بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه های ماهواره ای بر بزهکاری اطفال و نوجوانان" مطالعه موردی کانون اصلاح و تربیت شهرستان چابهار" بود. این پژوهش بر اساس یافته های تحقیق میدانی در کانون اصلاح و تربیت شهرستان چابهار شکل گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه اطفال و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شهرستان چابهار بود که با استفاده از شیوه سرشماری تمامی این افراد بررسی شدند.

برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جهت بررسی مؤلفههای مربوط به متغیرهای مورد مطالعه از نظر اساتید و برای بررسی پایایی پرسشنامه ها از آلفای کرانباخ استفاده شد. برای آزمون فرضیههای پژوهش نیز از آزمون همبستگی پیرسون، آزمون tبرای گروههای مستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین استفاده از ماهواره و بزهکاری اطفال و نوجوانان ارتباط مثبت و معنی داری - - .473 وجود دارد. همچنین در میان انواع جرم - دزدی، مواد مخدر، مزاحمت - ارتباط مثبتی را با استفاده از ماهواره نشان دادند.

مقدمه

پیروی آدمیان از هنجارهای اجتماعی به زندگی اجتماعی خصلتی منظم و قابل پیشبینی میبخشد، البته همیشه وهمه کس با انتظارات اجتماعی هم نوایی نمیکنند. وقتی که اعمال و رفتار افراد بر خلاف هنجارها و انتظارات عمومی باشد، از آن تحت عنوان انحراف اجتماعی یاد میشود. البته انحراف اجتماعی به لحاظ زمان، مکان، مقام و ... امری نسبی است.

با وجود این، چنانچه رفتار فرد بر خلاف ارزشها و هنجارهای مورد قبول اکثریت اعضای یک جامعه باشد، رفتاری انحرافی است، بدون اینکه چنین رفتاریالزاماً به قانونشکنی بیانجامد. از دیدگاه جامعه شناسی انحرافات، انحراف اجتماعی به دو طبقه بزهکاری و جرم قابل تقسیم است.

گفتنی است که این طبقهبندی نه برحسب نوع و شدت رفتار انحرافی، بلکه بر اساس سن افراد در هنگام ارتکاب چنین اعمالی است. بنابراین، چنانچه رفتار انحرافی توسط بزرگسالان صورت گرفته باشد، آن را جرم مینامند و در صورتی که توسط نوجوانان و جوانان انجام شده باشد، به عنوان بزهکاری محسوب میشود -

بر اساس تعاریف موجود، گرچه جوامع گوناگون بر حسب وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود با انواع متفاوتی از آن روبه رو هستند، ولیکن در همه جوامع انسانی اصطلاح بزهکار درخصوص افراد گوناگون متفاوت است و برای افرادی به کار برده میشود که خلاف قانون یا موازین مذهبی آن جامعه دست به انجام اعمال مختلف می زنند، فرد متخلف در یک جامعه ممکن است در جامعه دیگر از تخلف مبرا باشد همانگونه که انجام برخی از اعمال درکشورما جرم محسوب شده که در سایر کشور ها جرم نیست ویا برعکس بعنوان مثال مقوله روسپیگری و یا مصرف مشروبات الکلی دربرخی ازکشورها جرم نیست ولی در ایران وسایر کشورها اسلامی هم جرم شرعی است وهم جرم قانونی، با این اوصاف آمارهای منتشره حاکی از رشد فزاینده پدیده بزهکاری در جامعه است، این پدیده می تواند دلایل و ریشه های مختلفی داشته باشد.

بیان مسئله امروزه ماهواره ها به بخش مهم و عمده در زیربنای ارتباطات و اطلاعات تبدیل شده اند به طوری که با اطمینان می توان هزاره سوم را قرن ماهواره نام نهاد. تکنولوژی ماهواره ها عاملی قوی برای تغییر ودگرگونی است و امروزه ماهواره ها بعنوان یکی از ابزارهای جنگ نرم رسانه ای ، موثرترین، کارآمد ترین و کم هزینه ترین در عین حال خطرناکترین و پیچیده ترین نوع تهدید علیه امنیت ملی هر کشوری به شمارمی آید ، به دلیل اینکه این نوع جنگ با عواطف،احساسات، فکر و اندیشه،باور واندیشه وآرمانهای ملت و نظام سیاسی مورد نظر سرو کار دارد.

در عصر کنونی به دلیل پیچیدگی روابط اجتماعی و اهمیت یافتن نقش رسانه ها در ایجاد روابط عمودی و افقی در جوامع کاربرد این وسیله در زمینههای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی پیش از پیش مشهود است که با تأثیرگذاری قابل ملاحظه خویش دارای کارایی تبلیغی و روانی نیز می باشند.بر همین اساس استفاده از رسانه به عنوان قدرتمندترین ابزار علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف بر اندازی کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار آمریکا قرار داشته است.

هر تحول و تکنولوژی و هر نوآوری صنعتی به سان سکه ای که دو رو دارد . هر چند جنبه مثبت و هر فایده و امتیاز یک مقوله صنعتی، جنبه منفی و زیانبار و خساراتی در طرف مقابل خود دارد . گاه ممکن است جنبه منفی و خسارات آن از کارایی و بهره سازی آن بیشتر باشد و گاه ممکن است که بهره برداری و اثرات مثبت آن در حدی باشد که پرداخت هر بهایی را برای آن موجه سازد.

جنبه مثبت و منفی و فوائد و خسارات یک تکنولوژی به هیچ وجه یکسان نبوده و به هیچ وجه در گروههای مختلف اجتماعی و خردسالان و بزرگسالان تاثیر یکسانی ندارد. آمریکائیان براین باورند که برای رسوخ در هویت و ایجاد فاصله بین ملت و نظام ایران، باید توسط رسانهها ابعادی را آماج قرار داد که جمهوری اسلامی ایران از آن به عنوان رمز ماندگاری و افزایش قدرت نفوذ خویش بهره میگیرد.

در همین راستا در سازمان سیا، شاخهای تخصصی و متمرکز برای مطالعات و برنامهریزی ضد فرهنگی علیه ایران تشکیل شده و بودجه مالی آن از 000ر000ر25 دلار در سال قبل به 000ر000ر75 دلار در سال جاری افزایش یافته است؛ این یعنی افزایش تهاجم تا حد سه برابر. با استفاده ازوسایل ارتباط جمعی پیشرفته همانند ماهواره واینترنت ووسایل اینترنتی چون موبایل و.. درصدد تسخیر فرهنگی واعتقادی کشور برآمده است - زرقاری،. - 1388 مهم ترین بعد اجتماعی که در کشورهای مختلف همواره مورد تهاجم بوده است فرهنگ ملی و اجتماعی بوده است، و در این میان بیشترین قشری که آسیب می بیند اطفال ، نوجوانان و جوانان هستند.

یکی از متغیرهای مهم اجتماعی که در دوره نوجوانی بسیار دیده میشود قانون شکنی و بزهکاری است، بزهکاری یک پدیده بسیار پیچیده اجتماعی است که در محیط های اجتماعی مختلف به شکل های متفاوتی دیده میشود.

اهداف تحقیق

.1 بررسی رابطه بین استفاده از ماهواره و بزهکاری اطفال و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شهرستان چابهار

.2 بررسی ارتباط بین میزان استفاده از ماهواره و نوع بزهکاری در اطفال و نوجوانان

.3 بررسی ارتباط ماهواره با بزهکاری نوجوانان بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی - سن-جنس- تحصیلات و... -

.4 بررسی ارتباط بین میزان استفاده از شبکه های مختلف و نوع بزهکاری در اطفال و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شهرستان چابهار

سوالات تحقیق

.1 بین استفاده از ماهواره و بزهکاری اطفال و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شهرستان چابهار چه ارتباطی وجود دارد؟

.2 بین میزان استفاده از ماهواره و نوع بزهکاری در اطفال و نوجوانان چه ارتباطی وجود دارد؟

.3 میزان ارتباط ماهواره با بزهکاری نوجوانان بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی - سن-جنس- تحصیلات و .. -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید