بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی یک سیستم کمک آموزشی برای درس ریاضی است که بتواند علاوه برمهارت های ریاضی ، مهارت هایی چون تمرکز ، اعتماد به نفس ، مدیریت زمان که از چالش های مقطع ابتدایی است را بهبود ببخشد .بعد از تحقیق و مطالعه به این نتیجه رسیدیم که این امر با استفاده از آموزش حساب سریع ذهنی و چرتکه ای ،UCMAS ،امکان پذیر است .

سیستم آموزش UCMAS با استفاده از تکنیک های شنیداری و دیداری و فلش کارت و تندنویسی و تمرین مکرر باعث بهبود اعتماد به نفس و در نتیجه عملکرد بهتر، استفاده حداکثری از پتانسیل تمام مغز ، ارتقاء قدرت ذهن و خلاقیت ، افزایش مهارت های تحلیلی و منطقی ، تقویت حافطه دیداری و شنیداری ، مدیریت زمان ، قانونمندی و بهبود دقت و تمرکز می شود و برا ساس این یافته ها ، آموزش UCMAS را به عنوان مکمل آموزشی درس ریاضی به خانواده ها و آموزش و پرورش پیشنهاد می کنیم .

.1 مقدمه

بدون شک پدیده یادگیری، مهمترین پدیده روانی در انسان و موجودات تکامل یافته میباشد، به این دلیل که پایه و اساس بسیاری از مسائلی است که موجب میشود انسان از نظر روانی از سایر موجودات و دیگر همنوعان خود متمایز گردد. روانشناسی یادگیری یکی از مباحث بنیادی در علم روانشناسی میباشد که تحقیقات و بررسیهای فراوانی را از سوی دانشمندان این علم به خود اختصاص داده و نظریات گوناگونی در خصوص آن عنوان شده است. اهمیت و ارزش یادگیری در نزد آدمی هنگامی نمایان میشود که ما را از تمام آنچه آموختهایم محروم سازند. در این صورت با آنکه از نظر فیزیولوژیک، فردی بالغ و طبیعی خواهیم بود؛ اما از نظر مسائل روانی به دورههای کودکی برگشت خواهیم کرد

.امروزه بزرگترین دغدغه خانواده و معلم ، چگونگی استفاده حداکثری از پتانسیل مغز و بالابردن بهره یادگیری است .سیستم آموزش حساب سریع ذهنی چرتکه ای ucmas ،علاوه بر تمرین بدنی ، از مولفه های دیگر چون تصویرسازی با فلش کارت ها و تندنویسی ،استفاده حداکثری از پتانسیل مغز برای تسهیل امر یادگیری استفاده کرده تا یادگیری را پایدارتر کند .

کیمبل یادگیری را اینگونه تعریف کرده است:"تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری - رفتار بالقوه - که در نتیجه تمرین تقویتشده، رخ میدهد." در سیستم ucmas ، ابتدا مشاهدات در حافظه به رمز تبدیل می شود، این رمزها در حافظه یک تصویر دهنی ایجاد می کند تصویر سازی سبب خلق یک برنامه حرکتی در سیستم اعصاب مرکزی می شود و این برنامه حرکتی به ایجاد یک دستور کار مغزی برای انجام صحیح حرکت منجر می شود. علاوه بر آن کمک می کند تا فرد مبتدی مولفه های مرتبط با عملکرد را بهتر یاد بگیرد .همچنین ترکیب تمرین های مشاهده ای ، بدنی ، تصویرسازی در این سیستم آموزش اثر تسهیلی بر یادگیری داشته است .

ضرورت تحقیق :
امروزه سیستم آموزش و پرورش به سمت دانش آموز محوری سوق پیدا کرده و در تمامی محتوای آموزشی در مقطع ابتدایی ،روش دانش آموز محوری، همراه با خلاقیت و نوآوری و روش های نوین تدریس از جمله روش های مکاشفه ای ، بارش فکری ، نمایشی مورد توجه قرار گرفته است . با بررسی و تحقیق از آموزگاران و خانواده دانش آموزان به چند چالش مشترک از جمله کند نوبس بودن و پایین بودن دقت و تمرکز ، داشتن اختلال در ریاضی و دیکته ،کم بودن  اعتماد به نفس در این دو گروه هدف رسیدیم .حال برای داشتن دانش آموزی خلاق و نوآور که دارای چالش های فوق نباشد ضروری دیدیم که به مطالعه سیستم های آموزشی بین المللی و ملی بپردازیم تا بتوانیم بستر مناسب را فراهم کنیم .در روند مطالعه با سیستم آموزش حساب سریع ذهنی چرتکه ای ucmas آشنا شدیم .

با کمی تامل و مطالعه و تحقیق سیستم و طراحی آموزشی ucmas به این نتیجه رسیدیم که باید تاثیر آن را بر یادگیری و تمرکز را مورد بررسی قرار دهیم تا در صورت داشتن تاثیر مثبت از آموزش حساب ذهنی و چرتکه ای ucmas در آموزشگاه های علمی آموزش و پرورش برای تقویت بنیه علم ریاضی وتمرکز و بالابردن اعتماد به نفش ،استفاده حداکثری از پتانسیل مغز استفاده شود و نیز باید جهت آگاه کردن دانش آموزان و خانواده ها تلاش خود را انجام دهیم تا در آینده دانش آموزان این مرزو بوم هویتی منحصر به فرد با ذهن آگاه و خلاق داشته باشند تا ایران اسلامی به رتبه های برتر علمی دنیا دست یابد.

پیشینه تحقیق :

ماموریت و اشتیاق یا همان فلسفه آموزش ، ایجاد عشق به یادگیری در دانش آموزانمان است تمرکز اصلی ما در همه کارهایمان در جهت خدمت به کودکان است . هر چند محقق در گزارش پیشینه باید مرتبطترین نکتههای مربوط به مسئله خودش را عنوان کند تا بتواند بهترین استفاده از یافتهها و تلاشهای دیگران را نماید و فقط به توان و اندیشه خود اعتماد ننماید[1] اما تحقیقات داخل و خارج از کشور که مستقیما با موضوع مقاله در ارتباط باشد صورت نگرفته است بنابراین تحقیقات مشابه عنوان می شود.

تحقیقات داخل و خارج کشور پیرامون موضوع مرتبط با مقاله :

تحقیقات زیادی در ایران درباره اختلال ریاضی و تمرکز و مولفه های وابسته به آن و اعتماد به نفس و تاییر آن بر یادگیر ی و راهکارهای افزایش تمرکز و دقت و اعتما به نفش و پرورش ذهن انجام شده است . کاکاوند در اختلالهای یادگیری - از نظریه تا عمل - به همرا راهکارهای عملی جهت رفع مشکلات رایج تحصیلی و یادکیری بیان کرداختلال در ریاضیات اساساً عبارت است از ناتوانی در انجام مهارتهای مربوط به حساب که با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزش از کسی انتظار میرود.

اختلال عبارت اند از: سندروم گرستمن، محاسبه پریشی، اختلال مادرزادی در حساب، ناتوانی در حساب و اختلال رشدی در حساب.به طور کلی تخریب در چهار گروه از مهارتها در اختلال ریاضیات مهارتهای زبان ، مهارتهای ادراکی ، مهارتهای ریاضی ، مهارتهای مربوط به توجه مشخص شده است.کودکانی که در حوزه ریاضی مشکل دارند، بیشتر در مقوله های تفکر کمی، زمان، فضأ و محاسبه به ناکامی مواجه میشوند.

ویژگیها کودکان با اختلال ریاضی مواردی مانند آشفتگی در روابط فضایی ، حس ضعیف در مورد تصویر بدنی، مشکل در توانایی ادراکی-بینایی و حرکتی- بینایی ، ضعف در مفاهیمی چون زمان و جهت گیری ، مشکل در حافظه ، اضطراب ریاضی می باشد.هرگاه اختلال جدی باشد معمولاً در کلاسهای دوم و سوم تشخیص میشود ولی اگر زیاد جدی نباشد ممکن است تا کلاس پنجم و بالاتر از آن نیز آشکار نگردد 

کریمی در اختلالات یادگیری:مسایل نظری و عملی به انضمام مطالعات موردی نمونه ، بیان کرد تحقیقات شناختی نشان داده است که دانش آموزان دارایی ناتوانایی های ریاضی در بازیابی واقعیت نیز نارسایی دارند، آنها در دادن جوابهای ساده در حوزه های مختلف حساب اشتباهات بیشتری مرتکب میشوند و بعضی مواقع واقعیتهای را کندتر از همکلاسی های خود به یاد می آورند.انگونه مشکلات در بازیابی واقعیتها احتمالاً مربوط میشود به نارسایی در حافظه فعال آنها.این دانش آموزان همچنین در به کارگیری راهبردها یا شیوه ها مرتکب اشتباه میشوند. آنها نه تنها ممکن است راهبردهای ناکارآمد را برگزینند بلکه همان راهبردهای ناکار آمد را نیز درست بکار نبرند .

در تحقیقات خارج از کشور هم به گفته mark ,henry روانشناسان دانشگاه واشنگتن ، روشی که اکثر دانش آموزان و دانشجویان برای مطالعه استفاده می کنند نادرست است . این دو محقق در مجموع به مدت 80 سال در زمینه یادگیری و به یاد سپاری وقت صرف کرده اند و به تازگی با همکاری نویسنده ای به نام peter Brown در کتاب make it stick: the scienc of successful learning گردآوری ها و تحقیقات آنها را در کتاب خود منتشر کرد .بیشتر دانش آموزان و دانشجویان با روش رواخوانی مکرر ، متن ها را بازخوانی می کنند اما بررسی روانشناسان در مطالعات آزمایشگاهی و در کلاس های درس نشان داده که این روش بسیار ناکار آمد است واستفاده از روش یادگیری فعال مانند فلش کارت ، نقشه ذهنی ،پرسش از خود بسیار موثرتر واقع شده است .

یادگیری :

"تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری - رفتار بالقوه - که در نتیجه تمرین تقویتشده، رخ میدهد." که با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می دهیم . یادگیری تغییر در رفتار است. به سخن دیگر نتایج یادگیری همواره باید قابل انتقال به رفتار مشاهدهپذیر باشد. پس از یادگیری، یادگیرنده قادر به انجام کاری خواهد بود که پیش از یادگیری نمیتوانست آن را انجام دهد.[2] این تغییر رفتاری، نسبتا پایدار است؛ یعنی نه موقتی است و نه ثابت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید