بخشی از مقاله

چکیده مقدمه: در پژوهش حاضر با عنوان تاثیر برنامه های ماهواره ای بر رشد اجتماعی نوجوانان انجام شده است جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان شهر کرمان است که در سال تحصیلی 1394 در مدارس دولتی این شهر مشغول به تحصیل می باشند.

نمونه آماری: نمونه این پژوهش شامل 120 دانش آموز 15الی 18 ساله دبیرستانی است که 60 نفر آن دانش آموز دختر و 60 نفر ان دانش آموز پسر است و روش نمونه گیری تصادفی ساده است. با مراجعه به مدارس دولتی آموزش و پرورش کرمان تعدادی از دانش آموزان انتخاب و مصاحبه به عمل امد و برای هر کدام پرسشنامه ای تکمیل شد که روایی در این نمونه توسط متخصصان تایید شده است و ضریب پایایی با بازآزمایی 120 نفر %90 گزارش شده است. روش تجزیه و تحلیل از طریق آمار استنباطی - - T و آمار توصیفی - میانگین، انحراف معیار، تعداد، درصد، چولگی - بود که بصورت جداول و نمودار ارائه شده است. نیمی از این دانش آموزان روزانه حداقل یک ساعت به تماشای برنامه های تلویزیونی ماهواره مشغولند و نیمی دیگر هیچگونه علاقه ای به تماشای برنامه های ماهواره از خود نشان نمی دهند و مدت زمان تماشای برنامه های ماهواره ای و رشد اجتماعی رابطه ی معنا داری وجود دارد و این رابطه معکوس می باشد.
مقدمه

یکی از ویژگی های بارز روند نوجوانی، اجتماعی شدن است .نوجوانی مراحل مختلفی را طی می کند تا به اجتماعی شدن دست یابد .این مراحل عبارتند از: فاصله گرفتن از خانواده، دوست یابی، رشد اجتماعی، رشد بدنی، رشد جسمانی، رشد ذهنی و رشد عاطفی. جوانان به منظور استحکام روابط اجتماعی خود و شکل گیری شخصیت اخلاقی، دائما معیارهای اخلاقی را با خود مرور می کنند و به منظور قضاوتهای اخلاقی، معیارهای مناسب اجتماعی و هنجارها را در نظر می گیرند. در برنامه های ماهواره ای با معیارهای جوامع گوناگون و هنجارها، قضاوتهای اخلاقی و عقاید فرهنگ های مختلف جهان مواجه هستیم.نوجوانان و جوانان به راحتی می توانند در جریان این اطلاعات قرار گیرند . با توجه به اینکه رشد اجتماعی نوجوانان با شکل گیری شخصیت اخلاقی آنان ساخته می شود، هوش، تفکر انتزاعی، میزان رشد اخلاقی اجتماعی دوره های قبلی فرد، میزان تجارب، رشد عقلانی در مسائل اجتماعی، موقعیت های قبلی و بعدی فرد، اهداف، میزان و دستیابی فرد به آزادی در تفکر و تصمیم گیری، میزان اطلاعات، مهارتها، نوع شغل، محل زندگی، انگیزه، شخصیت و هویت فرد، علائق و رغبتها، خانواده، مسائل اجتماعی فرهنگی سیاسی اقتصادی همگی با یکدیگر ارتباط متقابل داشته و الزاما می تواند تعیین کننده رشد اخلاقی اجتماعی افراد باشد. لذا در پژوهش حاضر به دلیل وجود مسئله مواجه نوجوانان با فرهنگهای گوناگون بشری و تداخل آن با معیارهای جامعه اسلامی کشورمان، تلاش می شود تا رابطه میان تماشای برنامه های ماهواره ای و میزان رشد اجتماعی نوجوانان جامعه نمونه مورد پژوهش بررسی شود .
روش پژوهش

جامعه این تحقیق شامل کلیه دانش اموزان دختر وپسر دبیرستانی 15الی 18ساله شهر کرمان که در سال تحصیلی 1394 در مدارس دولتی این شهر مشغول به تحصیل می باشند درکل دانش اموزان این مدرسه حدود178نفر میباشد . نمونه این پژوهش شامل 120 دانش آموز 15الی 18 ساله دبیرستانی است که 60 نفر آن دانش آموز دختر و 60 نفر ان دانش آموز پسر است .که از بین انها نیمی روزانه حداقل یک ساعت به تماشای برنامه های ماهواره مشغول هستند و بقیه هیچ علاقه ای به تماشای برنامه های ماهواره ندارند .روش نمونه گیری به این صورت است که از بین مدارس متوسطه شهر کرمان دو مدرسه به طور اتفاقی انتخاب شده که از هر مدرسه که یکی دخترانه و پسرانه است دو کلاس، به صورت تصادفی انتخاب و از این کلاسها 30 نفر دانش آموز به صورت سوال و جواب جدا گردید که 15 نفر آنها دارای دستگاه ماهواره در منزاشان بوده اند و بقیه فاقد دستگاه ماهواره بوده و یا هیچ علاقه ای به تماشای برنامه های ماهواره ای نداشتند.
ابزار پژوهش مقیاس رشد اجتماعی و اینلند در سال 1953این آزمون توسط ارگارا و دال تهیه شد و سپس در سال 1956 در آن تجدید نظر به عمل آمد .مقیاس رشد اجتماعی واینلند، یکی از مقیاس های تحولی است که با میزان توانایی فرد در برآوردن نیاز های عملی خود و قبول مسئولیت سروکار دارد. این مقیاس دارای 117 ماده است که بر گروه های یک ساله تقسیم شده اند .تا 12سالگی برای هر سال - سن تقویمی - سوالات جداگانه در نظر گرفته شده است و از 12 سالگی به بعد مقاطع سنی به صورت زیر است:

در هر ماده اطلاعات مورد نیاز از طریق آزمون بلکه از راه مصاحبه با اطرافیان آزمونی، یا خود او به دست می آید. اساس مقیاس بر این استوار است که فرد در زندگی روزمره توانایی چه کارهایی را دارد. سوالات مقیاس طوری ترتیب شده یافته اند که به تدریج مشکل تر می شوند و رشد تصاعدی را در مورد خود یاری، خود رهبری، حرکت، اشتغال، ارتباط و اجتماعی شدن نشان می دهند .این مقیاس نخستین بار در ایران در سال 1352 جهت استفاده در پژوهش های تهران به وسیله دکتر محمد نقی براهنیو دکتر ولی ا ...اخوت و دکتر لقمان دانشمند ترجمه شد و در سال 1357 در کتاب ارزشیابی شخصیت » تالیف دکتر اخوت و دکتر دانشمند انتشار یافت .ترجمه حاضر بر مبنای تجارب حاصل از کاربرد فرم قبلی و مقابله دقیق با متن انگلیسی می باشد .در ضمن سعی در انطباق مقیاس با ویژگی های فرهنگی ایران بوده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید