بخشی از مقاله

چکیده

هدف این مطالعه بررسی تاثیر باورهاي فراشناختی بر سبک هاي تدریس در اموزشکده فنی و حرفه اي دختران میبد است لذا جهت بررسی از روش تحقیق توصیفی ازنوع همبستگی و جامعه آماري شامل کلیه اساتید مقطع کاردانی آموزشکده فنی دخترانه میبد که به تعداد 90 نفر در سال 1393-94 بوده اند که به دلیل محدود بودن جامعه آماري جامعه با نمونه برابر گرفته شد.

براي نیل به هدف تحقیق ابزار پژوهش: پرسشنامه استاندارد خلاقیت عابدي - تورنس - سبک هاي تدریس گراشا-باورهاي فراشناختی ولز- مورداستفاده قرارگرفت. داده هاي حاصل ازجمع آوري پرسش نامه ها با استفاده ازدوشیوه آمار توصیفی - محاسبه میانگین، انحراف استانداردونمودار - وآماراستنباطی شامل محاسبه ضریب همبستگی پیرسون مورد تجریه و تحلیل قرار گرفته است.

نتایج بیانگر آن است که بین باورهاي مثبت با سبک هاي آمرانه ,تسهیل کننده اساتید رابطه وجود دارد و بین باورهاي مثبت با سبک تدریس فردي , وکالتی و خبره اساتید مقطع کاردانی آموزشکده فنی و حرفهاي دختران میبد رابطه وجود ندارد. همچنین بین خودهشیاري شناختی با سبک هاي خبره ,تسهیل کننده اساتید رابطه وجود دارد و بین خودهشیاري شناختی با سبک تدریس فردي , وکالتی و آمرانه اساتید مقطع کاردانی آموزشکده فنی و حرفهاي دختران میبد رابطه وجود ندارد.

-1مقدمه

یکی ازروش هاي ارتقاي سبک تدریس توسط اساتیددانشگاهی توجه به مولفه خلاقیت و باورهاي فرا شناختی است. خلاقیت یکی از پیچیده ترین اندیشه هاي بشري است که قابل پرورش می باشد و لازم است در آموزش همه دروس نیز مدنظر اساتیدو مربیان قرار می گیرد. در این راستا مکاتب مختلف از زوایاي مختلف به مسئله خلاقیت نگریسته ونظریه هاي مختلفی را ارائه نموده اند. شاید نظریه هاي شناختی خلاقیت بیشترازانواع نظریه هاي دیگرباشد.رویکردهاي شناختی خلاقیت گوناگونند و با فرایندهاي شناختی مانند هوش، حل مسأله، تفکر ارتباط دارند

برمبناي مدل سه وجهی استرنبرگ خلاقیت جزیی ازساختار هوش فرض می شود. و هوش شامل سه جزء شناختی اجرایی عوامل فراشناختی اجرایی نظیرطرح ریزي، نظارت وارزیابی عملکردشناختی، عوامل عملکردي - همچون استدلال، تحلیل کردن - وفرایند فراگرفتن دانش می شود. بر مبناي این مدل عملکرد خلاقانه از تعامل این سه جنبه اساسی بوجود می آید

-2 مبانی نظري
هرمحققی براي کسب شناخت واطلات کافی درزمینه عنوان و موضوع تحقیق خود، به مطالعه و بررسی منابع و تحقیقات دیگران می پردازد. درعین حال هراندازه نیل و بررسی به اطلاعات و تحقیقات قبلی در رابطه با عنوان تحقیق بیشتر امکان پذیر باشد، شناخت بیشتر و مطلوبتري نصیب محقق خواهد شد. لذا در این فصل محقق تلاش می کند تا با مطالعه منابع، پایان نامه ها، رساله ها و کتب مختلف در رابطه با موضوع تحقیق پرداخته تا ضمن افزایش دامنه آگاهی هاي خود نسبت به موضوع، خلاصه اي از مهمترین و مرتبط ترین اطلاعات و نتایج تحقیقات انجام شده را که از لحاظ نوع، موضوع و نحوه کار مشابه تحقیق حاضرمی باشند ارایه نماید. همچنین سعی می شود تا در رابطه با ارایه نتایج تحقیقات و منابعی که در خارج و داخل کشور به طور مستقیم یا غیر مستقیم با موضوع تحقیق مرتبط است؛ فقط به ذکر اطلاعات و منابعی که ارتباط نسبی با متغیرهاي اصلی این تحقیق داشته اند اشاره شود.

- دهقانی و همکاران - - 1393درتحقیقی به بررسی رابطه بین باورهاي فراشناختی و خودکارآمدي معلمان با صلاحیت هاي حرفه اي آنان پرداختند. یافته ها نشان داد که بین صلاحیت هاي حرفه اي با باورهاي فراشناختی و خوکارآمدي رابطه معنی داري وجود دارد و بین باورهاي فراشناختی با خودکارآمدي معلمان نیز ارتباط معنی دار است. همچنین نتایج بیانگر این بود که بین هیچ یک از متغیرها با توجه به جنسیت، تفاوت معنی داري وجود نداشت. لیکن بین باورهاي فراشناختی با سابقه تدریس تفاوت مشاهده شد، اما بین صلاحیت حرفه اي و خودکارآمدي با سابقه تدریس، تفاوت معنی داري نبود.

وضعیت تاهل نیز تفاوت معنی داري را بین معلمان در این پژوهش نشان داد - موذن وهمکاران - 1392 - درپژوهشی به بررسی شناخت سبکهاي تدریس اساتید در امر تدریس اثر بخش درجهت پیشبرد آموزش در دانشگاه علومپزشکی پرداختند. یافته ها نشان داد: در مجموع 70 عضو هیئت علمی پرسشنامه ها را تکمیل کردند.بیشترین میانگین نمرات مربوط به سبک خبره وسپس تسهیل کننده و بعدوکالتی بود.

سبک هاي آمرانه و فردي درصد کمتري به خود اختصاص دادند. گودرزي و صادقی - - 1388 درتحقیقی تحت عنوان " مقایسه موانع شخصی خلاقیت بین دبیران تربیت بدنی مرد و زن شهرستان نیشابور" پرداختند و این نتیجه حاصل شده که به موازات افزایش سن و تجربه ، تفاوت معنی داري در بین دبیران مرد وزن از نظر خطرپذیري ، اعتمادبه نفس، موفقیت کاري و استفاده از امورذهنی درحل مشکلات وجود دارد.

کورکورا - 2014 - 1طی تحقیقی به بررسی سبک تدریس معلمان برعملکرد خلاقانه"دانش آموزان پرداخت، جامعه آماري پژوهش را 129نفراز دانش آموزان و 52 نفر از معلمان تشکیل می دادند. یافته هاي پژوهش وي نشان داد که سبک تدریس معلمان برهمه متغییرها وعوامل تشکیل دهنده خلاقیت تاثیر می گذارد.

-    مایک جرج - 2012 - درتحقیق به بررسی رابطه معنویت و خلاقیت مدیران پرداخت وکاربردي عملی از هوش معنوي درمحل کار را ارائه کرد و یافته هاي پژوهش وي نشان داد هوش براي کمک به یک مدیر براي مدیریت بهتر ویک رهبري مؤثر و ایجاد خلاقیت نیاز است؛ زیرا هوش معنوي باعث مدیریت بهتر و کار مؤثرتر کارمندان میشود.

-    لانگ - 2010 -  در بررسی سبک هاي تدریس/ یادگیري در میان دانشجویان و مدرسان رشته پرستاري به این نتیجه رسید که زمانی که سبک هاي یادگیري دانشجویان با سبک هاي تدریس اساتید مطابقت پیدا می کند میزان موفقیت در آزمون درس بیشتر و میزان حذف درس کمتر از زمانی است که چنین مطابقتی وجود ندارد. به علاوه دانشجویانی که سبک یادگیري متناسب با سبک تدریس مدرسان را دارند دیدگاه و نگرش مثبت تري نسبت به درس و مدرس مربوطه پیدا می کنند و این دانشجویان در نمرات پایان ترم بالاترین نمرات را کسب می نمایند.

-    پاین - 2009 -  با استفاده از تئوري یادگیري کلب به تاثیر مطابقت میان سبک تدریس و یادگیري دانشجویان پرداخته شد به این نتیجه دست یافت که دانشجویانی که سبک یادگیري آنها با سبک تدریس مدرس مطابقت دارد در مقایسه با دانشجویانی که این مطابقت در بین آنها و اساتیدشان نبود نمرات بالاتري را کسب کردند.

-3فرضیه هاي تحقیق
ضرورت و اهمیت تحقیق در این است که سبک هاي یادگیري و تدریس، رفتارها یا اعمالی هستند که فراگیران واساتیددرتبادل جریان یادگیري نمایش می دهند. شناخت سبک هاي تدریس و ویژگی هاي فردي اساتید می تواننددرالگوي آموزشی اساتیدو برموفقیت تحصیلی فراگیران آنهاتأثیر گذارد، با بالابردن خلاقیت و باورهاي فراشناخت که یکی از کلیدترین موفقیت براي اساتید است میتوان سبک تدریس مناسب را بنا به شرایط مقتضی بکار برد. لذا جهت بررسی موضوع فرضیه هاي زیر ارائه می شود:

.1 تعیین رابطه بین باورهاي مثبت با سبک هاي تدریس

-2تعیین رابطه بین خودهشیاري شناختی با سبک هاي تدریس

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید