتماعی ترس آشکار و پیوسته از موقعیتهای اجتماعی است و از این باور فرد ناشی میشود که او در این موقعیتها به طرز خجالتآوری یا تحقیرآمیز رفتار خواهد کرد - . - 22 یکی از انواع اضطراب اجتماعی ، اضطراب اجتماعی اندام هست که در آن شکل ظاهری بدن به عنوان یکی از عناصر اجتنابناپذیر در اغلب تعاملات اجتماعی رودررو، حوزه مهمی از خود ارائه گری محسوب میشود. در هر مواجهه اجتماعی شخص به شخص احتمال ارزیابی دوجانبه شکل و ساختار بدنی توسط طرفین وجود دارد. ناراحتی تجربهشده در چنین مواقعی اضطراب اجتماعی اندام نامیده میشود - فورمن، . - 2008

روش تحقیق

جامعه آماری

جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تهران و فعال در رشتههای ورزشی تیمی تشکیل میدادند که از میان آنها 121 نفر ابزارهای مورد نظر را تکمیل کردند.پرسشنامه انگیزه اثرگذار در ورزش تیمی - IMSQ-T - بهطورکلی این مقیاس دارای 15 سؤال با 4 خرده مقیاس رشد هویت اجتماعی ، اجتناب از اثرگذاری منفی، اجتناب از پیامد منفی و رشد شخصی است که خرده مقیاس اول را 4 گویه، دوم را 4 گویه، سوم را 4 گویه و چهارم را 3 گویه سؤال می سنجد. نحوه امتیازدهی این پرسشنامه بر اساس مقیاس 7 ارزشی لیکرت است که در یک طیف - از به هیچوجه تا کاملاً - قرار دارد. در تعیین روایی و پایایی نسخه اصلی این مقیاس اعداد زیر حاصل شده بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید