بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق به صورت یک آزمایش مزرعه ای در مزرعه پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج در سال 1392 انجام گرفت. آزمایش به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک کامل تصادفی در چهار سطح کوددهی نیتروژن - اوره - شامل عدم کوددهی، 50، 100 و 200 درصد نیاز درصدنیاز کودی گیاه به عنوان سطوح عامل اصلی و سه تراکم مختلف سوروف شامل صفر - شاهد - ، - 2کمترین تداخل - ، 20 - بیشترین تداخل - بوته در متر ردیف به عنوان سطوح عامل فرعی تعیین شد.

نتایج نشان داد حداکثر و حداقل غلظت نیتروژن ذخیره شده در برگ لوبیا در طی مراحل مختلف رشد به ترتیب در شرایط عدم حضور علف هرز و و بیشترین تراکم علف هرز به دست آمد. همچنین اثر کوددهی بر غلظت نیتروژن برگ لوبیا تا میزان مصرف 100 کیلوگرم کود افزایش پیدا کرد و با مصرف بیشتر کود کاهش پیدا کرد. اثر تراکم علف هرز و نیتروژن بر غلظت نیتروژن ساقه لوبیا در هیچ یک از مراحل رشدی معنی دار نشد.

-1 مقدمه

علفهای هرز از اجزای همیشه حاضر اکوسیستمهای زراعیاند و از این رو بر ساختار و کارکرد این سیستمها تاثیر به-سزایی دارند. در سالهای اخیر، نگرانیها در مورد اثرات زیست محیطی ناشی از مصرف سموم و عملیات خاکورزی، هزینههای زیاد اقتصادی و عدم کارایی بلند مدت سیستمهای مدیریتی مرسوم علفهای هرز منجر به تمایل کشاورزان و محققین برای ایجاد یک سیستم جایگزین با وابستگی کمتر به علف کشها و شخم و اتکای بیشتر به اصول بومشناختی شده است. سرعت رشد کم گیاهچهی لوبیا شرایط محیطی مناسبی را برای رشد علفهای هرز در مزارع زیر کشت این گیاه فراهم میسازد. رقابت علفهای هرز در چهار هفته اول رشد تاثیر معنیداری بر کاهش عملکرد لوبیا دارد و بعد از این دوره، کنترل علفهای هرز معمولاً تأثیر چندانی در عملکرد لوبیا ندارند

سوروف سومین علفهرز غالب دولپهای در سطح جهان است که به دلیل دارا بودن طبیعت رشد نامحدود و مسیر فتوسنتزی C4، در دمای بالا و نور شدید بویژه در مزارع گیاهان زراعی تابستانه و گرمادوست مانندلوبیا، ذرت و آفتابگردان قدرت رقابتی بیشتری از خود نشان میدهد - رونالد، 2000 ، رونالد و اسمیت، . - 2000 مقدار نیتروژن بهکار رفته به عنوان کود تأثیر زیادی بر رشد برگ دارد - ماچو، - 1988، بهطوری که ظهور برگ بهخاطر کمبود نیتروژن به تأخیر میافتد، اگرچه تعداد برگ تحت تأثیر نبود.

ماشو - 1988 - 2 همچنین اثبات کرد که اگر مقدار نیتروژن مورد نیاز برای پتانسیل سرعت توسعه 1 - گرم نیتروژن بر مترمربع سطح برگ - تأمین نشود، سرعت توسعه برگ شدیداً کاهش یافته و نتیجهی آن کاهش نیتروژن برگ در شرایط محدودیت نیتروژن است. فتوسنتز کل گیاه وقتی حداکثر است که میزان توزیع نیتروژن برگی به گونهای باشد که برگ-هایی با بیشترین میزان نیتروژن در معرض بالاترین میزان نور فعال فتوسنتزی قرار گیرند 

-2 مواد و روش ها

این تحقیق در بهار و تابستان سال 1392 در دانشکده کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان سنندج انجام گردید. آزمایش به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا گردید. چهار سطح کوددهی نیتروژن - اوره - شامل عدم کوددهی، 50، 100 و 200 درصد نیاز کودی گیاه به عنوان سطوح عامل اصلی و سه تراکم مختلف سوروف شامل صفر - شاهد - ، 2 بوته - حداقل تداخل - ، 20 بوته در متر ردیف - حداکثر تداخل - به عنوان سطوع عامل فرعی تعیین گردیدند. کشت در تاریخ 29 اردیبهشت 92 صورت پذیرفت. بذر لوبیا از استان لرستان تهیه شد و بذر سوروف از مزارع برنج جمع آوری گردید.

رقم کشت شده لوبیا - - D81083 جز ارقام جدید رشد محدود و ایستاده می باشد. کشت لوبیا در خاک مزرعه به عمق 10سانتی متری خاک و کشت علف هرز سوروف در کیسه های پلاستیکی با طول 60 تا 70سانتی متر و قرار دادن آن در 15 سانتی متری ردیف های کشت انجام گرفت، پر کردن کیسه ها از خاک همان مزرعه صورت پذیرفت و دفن کیسه ها در کنار ردیف های لوبیا بطوری که 10 سانتی متر از کیسه بیرون خاک بود انجام شد. قبل از کشت به منظور اطمینان از جوانه زنی سوروف و رفع خواب سوروف از تیمار اسید سولفوریک استفاده گردید. کشت علف هرز به این دلیل در کیسه های پلاستیکی صورت گرفت که لوبیا و سوروف بر ای آب و نیتروژن رقابتی نداشته باشند و رقابت صرفا برای نور باشد.

میزان نیتروژن برگ و ساقه در مراحل مختلف رشدی به شرح زیر اندازه گیری گردید.

اندازهگیری نیتروژن کل به روش تیتراسیون بعد از تقطیر با استفاده از سیستم اتوماتیک - کجل تک اتو آنالیزر - 1 انجام شد. لوله آزمایش حاوی عصاره در محل تقطیر نصب میشود، با بستن درب ایمنی دستگاه اندازهگیری شروع میشود. ابتدا حجم معینی از محلول اسید بوریک - Receiver solution - به طور اتوماتیک وارد بشر تیتراسیون - Titration vessel - میشود، دریچه بخار باز شده و بخار آب ژنراتور وارد لوله تقطیر میشود. پمپ مخصوص سود در دو یا سه نوبت حجم معینی از محلول سود را وارد لوله تقطیر مینماید.

آمونیاک متصاعد شده بعد از تقطیر وارد محلول اسید بوریک شده و با تغییر رنگ محیط از محلول خنثی تا قلیایی حجمی از محلول تیترانت - اسید هیدروکلریک - وارد ظرف تیتراسیون می شود. تا پایان تقطیر این عمل به طور اتوماتیک ادامه پیدا میکند. وقتی حجم محلول در داخل ظرف تیتراسیون به حد معینی برسد، دستگاه از روی رنگ محلول نقطه پایانی را تشخیص میدهد، عمل تقطیر قطع شده و حجم اسید مصرفی تعیین و محاسبات انجام میشود

با ضرایبی که به مقادیر A وB و Blank داده میشود نتایج بر حسب میلیلیتر مصرفی اسید، درصد نیتروژن و یا درصد پروتئین گزارش میگردد. تا قبل از باز کردن درب ایمنی با تغییر ضرایب A وB نتایج روی صفحه نمایش تغییر میکند و به محض باز کردن درب ایمنی نتایج روی چاپگر چاپ میشود و با تغییر ضرایب تغییر نمیکند. برای انجام این آزمایش مواد زیر مورد نیاز بود:

-1 محلول اسید بوریک یک درصد : 100 گرم اسید بوریک در 10 لیتر آب حل میشود.

-2 محلول معرف متیل رد : 100 میلیگرم معرف در 100 میلیلیتر متانول و یا اتانول حل میشود.

-3 محلول معرف برموکرزول گرین : 100 میلیگرم معرف در 100 میلیلیتر متانول و یا اتانول حل میشود.

-4 محلول هیدروکسید سدیم - NaOH - یک مول در لیتر : 4 گرم از هیدروکسید سدیم در 100 میلیلیتر آب حل میشود.

-5 محلول مخلوط اسید بوریک با معرف 70 : - Receiver solution - میلیلیتر از محلول معرف متیل رد - محلول - 2 و 100 میلیلیتر از محلول معرف برموکرزول گرین - محلول - 3 به 10 لیتر اسید بوریک - محلول - 1 اضافه کرده و خوب به هم زده میشود.

-6 محلول اسید هیدروکلریک - HCl - یک مول در لیتر : میزان 82/8 میلیلیتر از اسید هیدروکلریک غلیظ 37 - درصد - تا رسیدن به حجم یک لیتر رقیق میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید