بخشی از مقاله

چکیده :

هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیراجزاء عنصر محصول بر افزایش فروش پوشاک ورزشی است. تحقیق کاربردی و حال نگر است و از دسته تحقیقات توصیفی پیمایشی می باشد . جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه فروشندگان لوازم ورزشی شهر تهران تشکیل می دهند. نمونه آماری 150 فروشنده ورزشی - بدین ترتیب که کلان شهر تهران را به 5 بخش - مرکز، شمال، جنوب، غرب و شرق - تقسیم کرده و از هر بخش ، سی فروشگاه لوازم ورزشی که به صورت نمونه گیری خوشه ایی انتخاب شده و به پرسشنامه محقق ساخته که روایی ان سنجیده شده بودپاسخ دادند.

برای بررسی تاثیر متغیر های تحقیق از رگرسیون خطی وبرای بیان ارتباط بین متغیر ها از ازمون همبستگی پیرسون و برای توزیع طبیعی داده ها از آزمون کلوموگروف اسمیرنوف استفاده شد.کلیه تحلیل ها با استفاده از نرم افزار آماری spssنگارش 19 و در سطح معنی داری 0/05 آلفا انجام گرفت.یافته ها نشان داد که از بین عناصر آمیخته بازاریابی برند و کیفیت محصول بیشترین تاثیر را بر افزایش فروش پوشاک ورزشی به خود اختصاص داده است .در نتیجه میتوان گفت ، برندها غالبا نقطه آغاز تمایز بین پیشنهاد های رقابتی بوده اند به طوری که در موفقیت سازمان می توانند حیاتی باشند.از اینرو لازم است تا فروشندگان به برند - نام تجاری کالا - و کیفیت محصول بیش از سایر اجزاء اهمیت دهند.

مقدمه :

بازاریابی فرآیندی است که توانمندیهای شرکت و آنچه که مشتریان میخواهند را با یکدیگر هماهنگ میکند - لوندهیا. - 20141 بازاریابی و مفاهیم مرتبط با بازار، دگرگونیهای زیادی در عصر حاضر به خود دیده اند . بازاریابی، امروز نه بر محور امکانات تولیدی که بر اساس تامین رضایت مشتری استوار شده است. کوسوماوتی و همکاران - 2014 - 2، تأثیر آمیخته بازاریابی بر قصد خرید محصول موسیقی در اندونزی را بررسی کرده و بیان میکنند که مؤلفه قیمت بیشترین تأثیر را بر مشتریان دارد.

وانگلیده - 2015 - 3، اعلام کرده است که در بازارهای سنتی ارتباط معناداری بین نگرش مشتریان به آمیخته بازاریابی قیمت، محصول و مکان و رفتار خرید مشتری وجود دارد. بقاء و توسعه سازمانهای امروزه، در گرو رضایتمندی مشتریان آنها می باشد مشتری مداری به این دلیل مورد توجه سازمانهای عصر حاضر قرار گرفته است که اکنون مشتری به دلیل پیشی گرفتن تولید بر تقاضا، انتخاب گر شده است.

برند،معمولاً باید ارزش یک محصول را منعکس کند؛ . برند می تواند مواردی همچون شهرت و محبوبیت مارک ، جذابیت مارک ، برانگیزاننده بودن مارک ، قابلیت القاء پرستیژ توسط مارک شرکت سازنده را شامل شود.فروشندگان بایست محصولی را ارائه نماید که دارای برند معروف ، مشهور بوده و قابل قبول نزد خریداران باشد. نام تجاری مشهور می تواند مزایای محصول را مشخص کند و آگاهی عمومی بیشتری نسبت به نام های غیر مشهور به همراه دارد 

امروزه با توجه به بحرانهای مالی اکثر کشورهای صنعتی جهان و کاهش قیمت تولیدات توسط اکثر شرکتها ، دیگر نمی توان از عنصر قیمت به عنوان یک مزیت رقابتی در فروش استفاده کرد زیرا این حربه توسط تمام تولیدکنندگان انجام می شود دیر یا زود تنها باید به عنصر محصول آمیخته بازاریابی به عنوان مزیت رقابتی ، نگریست تا بتوان سهم بازار را حفظ کرد .در واقع حفظ سهم بازار به منزله ادامه حیات می باشد . از طرفیی با گسترش محصولات ، جهانی سازی و رقابت فشرده بازار ها را مجبور می کند که محصولات خود را از سایر شرکت ها متمایز کنند و برای خریداران خود یک ارزش ایجاد کنند .

صرفا نو آوری در کاالا ها و خدمات الزاما موجب مزیت رقابتی بادوام و بلند مدت نخواهد شد . چراکه به سرعت نسخه و کپی برداری خواهد شد . بنابراین قبل از وقوع بحران و مشکل ، باید توجه ویژه ای به عنصر محصول داشت تا از این رهگذر بتوان سهم بازار شرکت و فروش آن را افزایش داد توجه به اینکه عناصر آمیخته بازاریابی شامل چهار عنصر محصول – قیمت – فعالیت های پیشبردی و مکان است در این پژوهش محقق بر آن است تاپنج جزء از اجزاءعنصر محصول به عنوان یک عامل مهم و موثر در رفتار خرید مصرف کنندگان را به تفکیک مورد بررسی قرار داده و اهمیت هریک از اجزا را در روند افزایش فروش مورد بررسی قرار دهد بنابراین چهارچوب زیر برای این تحقیق طراحی شده است.

نمودار .1چهار چوب نظری

روش:

تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است که از حیث زمان حال نگر است و از حیث دسته بندی تحقیقات بر حسب چگونگی گردآوری داده ها در گروه تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار دارد.

جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه فروشندگان لوازم ورزشی شهر تهران تشکیل می دهند. نمونه آماری 250 فروشنده ورزشی - بدین ترتیب که کلان شهر تهران را به 5 بخش - مرکز، شمال، جنوب، غرب و شرق - تقسیم کرده - و از هر بخش ، پنجاه فروشگاه لوازم ورزشی که به صورت نمونه گیری تصادفی- خوشه ایی انتخاب شده و به پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی ان بررسی و در حد قابل قبولی بود پاسخ دادند .

جهت سنجش وجود رابطه خطی بین دو متغیر از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. همچنین از رگرسیون چند متغیره برای آزمودن فرضیات تحقیق استفاده شده است .برای بررسی توزیع طبیعی داده ها از آزمون کلوموگروف اسمیرنوف استفاده شد.کلیه تحلیل ها با استفاده از نرم افزار آماری spssنگارش 19 و در سطح معنی داری 0/05 آلفا انجام گرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید