بخشی از مقاله

چکیده

حسابرسان نقش قابل توجهی در کیفیت گزارشگری مالی و به طور مشخص، صورتهای مالی شرکتها به عهده دارند . در این تحقیق جنبههای اطلاعاتی حسابداری یعنی کیفیت اقلام تعهدی و یکی از مهمترین متغیرهای تصمیمگیری سرمایهگذاران یعنی حجم مبادلات سهام پرداخته شد . جامعه آماری این پژوهش شامل 68 شرکت بورس اوراق بهادار تهران ، طی سال های - 1388 1393 می باشد . جهت بررسی فرضیه های تحقیق  از مدل رگرسیونی چند متغیره و با استفاده از نرم افزار Spss انجام شد . یافته های ما نشان داد که بین کیفیت حسابرسی و بهبود کیفیت اقلام تعهدی رابطه ی معناداری وجود دارد. همچنین حسابرسی صورت های مالی باعث واکنشهای سهامداران شده و حجم معاملات سهام شرکتها را تحت تاثیر قرار می دهد.ما دریافتیم که کیفیت حسابرسی بر معاملات سهام پس از انتشار صورتهای مالی اثری نداشته است.

-1  مقدمه

توسعه اقتصادی، مستلزم انباشت سرمایه است و اکثر گرایشها و مکاتب اقتصادی براین نکته تاکید ورزیدهاند که تراکم سرمایه نخستین شرط توسعه اقتصادی است. بازار سرمایه با انجام وظیفه مهم تأمین منابع مالی بلندمدت، نقش به سزایی درافزایش حجم سرمایهگذاریها دارد. در حال حاضر بورس اوراق بهادار در بیشتر کشورها هسته مرکزی بازار سرمایه است و سالانه مبالغ هنگفتی از سرمایههای سرگردان را به سمت واحدهای مولد وفعال جامعه هدایت میکند.

سرمایه گذاران برای تصمیمگیری به اطلاعات مختلفی از جمله اطلاعات مالی درباره بنگاه اقتصادی نیاز دارند. صورتهای مالی به عنوان مهمترین مجموعه اطلاعات مالی محسوب میشود. اما مسئله مهم تردید در مورد قابلیت اتکای اطلاعات مزبور است که از تضاد منافع سرچشمه می گیرد. افزون بر تضاد منافع، مسائل دیگری از قبیل عدم دسترسی مستقیم کاربران به اطلاعات موجب تقاضا برای خدمات حسابرسی مستقل شده است. در واقع هدف حسابرسی ارزیابی کیفیت اطلاعات برای کاربران است - سجادی وهمکاران، . - 110 :1392 حسابرسی صورتهای مالی، از مهمترین ابزارهای حصول اطمینان از شفافیت اطلاعات مالی شرکتها به شمار می رود، موجب افزایش قدرت پیش بینی کنندگی اطلاعات حسابداری، مانند نسبت های مالی سود هر سهم میشود.

بنابراین کیفیت این اطلاعات با کیفیت حسابرسی افزایش مییابد و بازده آتی که به پشتوانه این اطلاعات به دست میآید، به واقعیت نزدیکتر خواهد شد - احمدی و جمالی،. - 3 :1392 با توجه به مسائل بیان شده در بالا، جایگاه نظارت بر کیفیت گزارشگری مالی به روشنی پیداست. بر همین اساس، تقاضا برای خدمات حسابرسی شکل می گیرد بنابراین حسابرسان نقش قابل توجهی در کیفیت گزارشگری مالی و به طور مشخص، صورتهای مالی شرکتها به عهده دارند. به همین خاطر انجام تحقیقی تجربی که به بررسی رابطه کیفیت حسابرسی مستقل با یکی از مهمترین جنبههای اطلاعاتی حسابداری یعنی کیفیت اطلاعات مالی میان دورهای و یکی از مهمترین متغیرهای تصمیمگیری سرمایهگذاران یعنی حجم مبادلات سهام بپردازد لازم و ضروری میباشد.

-2 ادبیات و چارچوب نظر ی

یکی از موارد مهم جهت رشد و توسعه بازار سرمایه، ایجاد دانش عمومی در ارتباط با فرآیند تعیین قیمت اوراق بهادار از جمله سهام عادی و عوامل موثر بر قیمت و حجم معاملات سهام می باشد. بررسی حجم معاملات از دیدگاه اقتصاد کلان نیز اهمیت دارد. یکی از وظایف اصلی بورس های اوراق بهادار، هدایت نقدینگی مازاد موجود کشور به سوی فعالیت های تولیدی و سرمایه گذاری سالم است و واضح است که افزایش حجم معاملات در بورس راه رسیدن به این اهداف را هموار می سازد.

محققانی با مطالعات خود نشان دادند که حجم معاملات سهام، شامل اطلاعات با ارزش در ارتباط با بازده سهام در آینده است و رفتار بازده سهام با فاکتور هایی نظیر اطلاعات در دسترس تجار سهام رابطه دارد - بلوم و همکاران،. - 153 :1999 سهام داران و سرمایه گذا ران، همواره در پی اطلاعاتی هستند که آنان را در انتخاب بهترین سرمایه گذاری و مناسب ترین پرتفوی، یاری کند. یکی از مباحث مهمی که تصمیم های سرمایه گذاران را تحت تآثیر قرار می دهد، کیفیت اطلاعات حسابداری است - احمدی و جمالی،:1392 . - 3 اطلاعات حسابداری دارای وظیفه ارزشگذاری است.

اطلاعات حسابداری با کیفیت بالا باعث میشود تا اطلاعاتی را برای سرمایهگذاران جهت کمک به آنها در ارزشگذاری صحیح داراییها و تصمیمات سرمایهگذاری، فراهم آورد و زیانهای ناشی از ارزشگذاری یا تصمیمگیری ناصحیح در سرمایهگذاری را کاهش دهد - یانگ وجیانگ،. - 161 : 2008 کیفیت اطلاعات حسابداری بهعنوان دقتی است که گزارشگری مالی در بیان اطلاعات حسابداری و در ارتباط با عملیات شرکت، به ویژه جریانهای نقدی مورد انتظار دارد و به منظور آگاهی سرمایهگذاران ارائه میشود - ثقفی وهمکاران، . - 40 :1390 حسابرسان اطمینان منطقی فراهم می کنند که صورتهای مالی عاری از هرگونه تحریف و اشتباه با اهمیت هستند - نیکس، - 8 :2007 حسابرسی با کیفیت تر صحت اطلاعات ارائه شده را بهبود می بخشد و به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا برآورد دقیق تری از ارزش شرکت به دست آورند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید