بخشی از مقاله

چکیده: 

سود خالص یکی ازمهمترین اقلام اطلاعات حسابداری بوده و بهمنظور مفید بودن در اخذ تصمیمهای سرمایهگذاران، دارای ویژگی هایی از جمله بههنگام بودن است. در سالهای اخیر، بخش زیادی از مطالعات به بررسی زمان اعلان سود و دقت سودهای پیشبینی شده توسط مدیریت پرداخته است. در این پژوهش، اثر اعلان زود هنگام سود بر کیفیت اقلام تعهدی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

جامعه مورد پژوهش کلیه شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران بوده که با استفاده از نمونهگیری با روش غربالگری 112 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1392-1387 انتخاب گردید و با استفاده از دادههای تلفیقی و روش رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافته فرضیههای مورد نظر در پژوهش آزمون شد.

هدف این پژوهش مطالعه زمان اعلان سود بر هموارسازی سود میباشد. زمان پژوهش حاضر پاییز و زمستان 1392-1387 میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش، کاربردی میباشد. از نظر منطق اجرای پژوهش از نوع استقرایی، از نظر زمان انجام پژوهش مقطعی و از نظر نوع دادهها پژوهش کمی، از نظر نحوهی اجرای توصیفی، پیمایشی و از نوع علی و پسرویدادی است.

این پژوهش بر معیارهای مالی و حسابداری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تأکید میکند. در این پژوهش با استفاده از اطلاعات واقعی صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، میزان ارتباط متغیرهای مستقل و وابسته مورد آزمون قرار گرفته شده است نتایج به دست آمده حاکی از این است که اعلان زود هنگام سود بر کیفیت اقلام تعهدی تأثیر منفی و معناداریدارد.

مقدمه

سرمایهگذاران و دیگر استفادهکنندگان، اعلان سود سالیانه شرکتها را یکی از منابع اطلاعاتی مهم و با صرفه تلقی مینمایندکه دارای محتوای اطلاعاتی با ارزشی است. اعلان به موقع سود سالیانهی شرکتها، از یک طرف بهبود ویژگی کیفی مربوط بودن و از طرف دیگرکاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین استفادهکنندگان را به دنبال خواهد داشت. اصلیترین و بحث برانگیزترین زمینه کاربرد سود در بازارهای سرمایه میباشد.

در بازار سرمایه، بازده سهام یک شرکت معادل تغییرات صورت گرفته در ارزش بازار آن در طول یک دوره زمانی به اضافه هرگونه سود پرداخت شده طی همان دوره بوده که این مفهوم میتواند معیاری از سود هر سهم شرکت در طی یک دوره زمانی معین باشد. - براون و همکاران، - 12009 در مورد شرکتهای بورسی تاخیر یا تسریع در اعلان سود سالیانه شرکتها واکنش متفاوت سرمایهگذاران و دیگر استفادهکنندگان را به دنبال داشته و اثرات قابل ملاحظهای بر کیفیت سود شرکتها خواهد داشت.

مبانی پژوهش

زمانبندی اعلان سود یک عنصر کلیدی استراتژی افشاء در مالیه شرکت می باشد. شرکتها به طور استراتژیک اعلان سود خود را برای اثرگذاری بر واکنش سرمایهگذاران به اطلاعات محقق شده زمانبندی میکنند

هدف اصلی این پژوهش پاسخ به این پرسش است که آیا شرکتهایی که اعلان سود آنها پیش از زمان مقرر - زود - انجام میگیرد کیفیت اقلام تعهدی بالاتری در مقایسه با سایر شرکتها در صنعت مشابه دارند یا خیر؟ زمان بندی اعلان سود، یک عنصر کلیدی افشاء شرکت است. شرکتها بطور استراتژیک اعلان سود خود را به منظور تاثیر بر عکس العمل سرمایهگذاران به اطلاعات منتشر شده زمانبندی میکنند.

این پژوهش آزمون میکند که آیا زمان بندی اعلان سود سالانه بطور سیستماتیک با نحوه سرعت تشخیص رابطه اطلاعات-ارزش مرتبط هست یا نه. برای انجام پژوهش حاضر پس از انجام نمونهگیری به روش حذف سیستماتیک از شرکتهای بورسی طی دوره پژوهش - 1387-1392 - ابتدا شرکتهای عضو نمونه تعیین و سپس دادههای مورد نیاز جمعآوری و متغیرهای پژوهش محاسبه میشوند. سپس فرضیات پژوهش با استفاده از روشهای مناسب مورد آزمون و بررسی قرار میگیرند.

بنابراین در این پژوهش به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که آیا اعلان زود هنگام سود بر کیفیت اقلام تعهدی در بورس اوراق بهادار تاثیر دارد؟

آقایان پور حیدری و افلاطونی در پژوهش خود در سال1385 به بررسی انگیزههای مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به منظور هموارسازی سود با استفاده از اقلام تعهدی اختیاری پرداختندو نتایج پژوهش آنها نشان داد که انگیزههایی چون مالیات بر درآمد و انحراف در فعالیت های عملیاتی، محرک اصلی برای هموار نمودن سود با استفاده از اقلام تعهدی اختیاری است.

آقای مهرآذین وهمکاران در پژوهشی در سال 1390با عنوان تاخیر اعلان سود و مدیریت سود به این نتیجه رسیدند که شرکتهایی که سود خود را با تاخیر اعلان میکنند دارای اخبار بد مرتبط با سود میباشند و همچنین به مدیریت سود اقدام می کنند

آقای جایارامان در سال 2008 در پژوهشی تحت عنوان تاثیر اعلان سود بر کیفیت اقلام تعهدی شرکتها به این نتیجه رسیدند که شرکتهایی که دیر سود را اعلان میکنند کیفیت اقلام تعهدی آنها پاییینتر است

آقای لی و همکاران در سال 2015 با عنوان آیا سود زودتر اعلان شده کیفیت بالاتری دارد؟

به این نتیجه رسیدند که شرکتهایی که سود خود را دیرتر اعلام میکنند، کیفیت پایینتری دارد

فرضیه پژوهش

اعلان زود هنگام بر کیفیت اقلام تعهدی تاثیر مثبت و معناداری دارد.

روش پژوهش

روش این پژوهش، از نوع پسرویدادی است که در حوزه پژوهشهای اثباتی حسابداری و مبتنی بر دادههای پانلی میباشد. این پژوهش بصورت همبستگی بوده و با استفاده از اطلاعات گردآوری شده میزان ارتباط متغیرهای مستقل و وابسته مورد آزمون قرار میگیرد. . از نظر هدف پژوهش، کاربردی میباشد. از نظر منطق اجرای پژوهش از نوع قیاسی، از نظر زمان انجام پژوهش مقطعی و از نظر نوع دادهها پژوهش کمی و از نظر نحوهی اجرا پیمایشی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید