بخشی از مقاله

چکیده

یکی از مصادیق اعتبار اطلاعات به هنگام و به موقع بودن آن است. اگر اطلاعات ارائه شده به موقع به درخواست کنندگان اطلاعات نرسد، ارزش اطلاعاتی خود را از دست داده و ایجاد تغییر نخواهد کرد. از آنجایی که یکی از دستاوردهاي اصلی بازارهاي بورس در دنیا، اطلاع رسانی و تأمین اطمینان در بازار بورس اوراق بهادار به وسیله فراهم کردن محیطی مطمئن می باشد، اهمیت اطلاع رسانی به هنگام و به موقع در بازار بورس آشکار می گردد.

این مقاله به بررسی نقش اطلاع رسانی در کاهش ریسک حاصل از خرید سهام در بازار بورس توسط قراردادهاي بیمه اي پرداخته است. جامعه آماري آن کلیه سهامداران جزء بازار بورس و نمونه آماري بر اساس نمونه گیري تصادفی ؤگگهنفر از سهامداران حاضر در تالار بورس اوراق بهادار شیراز می باشد که به روش تصادفی انتخاب شده اند.

در همین راستا بعد از معرفی چارچوب کلی تحقیق، ابتدا به بررسی نظري موضوع با بهره گیري از منابع داخلی و خارجیهپرداخته شده است. با توجه به نتایج به دست آمده، ؤنهدرصد از پاسخ دهندگان در مورد اطلاع رسانی بهنگام بیمه به عنوان یک بازار تأمین اطمینان در بازارهبورس نظر منفی ندارند. در انتها پیشنهاداتی باتوجه به نتایج حاصله ارایه شده است.

مقدمه

یکی از مصادیق اعتبار اطلاعات،هبه هنگام و به موقع بودن آن است. اگر اطلاعات ارائه شده به موقع به درخواست کنندگان اطلاعات نرسد، ارزش اطلاعاتی خود را از دست داده و ایجاد تغییر نخواهد کرد. لذا این امر در بحث اطلاعات بسیار حائز اهمیت می باشد.ه ه بانک، بورس و بیمه به ترتیب نماد مجسم سه بازار پول، سرمایه وتأمین اطمینان هستند. بانک وظیفه تسهیل گردش پول و بورس وظیفه تسهیل گردش سرمایه را به عهده دارد .حساسیت هاي بازارهاي پول و سرمایه و نوسانات و ضربه پذیري این بازارها تحت تأثیر تحولات اقتصادي وغیر اقتصادي نیازمند اطلاعات و سازهوکار مناسب براي توسعه ریسک پذیري است.

بیمه در مدیریت شرکت ها، مؤسسات واسطه گري، مدیریت بدهی وآسیب پذیري ناشی از تغییر قیمت سهام کارساز و تأمین کننده است. بیمه گر ضمن تعهد پرداخت خسارت، چون موقعیت مالی بیمه گذار را تثبیت می کند لذا غیرمستقیم اعتبار او را در برابرافراد مورد معامله اش تقویت می نمایدهجهانخانی،هلاننگا.ه ه بنابراین با تأمین اطلاعات وکاهش خطراتی که سرمایه گذاري هاراتهدید می کند، موجبات ارتقاء سرمایه گذاري را فراهم می آورد.

از آغاز فعالیت سازمان بورس اوراق بهادار تهران، موضوع حفظ حقوق سهامداران ، به ویژه سها مداران جزء که از ناحیه ریسک هاي استاتیک در معرض تهدید قرار می گیرند از جمله مسائلی بود که مطرح گشت واقداماتی چون ارایه خدمت مشاوره وسبد گردانی دراین زمینه صورت گرفت ولی وجود ریسک حاصل از نوسانات قیمت سهام هم چنانی که از عوامل مهم عدم استقبال افراد از سرمایه گذاري در بازار بورس می باشد

تجربه دنیا بیانگرآن است که بخش بیمه به مثابه بخشی از صنعت مالی، باید رابطه متقابل صحیحی با کل بازارسرمایه برقرار کند. این رابطه از دو مجرا برقرار می شود، ازهیک طرف اطلاع رسانی و توسعه فعالیت هاي بیمه اي، به بازار سرمایه کارآمدي نیازمنداست و از طرف دیگر رشد بازار سرمایه در گرو نقش فعال بیمه است.

روند همگرایی دو بازار سنتی در نظام مالی، یعنی بازار بیمه وبازار سرمایه، در جهان کاملاً ملموس است. سلامت بازار مالی ایران درگرو توسعه اطلاعات صحیح و بهنگام در خدمات بیمه اي وبازار سرمایه و درك عمیق رابطه متقابل بین این دو است. براي ایجاد چنین رابطه متقابل مستحکمی، بازار سرمایه باید متحول شود واز تجربه جهانی به طور گسترده استفاده و محصولات جدیدي در صنعت بیمه ایران تولیدهشود. به ویژه محصولاتی که از طریق کاهش ریسک سرمایه گذاري باعث رونق بازار سرمایه گردد

اطلاع رسانی در روش هاي کاهش ریسک در بازار اوراق بهادار

مشاوره و سبدگردانی: مشاور مالی و سبدگردان براساس میزان ریسک پذیري فرد اقدام به تشکیل سبد کرده و سپس سبدگردانی راهبه منظور کسب بازده بیشتر در مدت قرارداد اجرا می کندهنصراللهی،هگننگا.ه ه صندوق تضمین اوراق بهادار: عدم تحویل اوراق بهادار فروخته شده یا خودداري از پرداخت بهاي اوراق گاه ناتوانی واسطه هاي بازار در انجام تعهدات مالی خود، سرمایه گذاران را در معرض ریسک سیستمی قرار می دهد به گونه اي که واسطه مالی در اثر ورشکستگی یا مواجه شدن با کمبود نقدینگی قادر به تسویه کامل دادوستدها نیست. این صندوق با هدف پوشش تعهداتی از قبیل تسویه دادوستدها، ورشکستگی کارگزاران بورس اوراق بهادار و تخلفات کارگزاران و از محل سهم مشارکت کارگزاران، معامله گران واعضاي اتاق پایاپاي و سپرده گذاري عضو بورس، عواید حاصل از سرمایه گذاري وجوه صندوق و تسهیلات بانکی وسیاست هاي بیمه تشکیل می شود

بازار تأمین اطمینانه

این بازارها زمینه انتقال و توزیع ریسک سرمایه گذاران را فراهم می سازند و می توانند ریسک پذیري سرمایه گذار در بازار سرمایه را افزایش دهند، عمده ترین مؤسسات فعال در این بازار عبارتند از مؤسسات خریدار دیون و اسناد دریافتی، مؤسسات تأمین استراتژي هاي تقلیل و توزیع ریسک مثل شرکت هاي بیمه .در تقسیم بندي دیگري در مقابل دارایی نقدي براي دارایی مالی بازار اوراق مشتقه وجود دارد.دو گونه اصلی اوراق مشتقه قراردادهاي آتی و قراردادهاي اختیار معامله هستند

اختیار معامله

اختیار معامله، قراردادي است بین دو گروه یک خریدار و یک فروشنده به نحوي که خریدار از فروشنده اختیار معامله، «حق »خرید یا فروش یک دارایی را در یک قیمت معین، خریداري می کند .در اینجا نیز همانند تمام قراردادها، هر طرف امتیازي را به طرف مقابل اعطا م یکند خریدار به فروشنده مبلغی تحت عنوان«حق شرط»پرداخت میکند که در واقع همان «قیمت اختیار معامله» همی باشد. فروشنده نیز«حق» هخرید یا فروشدارایی مذکور را درهیک قیمت معین به خریدار اعطا می نماید.

مشخصات اختیار معامله هاي سهام اختیار معامله آمریکایی

این نوع اختیار معامله در هر زمانی از طول دوره خود قابل اعمال است و خریدار میتواند هر زمان که مناسب تشخیص داد - تا قبل از تاریخ انقضاء - اختیار معامله را اعمال نماید

اختیار معامله اروپایی

تنها در تاریخ انقضاء قابل اعمال میباشد. لذا خریدار در طول دوره نمی تواند آن را اعمال نماید و بین فروش اختیار معاملهه یا انتظار تا تاریخ انقضاء باید یکی را انتخاب نماید

حجم قرارداد

هر قرارداد اختیار معامله استاندارد شاملططگ هاختیار معامله یک واحدي می باشد. بنابراین اگر سرمایه گذار یک اختیار معامله بخرد، در واقع این اختیار معامله نمایان گر اختیار خرید یا فروش سهم می باشد.

تاریخ انقضاء
یکی از الفاظی که براي توصیف اختیار معامله سهام استفاده می شود، ماه انقضاء تاریخ اختیار معامله است.ه ه

بنابراین یک اختیار خرید ژانویه شرکت IBMعبارت است از: اختیار معامله اي براي خرید سهام این شرکت با تاریخ انقضاء ژانویه. زمان دقیق تاریخ انقضاء عبارت است از: ساعتخؤشطگ هدقیقه بعدازظهر سومین شنبه ماه انقضاء. بنابراین آخرین روزي که اختیار معامله میتواند داد و ستد شود، عبارت است از: سومین جمعه ماه انقضاء.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید