بخشی از مقاله

چکیده

بررسی شناسایی موانع فردی خلاقیت ، در معلمان ورزش مدارس ابتدای استان کهگیلویه و بویراحمد بود. این مطالعه روی 182 نفر که با استفاده از جدول مورگان119نفر انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه موانع شخصی خلاقیت استفان بود.

برای بررسی داده های استنباطی از تست های مختلفی استفاده گردید که می توان از t تک نمونه برای جواب به سوالات تحقیق ، از آزمون کولمونگراف اسمیرانوف برای نرمال بودن داده ها ، از t مستقل برای بررسی ارتباط جنسیت با شاخص های مختلف موانع شخصی خلاقیت ، از واریانس یک طرفه - ANOVA - برای بررسی رابطه بین سن و سابقه کار نمونه آماری با شاخص های مختلف موانع شخصی خلاقیت و از ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی رابطه بین شاخص های مختلف موانع شخصی خلاقیت استفاده گردید. معنی داری داده ها در سطح P<0.05 استفاده گردید.

یافته های پژوهشی نشان داد بین وضعیت موانع ارتباط با اعتماد به نفس و ریسک پذیری در جامعه آماری معلمان ورزش با موانع مرتبط با نیازبه تطبیق و موانع مرتبط با استفاده از مجردات وامور انتزاعی معلمان ورزش رابطه معناداری وجود ندارد اما بین وضعیت موانع ارتباط با اعتماد به نفس و ریسک پذیری با موانع مرتبط با استفاده از تجزیه وتحلیل نظام یافته ، موانع مرتبط با موفقیت کاری و موانع مرتبط با محیط فیزیکی معلمان ورزش در سطح p<0.05 رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

مقدمه

امروزه همگان به روشنی دریافته اند که تکرار مکررات وعدم تغییر وپویایی چیزی جز رکود وایستایی را به ارمغان نمی آورد وافراد،جوامع ، ومتعاقب آن سازمان های این چنینی محکوم به پیروی محض ازقدرتمندان عرصه خود هستند.

آن چه از کوچک ترین عضو تا بزرگ ترین عضو جوامع را نجات می بخشد تنها تفکر، تعقل ، حرکت و نوآوری و خلاقیت است که موجب جاری شدن روحی تازه و جهانی نو بر پیکره ی افراد ، جوامع وسازمان می شود و استمرار این امر قدرت وحرکت شگرفی را به همراه دارد.

هرچند فرض است که خلاقیت به عنوان توانایی ذهنی ابداع ونوآوری از ابتدای زندگی بشر وجود داشته وهمواره نی ز ارزشمند بوده است لکن توجه به آن در طول تاریخ ، بیشتر به عنوان نتیجه ی طبیعی عملکرد افراد باهوش و مستعد تلقی گردیده وتا یک قرن پیش مطالعه اختصاصی در مورد آن صورت نگرفته بود . اما خوش بختانه امروز دانشمندان ، متخصصان ، کتاب ها ، مجلات ، تست ها ،و...زیادی وجود دارند که اختصاصا به بحث خلاقیت می پردازند .

با وجود این ، توجه علمی به بحث خلاقیت عمر چندان طولانی ندارد در واقع تاریخچه مطالعات علمی درباره ی خلاقیت وعناصر سازنده آن به بیش از یک قرن نمی رسد .موضوع خلاقیت ابتداء مورد توجه دانشمندان علوم اجتماعی و روان شناسی قرار گرفته و برای اولین بار دانشمندی به نام گیلفورد در سال 1950میلادی تحقیقات علمی خود را در مورد ماهیت ، عناصر تشکیل دهنده و کارکرد تفکر خلاق شروع نموده است 

همه ی جوامع آموزش وپرورش را نهاد خلاقیت ونوآوری می دانند. آموزش وپرورش خلاق مکانی خلاق وپایه ی کار آن تولید وارتقای کیفیت است. با این رویکرد جدید می توان پیش بینی کرد که در دهه های آینده برترین جایگاه وسازمان را برای پژوهش،خلاقیت ونوآوری خواهد داشت.

مدرسه یک نهاد اجتماعی زنده است که مانند هر موجود زنده ای نفس ،تغذیه ورشد می کند ،حرکت دارد وتولید مثل می کند.یکی از خصوصیات موجودات زنده نفس کشیدن است . نفس کشیدن یعنی گرفتن اکسیژن از محیط ،یعنی ماده ی حیاتی را گرفتن وتازه شدن ،مدرسه دقیقا دارای چنین فعالیتی است، افکار تازه را از محیط می گیرد ونیازهای تازه محیط رامی بیند وحس می کند.

از این رو آموزش معلمان وبرنامه ریزی صحیح ومنا سب در آموزش ، به عنوان یکی از مهم ترین عناصر در پرورش خلاقیت ، نقش کلیدی دارد.نگرش و سطح درک معلمان نسبت به خلاقیت وهمچنین روش تدریس معلم رابطه ی مستقیم با غنی سازی محیط کار ورشد خلاقیت دانش آموزان دارد . بنابراین لازم است برای کمک به معلمان ، نگرش وکسب مهارت های لازم برنامه های برای آموزش خلاقیت به آن ها تدوین گردد.

در اکثر کشورها در مورد شناسایی موانع فردی خلاقیت ،گام های زیادی برداشته شده است .مراجعه به سایت ها و مجلات گواه این امر است .این پژوهش به منظور شناسایی عمده ترین موانع فردی در راه آموزش خلاقیت در بین معلمان ورزش در مدارس ابتدایی استان کهگیلویه وبویراحمد انجام شد.

روش شناسی تحقیق

جامعه تحقیق حاضر، شناسایی موانع شخصی خلاقیت در معلمان ورزش ،مدارس ابتدایی استان کهگیلویه وبویر احمدمی باشد.

این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. به این دلیل کاربردی است که استفاده از نتایج طرح برای شناسایی موانع شخصی خلاقیت در معلمان ورزش، مدارس ابتدایی می تواند مفید باشد . این تحقیق با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است.

یافته های پژوهش

سوال اول: وضعیت موانع ارتباط با اعتماد به نفس و ریسک پذیری در جامعه آماری معلمان ورزش مدارس ابتدایی استان کهگیلویه وبویراحمدچگونه است؟

منظور از موانع ارتباط با اعتماد به نفس ، گویه های ذکر شده در جدول1 می باشد که شامل مفید بودن ارزیابی انتقاد ، انتقاد از ایده ها ، احساس راحتی با همکاران با وجود انتقاد ، طرح برنامه ها در صورت مخالفت همکاران ، تاثیر نگذاشتن رد برنامه ها از طریق مدیر بر شخصیت و ناخرسندشدن از متزلزل شدن برنامه های با ارزش می گردد.

جدول1توزیع میانگین و انحراف معیار سوالهای مربوط به موانع ارتباط با اعتماد به نفس و ریسک پذیری    

مطابق جدول 1 بهترین نمره مربوط به انتقاد را مورد ارزیابی قرار می دهم تا مشخص کنم چگونه می تواند برایم مفید باشد با میانگین 1,4 و بدترین نمره مربوط به اگر مدیریت در جلوی جمع برنامه ام را رد کند ، احساس ضربه شخصیتی نمی کنم با نمره 2,2 بوده است .

برای بررسی معنادار بودن گویه های این سوال از آزمون t تک نمونه استفاده گردید که نتایج در جدول 2 آمده است .

جدول 2، آزمون t تک نمونه را در ارتباط با سوال اول نشان می دهد که مطابق جدول در تمامی گویه های این سوال مقدارt در سطح p /05 معنادار بوده بنابراین بین وضعیت موانع ارتباط با اعتماد به نفس و ریسک پذیری در جامعه آماری معلمان ورزش مدارس ابتدایی رابطه معنادری وجود دارد . مقدار tتک نمونه در مورد گویه های اول تا ششم سوال اول بترتیب19,8 ، 20,7 ، 17 ، 20 ، 19,8 و 19,6 بوده است ودرجه آزادی - - df = 118 بدست آمده است.

سوال دوم : موانع ارتباط با نیازبه تطبیق درمعلمان ورزش مدارس ابتدایی در استان کهگیلویه وبویراحمد چگونه است؟

منظور از موانع ارتباط یا نیاز به تطبیق، گویه های ذکر شده در جدول 3 می باشد که شامل استفاده از مفاهیم و روش های جدید در حل مسئله ، استفاده از ریسک های محاسبه شده گذشته برای حل مشکلات ، مرور نقطه مقابل عقاید، احساس راحت با بیان ایده ها حتی در صورت مخالفت ، زیر سوال بردن ایده های سازمان و بیان ایده های بکر و جذاب با وجود نداشتن شانس پذیرش می گردند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید