بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله تاثیر سطح تح صیلات زوجین در بی وفایی زنا شویی شنا سایی و تحلیل می شود. سپس برآن مبنا راهکارها و پی شنهادهای کاربردی در خ صوص پی شگیری و کاهش بی وفایی ارائه می گردد. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی و کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل 250زوج در شهرستان فیروزکوه به روش نمونه گیری تصادفی تعداد 155 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه ی بی وفایی زناشویی از ابوالقاسمی - 1395 - استفاده شده است و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ تعیین شده است. نتایج آزمون نشان داد که تحصیلات بر بی وفایی زناشویی زوجین تأثیر دارد.

.1 مقدمه

تحصیلات زوجین و همسطح بودن سطح تحصیلات هرکدام از طرفین در زندگی مشترک آن ها تاثیرات زیادی خواهد گذاشت بهتر است قبل از تشکیل زندگی مشترکتان از مشاوره های مناسب در این زمینه کمک بگیرید زندگی زناشویی فراز و نشیب های زیادی دارد و هم عقیده بودن زوجین در این زمینه نقش زیادی ایفا خواهد کرد مشاوره خانواده کمک زیادی در این زمینه خواهد کرد البته ناگفته نماند مدرک تحصیلی ملاک مناسب بودن افراد برای زندگی نیست.

تناسب تحصیلی زوجین باید از نوع آگاهی فرد باشد نه مدرک تحصیلی، زیرا تحصیلات نقشی موثر در زندگی زوجین دارد. زوجین باید میزان تحصیلاتشان با هم متناسب باشد، زیرا عدم تناسب آن سبب مشکل میشود. با توجه به بالا رفتن سن ازدواج جوانان، توجه آنها صرفا به مدرک تحصیلی جلب شده است نه سطح آگاهی فرد. و همین موضوع تأثیر بسزایی در زندگی زوجین جوان خواهد داشت.

حد فاصل میزان تحصیلات زوجین نباید زیاد باشد و از لحاظ آگاهی و فرهنگ پذیری باید باهم تناسب داشته باشند تا در زندگی با مشکل مواجه نشوند. جوانان باید قبل از ازدواج تفاوت تحصیلی را در نظر داشته باشند و دقت و آگاهی خود را در هر زمینه ای بالا ببرند و در این مورد از یک مشاور خانواده راهنمایی بگیرند. میزان تحصیلات از عوامل مهم تشکیل دهنده شخصیت و بخصوص در ایران تعیین کننده وجهه اجتماعی است.خانواده در زمره مهمترین سیستمهای اجتماعی است که بر اساس ازدواج بین دو جنس مخالف شکل می گیرد .حفظ و تداوم خانواده از اهمیت زیادی بر خوردار است

خانواده به عنوان واحدی اجتماعی، کانون ر شد و تکامل، التیام و شفادهندگی و تغییر و تحول آ سیب ها و عوارض ا ست که هم ب ستر شکوفایی و هم ب ستر فرو پا شی روابط میان اع ضایش می با شد. بهتر ا ست قبل از ت شکیل زندگی م شترکتان از م شاوره های مناسب در این زمینه کمک بگیرید زندگی زناشویی فراز و نشیب های زیادی دارد و هم عقیده بودن زوجین در این زمینه نقش زیادی ایفا خواهد کرد مشاوره خانواده به شما کمک زیادی در این زمینه خواهد کرد البته ناگفته نماند مدرک تحصیلی ملاک مناسب بودن افراد برای زندگی نیست.

امیر لطفی حقیقت روانشناس و پژوهشگر علوم رفتاری، با اشاره به تأثیر سطح تحصیلات زوجین در زندگی زناشویی، اظهار داشت: زوجین باید میزان تحصیلاتشان با هم متناسب باشد، زیرا عدم تناسب آن سبب مشکل میشود. وی بیان کرد: با توجه به بالا رفتن سن ازدواج جوانان، توجه آنها صرفا به مدرک تحصیلی جلب شده است نه سطح آگاهی فرد. و همین موضوع تأثیر بسزایی در زندگی زوجین جوان خواهد داشت.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: حد فا صل میزان تح صیلات زوجین نباید زیاد با شد و از لحاظ آگاهی و فرهنگ پذیری باید باهم تنا سب دا شته با شند تا در زندگی با م شکل مواجه ن شوند. لطفی حقیقت در پایان گفت: جوانان باید قبل از ازدواج تفاوت تح صیلی را در نظر دا شته باشند و دقت و آگاهی خود را در هر زمینه ای بالا ببرند و در این مورد از یک مشاور خانواده راهنمایی بگیرند.

میزان تحصیلات از عوامل مهم تشکیل دهنده شخصیت و بخصوص در ایران تعیین کننده وجهه اجتماعی است. مسئله قابل توجه این مقاله این است که تناسب تحصیلی زوجین باید از نوع آگاهی فرد باشد نه مدرک تحصیلی، زیرا تحصیلات نقشی موثر در زندگی زوجین دارد. میزان تحصیلات عامل مهمی در زندگی زناشویی است. بنابراین در انتخاب همسر باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاوران در رابطه با عامل تحصیل در امر همسر گزینی باید مراجعان را به اهمیت موضوع توجه دهند و در موارد مختلف به شرح زیر عمل نمایند. با توجه به فرهنگ ایرانی چنانچه مرد تح صیلات بی شتری دا شته با شد ، در زندگی زنا شویی م شکلی ایجاد نمی شود. معمولاً مردانی که تحصیلات عالی دارند ، میزان تحصیلات همسر خود را در سطح متوسطه ، در صورت هماهنگی سایر عوامل می پذیرند.

بنابراین مشاوران در مورد مراجعان خود باید این نکته را مورد توجه قرار بدهند. مواردی دیده می شود که مرد با وجود داشتن تحصیلات عالی همسر خود را با تحصیلات متوسطه انتخاب می کند و مایل نیست که او تخصصی داشته باشد و خارج از خانه شاغل گردد. تمایلات دختر و پسر در مورد سطح تحصیل ، در مشاوره همسر گزینی باید مورد توجه قرار گیرد. ولی به هر حال پایین تر بودن سطح تحصیلات دختر در مقابل پسر غالباً مشکل اساسی ایجاد نمی نماید.دختر دارای تحصیلات عالی و پسر دارای سواد اندک و یا تحصیلات در حدود متوسطه است. در این حالت ممکن است در زمان ازدواج به علت نکات مثبتی که در پسر وجود دارد ، پیوند زناشویی انجام گیرد؛ ولی این تفاوت احتمال دارد به تدریج به علل اشتغال اجتماعی زن و اح ساس برتری ن سبت به شوهر و برعکس اح ساس حقارت شوهر در مقابل زن موجب اختلاف شود و زندگی شیرین زناشویی مبدل به کشمکش روانی و اخلاقی گردد.

بنابراین مشاور باید عواقب بعدی این حالت را به پسر و دختر گوشزد کند و آنان را متوجه سازد که اختلاف سطح تح صیل بالاخره ممکن ا ست زمینه ای برای اختلاف با شد و آنان باید در انتخاب همسر به این نکته توجه نمایند. حالت دیگر آن است که زن یا شوهر پس از ازدواج درس خوانده و اختلاف سطح تحصیل ایجاد شده باشد و این امر موجب از هم گسیختن و یا به هم خوردن محیط گرم خانواده گردد.

در این موارد مشاور باید شوهر را به زندگی پس از ازدواج مجدد و وضعیت زن اول و احیاناً فرزندان قبلی او توجه دهد و با مقایسه دو حالت عدم ازدواج و ازدواج دوم او را به ناب سامانی های حالت دوم متوجه سازد. وانگهی زن را در جهت تطبیق دادن خود با شرایط زندگی جدید شوهر ترغیب نماید و بالاخره زوجین را در جهت این واقعیت که از هم گسیختگی زندگی آنان شرایط بهتری را ایجاد نمی نماید؛ آگاهی دهد .حالت دیگر موردی است که زن پس از ازدواج تحصیلات عالی می نماید و به فکر جدایی و طلاق می افتد .

در این حالت نیز مشاور باید با تشکیل جلسات مشاوره ای با زن و شوهر، به ویژه زن را متوجه زندگی بعد از طلاق و شوهر را در جهت هماهنگ ساختن خود با هم سرش تو صیه نماید .دخترانی ه ستند با تح صیلات عالی که به علل مختلف با مردی کم سواد یا بی سواد ازدواج می کنند ، در مورد این گونه دختران و بالعکس پسرانی با این حالت ، مشاور باید در انتخاب همسر، آنان را با اهداف ازدواج آشنا سازد و به آنان بینش دهد که هدف ازدواج نه ترحم و ثواب اخروی است و نه افکار غیر واقعی در جهت جلب رضایت والدین و یا حفظ موقعیت آنان. در این صورت مسلماً این گونه دختران و پسران تن به چنین ازدواج هایی نخواهند داد و در نتیجه با ناراحتی های بعد از ازدواج و یا با طلاق و از هم گسیختگی خانواده مواجه نخواهند شد.

لازم به یادآوری است که نوع تحصیلات مهم نیست. آنچه در ازدواج مهم است؛ سطح تحصیلات است. در عین حال چنانچه تح صیلات زن و شوهر در یک حوزه با شد؛ تفاهم زنا شویی بی شتر خواهد بود. به عنوان مثال ازدواج یک پز شک با یک پر ستار بیشتر موفق خواهد بود؛ تا ازدواج یک پزشک با یک مهندس. معذلک نوع تحصیل در موقعیت ازدواج در مقام مقایسه با سطح تح صیلات ب سیار کم اهمیت ا ست.

اهمیت سطح تح صیلات در ازدواج به قدری ا ست که چنانچه تفاوت زیاد با شد ، می توان گفت به ندرت سازگاری وجود خواهد داشت. تحقیقات مذکور که در مورد تاثیر تحصیلات در زندگی مشترک و ازدواجهای انجام شده بین سالهای 1950 تا 2004 صورت گرفته ا ست، ن شان میدهد که در این دورهی زمانی بی شتر ازدواجها بین افرادی با سطح سواد برابر انجامگرفته ولی از طرف دیگر ن شاندهندهی افزایش تمایل زنان برای دارا بودن تح صیلات بالاتر بهعنوان یکی از شرایط ت شکیل زندگی م شترک ا ست.

زوجهایی که بعد از سال 2000 ازدواج کردهاند به ندرت دارای سطح تح صیلات م شابهی ه ستند و در 30 در صد از این ازدواجها زنان تح صیلات بالاتری دارند و در 20 در صد مردان که این ارقام روالی مخالف ازدواجهای انجام شده بین دههی 50 تا اواخر دههی 70 را نشان میدهد.در مقطع زمانی بین دههی 50 تا اواخر دههی 70 بی شتر ازدواجهایی که در آن زنان دارای تح صیلات بالاتری بودند به جدایی منجر شده که به گفتهی محققان این مسئله به دلیل احساس ناامنی مردان و تهدید شدن توسط موفقیتهای همسرانشان اتفاق افتاده است.

در دههی 90 میزان طلاق در ازدواجهایی با شرایط فوق با حالتهای دیگر به یک اندازه برآورد شده است و حتی در مواردی موفقتر از ازدواجهایی بوده که در آن مردان سطح تحصیلات بالاتری داشتند در رابطه با این موضوع سوالاتی مطرح شده است که عبارتنداز :

آیا میزان تحصیلات زن و مرد بر میزان گرایش آنان به سوی بی وفایی زناشویی موثر است؟

آیا تحصیلات عالیه آن طور که معمولا پنداشته می شود بی وفایی زناشویی است؟

آیا تاثیر تحصیل بر گرایش به بی وفایی زناشویی دربین زنان و مردان متمایز است؟

.2 روش شناسی تحقیق

تحقیق حاضر از حیث هدف توصیفی، تحقیق کاربردی و پس رویدادی می باشد. این پژوهش از نوع کتابخانه ای و میدانی است. جامعه آماری پژوهش حاضر زوجین شهرستان فیروزکوه می باشد .جامعه آماری تحقیق به روش نمونه گیری تصادفی شامل 250زوج در شهر ستان فیروزکوه ، برای تعیین حجم نمونه در این تحقیق از جدول مورگان ا ستفاده شده ا ست که با توجه به این جدول حجم نمونه تعداد 155 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه ی بی وفایی زناشویی از ابوالقاسمی - 1395 - استفاده شده است و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ تعیین شده است.

بنابراین مراحل انجام مطالعه به شرح زیر بوده است: مطالعات کتابخانهای طراحی ابزار پژوهش مطالعات میدانی اولیه تحلیل های اولیه و معتبرسازی ابزار مطالعات میدانی اصلی و جمعآوری دادهها و اطلاعات

3 یافته ها و نتایج

اطلاعات دموگرافیکی : میانگین سنی مردان در تاثیر سطح تحصیلات زوجین در بی وفایی زناشویی، 31,5 سال و همسران آن ها 28,4 سال است. سن 10 درصد مردان از همسران شان کمتر است. تحصیلات 32 5 درصد مردان دیپلم است . لیسانس و سیکل هر یک با 20 درصد و ابتدایی و فوق لیسانس هر یک با 5 درصد و دکترا با 2 5 درصد، به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند . میانگین تحصیلات مردان و همسرانشان برابر است؛ اما تحصیلات 30 درصد از مردان از همسرانشان کمتر است. 80 درصد افراد مطالعه شده دارای فرزند هستند . بیش از نیمی از بی وفایی زناشویی در 10 سال اول ازدواج آن ها اتفاق افتاده ا ست. 55 در صد از افراد در منزل شخ صی و 27 5 در صد ا ستیجاری و 17 5 در منزل پدری سکونت دارند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید