بخشی از مقاله

چکیده

هدف کلی این تحقیق بررسی نقش برنامه هاي ترویجی در افزایش تولید گندم از دیدگاه کارشناسان ناظر گندم بود. روش جمع آوري داده ها از نوع پیمایشی است. جامعه آماري کلیه کارشناسان ناظر گندم منطقه جیرفت و کهنوج سال 1392 می باشد. نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی نشان داد که متغیرهاي بکارگیري روش هاي مناسب ترویجی، ویژگی هاي مروج ، دفعات شرکت در کلاس، محتواي آموزشی هاي ترویجی ، سابقه فعالیت و رشته تحصیلی ناظرین گندم با افزایش تولید گندم رابطه معناداري دارند. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیرهاي روش هاي آموزشی ، دفعات شرکت در کلاس و محتواي آموزشی تأثیر مثبتی بر افزایش تولید گندم در منطقه جیرفت و کهنوج داشته است.

مقدمه

نظام ترویج کشاورزي از عوامل تاثیر گذار در افزایش تولید گندم و افزایش بهره وري است. چنین خدماتی به فعالیت نهادهایی اشاره دارد که در اطلاع رسانی، آموزش مهارت ها و انتقال تکنولوژي نوین به تولیدکنندگان جوامع روستایی مشارکت دارند - 1 - و با تکیه بر راهبردهاي آموزشی، شیوه هاي کشت و زرع را بهبود و بهره وري مزارع و درآمدها را افزایش می دهند . - 3 - در مجموع می توان گفت کشاورزانی که از سطح آموزشی بالاتري برخوردار باشند، دسترسی بهتري به دانش، اطلاعات و نوآوري هاي مورد نیاز فعالیت حرفه اي خویش دارند و می توانند با قدرت بیشتري اطلاعات دریافتی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند .

فیلیپیک و همکاران - 2009 - در یک پیمایش جهانی در ارتباط با بررسی همبستگی میان تولید مزارع کوچک و سطح آموزشی کشاورزان نیز نشان داد که در 31 مورد از 37 مطالعه ي بررسی شده، میان سطح آموزش تولیدکنندگان و بهره وري مزرعه ي ایشان ارتباط آماري مثبتی وجود داشت. با توجه به مقدمه بیان شده، در این پژوهش نقش آموزش هاي ترویجی در افزایش تولید گندم از دیدگاه کارشناسان ناظر گندم مورد بررسی قرار گرفته است.

مواد و روش ها

این تحقیق به شیوه پیمایشی با استفاده از پرسشنامه، بازدید میدانی، مصاحبه، مطالعه اسناد و مدارك انجام می گیرد. جامعه آماري کلیه 79 کارشناس ناظر گندم سازمان جهاد کشاورزي جیرفت و کهنوج در سال 1392 هستند. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه است بود با 5 هدف: سنجش نگرش کارشناسان نسبت به افزایش تولید گندم، بررسی روش هاي آموزش هاي ترویجی، سنجش ویژگیهاي ناظرین گندم، سنجش محتواي آموزشهاي ترویجی و ویژگیهاي شخصی پاسخگویان است. همه بخشها در قالب طیف لیکرت 5 امتیازي =1 - خیلی کم،=2 کم،=3 متوسط،=4 زیاد، =5 خیلی زیاد - مطرح شده اند.

نتایج و بحث

ویژگیهاي فردي

جدول زیر به روشنی ویژگی هاي پاسخگویان را نشان می دهد.
جدول .1 توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه =79 - غ -

اولویت بندي متغیر هاي فنی موثر در افزایش تولید گندم

اولویت بندي نشان می دهد که بیشترین اثر گذاري برنامه هاي ترویجی به ترتیب شامل : روشهاي پایدار در مبارزه با آفات و بیماريها، تشخیص درست و به موقع بیماريها، آفات و اختلالات تغذیهاي و کودهی و ضدعفونی قبل از کاشت با ضریب تغییرات 0/158، 0/177 و 0/179 می باشد.

جدول .2 اولویت بندي متغیر هاي گندم ،دیدگاه کارشناسان نسبت به افزایش تولید گندم

 نگرش کارشناسان در خصوص روشهاي آموزشی ترویجی

یافته هاي تحقیق حاکی از آن است که اکثریت افراد مورد مطالعه 65/2 - درصد - ، معتقدند که روشهاي آموزشی ذکر شده در حد زیاد در افزایش تولید گندم مؤٍثر می باشند.

جدول .3 دیدگاه کارشناسان در خصوص روش هاي آموزشی ترویجی

اولویت بندي آموزش هاي ترویجی اجرا شده

آموزش هاي ترویجی چهره به چهره ، گردش گروهی و بازدیدهاي برگزار شده از طریق مراکز خدمات و برگزاري جلسات بحث در مزارع با ضریب تغییرات 0/158، 0/177 و 0/179 بیشترین تاثیر را در افزایش تولید گندم داشته اند جدول .4اولویت بندي دیدگاه کارشناسان در خصوص روشهاي آموزشی ترویجی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید