بخشی از مقاله

چکیده:

سیب زمینی با نام علمی Solanum tuberosum L. متعلق به خانواده سولاناسه است. غده این گیاه نقش مهمی در تغذیهی بسیاری از مردم جهان دارد. این آزمایش با هدف بررسی تفاوت سرعت رشد در محیط MS مایع، جامد و همچنین بهینهسازی محیط کشت جهت زیشهزایی سیب زمینی انجام شد. مشخص گردید که با توجه به رشد طولی و تعداد برگ محیط MS مایع بهتر از جامد بوده و بهترین محیط ریشهزایی محیط حاوی سطوح بالای IBA و NAA است.
کلمات کلیدی: ریشهزایی، IBA و NAA

مقدمه:

سیبزمینی با نام علمی Solanum tuberosum L. از گیاهان مهم زراعی به شمار میآید. غده این گیاه نقش مهمی در تغذیه بسیاری از مردم جهان دارد و در بین محصولات کشاورزی در دنیا از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از مهمترین دولپهایها محسوب میشود. غده سیبزمینی منبعی غنی از انواع کربوهیدراتها، پروتئینها و ویتامینها میباشد. در بسیاری از کشورهای درحال توسعه میزان محصول سیبزمینی بسار پایینتر از پتانسیل ذاتی تولید آن است. زیرا بیماری های ویروسی و قارچی باعث از بین رفتن و کاهش محصول آن میشوند - .. - Kianmehr, Parsa et al لذا میتوان با استفاده از کشت بافت این گیاه زمینه مناسبی را برای انجام اصلاحات ژنتیکی در آن ایجاد کرد. در این تحقیق از غدههای سیب زمینی آگریا تهیه شده از موسسه نهال وبذر کرج، استفاده شد.

مواد وروش ها:

ابتدا غدهها در گلدان کاشته شده و پس از گذشت 3 هفته به آزمایشگاه منتقل شدند. ابتدا ساقه به مدت 2 ساعت در زیر شیر آب قرار گرفتند و سپس در زیر هود لامینار به صورت لحظه ای در الکل % 96 قرار گرفته و با آب مقطر شستشو داده شده پس از آن به مدت 10 دقیقه در بلیچ - هیپو کلریت سدیم - %20 قرار گرفته سپس قسمتهای انتهایی که در اثر بلیچ رنگ خود را از دست داده بودند، حذف شده و 4 تا 5 بار با آب مقطر استریل شسته شدند و در محیط های MS جامد محتوی 7 میلیگرم در لیتر آگار و محیط MS مایع - بدون آگار - که pH آن قبل از اتو کلاو به وسیله HCl و 1 NaOH نرمال5/8 تنظیم شده بود در داخل شیشه کشت داده شدند. پس از 3 هفته نمونه ها به محیط های MS جامد با تیمارهای هورمونی NAA وIBA هر دو در 3 سطح 0/1، 0/5 و 1 میلیگرم در لیتر به منظور ریشه زایی منتقل شدند و بعد از 3 هفته مشخصات مربوط به تعداد و طول ریشه یادداشت شد.

نتیجهگیری:

نتایج نشان داد که با توجه به رشد طولی و تعداد برگ محیط MS مایع بهتر از جامد بود. در مورد طول ریشه سطح 0/5 میلیگرم در لیتر IBA باعث بیشترین طول ریشه میشود و همچنین در مورد صفت تعداد ریشه سطح 1 میلیگرم در لیتر NAA و همچنین 0/5 میلیگرم در لیتر IBA بیشترین تعداد ریشه را تولید کردند. پیشنهاد میشود برای مطالعات تکمیلی اثر دو هورمون ذکر شده باهم مورد بررسی قرار گیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید