بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر به هدف تحلیل موانع اجرایی برنامه استراتژیک ورزش استان اصفهان بر اساس مدل فورچون از دیدگاه مدیران و کارشناسان ورزش انجام گردید. روش این پژوهش توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران، کارشناسان ورزش و متخصصین دانشگاهی در سال 1394 به تعداد 165 نفر بوده است. که از بین آن ها بر اساس جدول کرجسی، مورگان و کوهن 116 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه موانع اجرایی برنامه استراتژیک استفاده شد. پس از تأیید روایی صوری پرسشنامه ها توسط متخصصین، پایایی سؤالات از طریق روش آماری آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. این ضریب برای پرسشنامه 0/88 برآورد گردید.

یافته های این تحقیق باتک متغیره و واریانس یک راهه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . سطح معناداری برای آزمون فرضیات - 0/05 - در نظر tآزمون های گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان داد اجرایی و تخصیص عادلانه اعتبارات و منابع مالی بیش از سطح متوسط بوده است. بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی در سطح موانع اجرای برنامه استراتژیک ورزشی بر حسب تحصیلات، سنوات خدمت و موقعیت شغل تفاوت معناداری وجود داشت.

واژگان کلیدی: موانع اجرایی، برنامه استراتژیک، مدیران، کارشناسان ورزشی

مقدمه:

ورزش و فعالیت های بدنی منظم به دلیل نقش موثر در کسب سلامتی و حفظ آن، همواره مورد توجه انسان ها بوده است. بر این اساس جوامع انسانی برای دستیابی به اهداف عالیه خود، سلامت نیروی انسانی را در اولویت سیاست ها و برنامه هایشان قرار داده اند. تا از این رهگذر بتوانند جایگاه بالاتری را در مناسبات بین المللی کسب نمایند. وجود سازمان های متعدد ورزشی، ساخت اماکن، تاسیسات و تجهیزات مدرن، برگزاری مسابقات و جشنواره های مختلف ورزشی و...دلیلی بر این مدعا است. علاوه بر این ایجاد انگیزه، خودباوری و شور و نشاط، بروز استعدادها، کنترل هیجانات، جامعه پذیری، هویت بخشی، باروری غرور ملی و...از دیگر کارکردهای ورزش است که اهمیت آن را دو چندان می نماید - آزاد، . - 1392این تحقیق بر آن است تا با تبیین و آشکار سازی نقاط ضعف و قوت موجود در محیط داخلی ورزش و فرصت ها و تهدیدات به ارایه راهکارهای برآمده از تحقیق به منظور رشد و توسعه SWOTتاثیر گذار خارج ار ساختار ورزش این دانشگاه براساس مدل ورزش بپردازد. بنابراین در فصل اول این طرح به بیان مسئله و ضرورت و اهمیت تحقیق، فرضیات، محدودیت ها و تعریف اصطلاحات ×پرداخته می شود.

روش تحقیق:

این پژوهش توصیفی و به روش پیمایشی انجام می شود که بر اساس تحلیل سلسله مراتبی عملکرد است که با جمع آوری نظرات مدیران وکارشناسان ورزشی و تحلیل آن با استفاده از روش های آماری موانع اجرایی برنامه استراتژیک ورزش استان تحلیل می گردد، در این پژوهش از مدل فورچون استفاده می شود ، همچنین در این پژوهش به ارزیابی دیدگاه مدیران در سطوح مختلف سازمانی پرداخته و تأثیر هرکدام بر عدم اجرای برنامه توصیف می گردد.جامعه آماری در این پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان ورزش و متخصصین دانشگاهی استان اصفهان هستند.روش نمونه گیری که پژوهش تصادفی طبقه ای است. بدین صورت که ابتدا کل جامعه آماری به سه بخش مدیران و کارشناسان ورزشی ومتخصصین دانشگاهی تقسیم و سپس از هر طبقه که دارای ویژگی های مشابهی هستند، تعداد نمونه به صورت تصادفی انتخاب می گردد.

تعیین حجم نمونه از اهمیت بالایی در قابلیت تعمیم نتایج آزمون به جامعه برخوردار است. از آنجا که پژوهش، یک بررسی چند متغیره است برای تعیین حجم نمونه از جدول "کرجسی، مورگان " استفاده شد. طبق این جدول حجم نمونه مناسب برای جامعه 165 نفری برابر با 116 نفر تعیین شد و این تعداد نمونه با توجه به نسبت طبقات - مدیران 24 نفر، کارشناسان ورزشی 56 نفر و متخصصین دانشگاهی 36 نفر - جامعه تخصیص می یابد.

یافته ها ونتایج تحلیلی:

ویژگی های جمعیت شناختی

54/31 درصد نمونه مورد مطالعه مرد و 45/69 در صد زن بودند. 54/31 درصد پاسخگویان متأهل و 45/69 در صد مجرد بودند. 33/62 درصد پاسخگویان در گروه سنی 20-30 سال، 30/17 درصد گروه سنی 32-40 سال31/03 درصد، 41-50 سال و 5/18 درصد در گروه سنی 50 سال به بالا بوده اند. 21/55 درصد پاسخگویان فوق دیپلم، 47/41 درصد لیسانس، 19/82 درصد فوق لیسانس و 11/22 درصد دکتری بودند.30/ 17 درصد پاسخگویان دارای سنوات خدمت کمتر از 5 سال، 29/31 درصد 5-10 سال، 26/73 درصد 11-15 سال و 13/79 درصد بیشتر از 5 سال بودند. 20/68 درصد پاسخگویان مدیر ورزشی، 31/03 درصد متخصص دانشگاهی و 48/21 درصد کارشناسان ورزشی بودند.

موانع اجرایی برنامه استراتژیک در مؤلفه باور قوی مدیران عالی همراهی ضعیف مدیران عالی در مورد نقش گویه های مربوط به مدیران سازمان همراهی لازم را نسبت به اجرایی شدن برنامه استراتژیک دارند . - p =0/003 - نقشه را تهیه شده و از برنامه مورد تأیید مدیران عالی سازمان می باشد . - p =0/001 - و مدیران التزام به دانش کافی برای اجرای برنامه استراتژیک سازمان را دارند - p =0/015 - ، بیش از سطح متوسط می باشند.موانع اجرای برنامه استراتژیک در مؤلفه باور قوی مدیران عملیاتی همراهی ضعیف مدیران عملیاتی در مورد نقش گویه مربوط به مدیران عملیاتی دانش کافی برای اجرای برنامه استراتژیک سازمان رادارند - . - p =0/258، همراهی مدیران عالی سازمان در پیشیبرد برنامه استراتژیک وجود دارد - . - p =0/258، شاخص های کلیدی عملکرد برای ارزیابی مدیران عملیاتی در برنامه تعیین شده است - .. - p =0/258 برنامه استراتژیک با نظر و همراهی مدیران عملیاتی به اجرا رسیده است - . - p =0/258، اهداف استراتژیک برای تیم اجرا کننده قابل فهم است - . - p

=0/258 و استراتژی ها برای تیم اجرا کننده قابل فهم است - - p =0/258، بیش از سطح متوسط می باشد.موانع اجرای برنامه استراتژیک در تخصیص مناسب و صحیح منابع مالی ضعف درتخصیص منابع مالی در مورد نقش عوامل گویه های مربوط برنامه استراتژیک سازمان منابع مالی یه خوبی تحلیل شده است،در طراحی برنامه محدودیت های مالی در نظر گرفته شده است، در طراحی برنامه انعطاف مالی در نظر گرفته شده است، تخصیص عادلانه اعتبارات مالی براساس برنامه صورت پذیرفته است، اعتبارات تخصیص یافته در راستای پیشبرد برنامه استراتژیک سازمان است و شاخص های کنترل و نظارت مالی در برنامه لحاظ شده است بیش از سطح متوسط می باشد . - p =0/359 -

موانع اجرای برنامه استراتژیک در مؤلفه اتخاد استراتژی های صحیح توسط برنامه ریزان همسو نبودن استراتژی ها با اهداف در مورد نقش گویه های عوامل مربوط به استراتژی های برنامه جامع دیده شده است و اهداف کلان مطابق با اهداف راهبردی است بیش از سطح متوسط می باشد . - p =0/359 - تفاوت سطح مؤلفه های موانع اجرای برنامه استراتژیک بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی بین سطح مؤلفه های موانع اجرای برنامه استراتژیک بر حسب جنسیت تفاوت معنی دار وجود نداشت. بین سطح مؤلفه های موانع اجرای برنامه استراتژیک بر حسب تأهل تفاوت معنی دار وجود نداشت. بین سطح مؤلفه های موانع اجرای برنامه استراتژیک بر حسب سن تفاوت معنی دار وجود نداشت.

بین سطح مؤلفه های موانع اجرای برنامه استراتژیک بر حسب تحصیلات تفاوت معنی دار وجود داشت. بین سطح مؤلفه های موانع اجرای برنامه استراتژیک بر حسب سنوات خدمت تفاوت معنی دار وجود داشت. بین سطح مؤلفه های موانع اجرای برنامه استراتژیک بر حسب موقعیت شغلی تفاوت معنی دار وجود داشت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید