بخشی از مقاله

چکیده:
در سال های اخیر توجه به فراوانی و کیفیت رویدادهای اقلیمی - خشکسالی ها، توفان های سهمگین، سیل ها، امواج شدید گرمایی - تغییر فعالیتهای انسانی نه تنها به علت پیامدهای اقتصادی، اجتماعی بلکه به منزله نشانههای تغییر اقلیم اهمیت زیادی پیدا کرده است. ضرورت مطالعه این مهم باعث شد تا با بررسی پارامترهای بارش ودما - میانگین - ، طی یک دوره آماری سی ساله - 1361-1390 ایستگاه سینوپتیک خرم آباد - به بررسی روند داده ها با استفاده از روش من کندال و چگونگی اثرات آن بر مدل TCIمبادرت شود.

نتایج حاصله بیانگر آن است که در ایستگاه مورد مطالعه میزان بارش ماهانه و سالانه در سه دهه آماری فاقد روند می باشد و تنها اردیبهشت ماه بارش دارای روند معنی دار مثبت می باشد . هم چنین مهرماه دهه60 و تیرماه دهه80 بیشترین تاثیر پذیری را نسبت به تغییراقلیم در منطقه به خود اختصاص داده است. بر اساس مدلTCI ماه های خرداد، شهریور، مهر، آبان مطلوبترین شرایط گردشگری و ماههای آذر تا اسفند پایینترین شرایط مطلوب گردشگری را نشان می دهد. هم این طور ماه های آذر، آبان، فروردین، اردیبهشت، تیر، مرداد، مهردارای تفاوت فاحشی در شرایط مطلوب گردشگری میباشند.

مقدمه

یکی از اساسیترین عوامل در ساختار سیاره زمین اقلیم است. بدون شک طبیعت و انسان و کلیه مظاهرحیات در سطح گستردهتری متأثر از شرایط اقلیمی میباشد. هر گونه تغییر اصلی سرآغاز زنجیرهای از واکنشهاست که اثر آن به صورت مستقیم درفرآیندهای هیدرولوژیک ظاهر میشود - بازگیر،. - 1392 یکی از چالش های عصر حاضر موضوع نوسانات و تغییرات اقلیمی است . به تغییرات معنی دار میانگین پارامتر های هوا شناسی در طول یک دوره آماری بلند مدت تغییر اقلیم گفته می شود

اقلیم مهمترین عامل دگرگونی موجودات و تحول خاک میباشد بنابراین تغییر اقلیمی مبنای تغییرات فراوان موجودات خواهد بود. البته موجودات زنده قادر به سازگاری با محیط میباشند اما با سرعت یافتن این تغییرات موجودات قدرت سازگاری خود را از دست میدهند و در این میان زیان وارده به گیاهان که در زنجیره اول غذایی قرار دارند بیشتر میباشد 

.پدیده های طبیعی، به عنوان بخشی ازمنابع جهانگردی می توانند نقش موثری درتوسعه صنعت جهانگردی یک ناحیه داشته باشند. درادبیات جهانگردی عوامل طبیعی مانند: اقلیم، ناهمواریها، منابع آب، پوشش گیاهی، وحیات جانوری به عنوان منابع گردشگری شناخته می شوندو درزمره عناصراساسی سیستم جهانگردی به شمارمی آیند.

جهانگردی امروزه در چهارچوب طرحهای آمایش اعم از ملی، منطقهای و محلی به عنوان یکی از ابزارها و مولفههای مهم توسعه و محرومیت زدایی به شمار میرود. جهانگردی که از مهمترین عوامل عمران ناحیهای است، فعالیتی ارز آور و متعادل کننده است که موجب توسعه اقتصادی و اجتماعی در سطح منطقه شده و توزیع عادلانه درآمد و هم چنین سطح اشتغال را به همراه دارد

 آب وهوا یکی ازمهم ترین ها عوامل موثر برصنعت توریسم میباشد. چنان چه با تاثیرگذاری برمنابع محیطی، طول مدت وکیفیت توریسم، سلامتی گردشگران و حتی تجارب شخصی گردشگران رانیزکنترل میکند. - خوش اخلاق، . - 1389 کشور ما میتواند با توسعه و بسط امکانات و تسهیلات به کسب درآمد هنگفتی دست یابد لذا سعی شده که ابعاد مختلف تاثیر فاکتورهای آب و هوایی موردبررسی قرارگیرد

همانطور که می دانیم آب و هوا از مهمترین عوامل است که زندگی تمام موجودات کره زمین را به شدت تحت تاتثیر قرار داده است، بیگمان درکشورهای جهانگردپذیر نواحی بسیارجذبی وجود دارند چنین مناطقی دارای فصول مناسب و مطلوبی هستند و آب و هوا یکی از عوامل عمده آنها است، درزندگی اقتصادی-اجتماعی درنتیجه آب وهوا،در مقیاس محلی یاناحیهای ازموضوعات اصلی آمایش به شمارمیرود - بازگیر،. - 1392 محلاتی - 1377 - به بررسی اهمیت جهانگردی درتوزیع ثروت، ارتقای زندگی وکسب درآمد توسط دولتها و همچنین تاثیر آن بر بازار کار و تجارت جهانی پرداخته واشاره میکند که سالانه حدود2/5میلیون شغل جدیدایجاد شده افراد شاغل درصنعت توریسم تا سال 205به157میلیون نفربالغ خواهد شد.

 در مقالهای باعنوان لرستان پایتخت طبیعت ایران، ابتدابه معرفی مختصری از قابلیتهای طبیعی، تاریخی، وفرهنگی استان لرستان پرداخته شده و سپس تواناییهای استان لرستان راجذب گردشگران درانواع مختلف آن ازقبیل اکوتوریسم، ژئوریسم، گردشگردی عشایری، گردشگری روستایی، توریسم درمانی، ورزشی و...معرفی نموده است. شریفیان - - 1387درپایاننامه کارشناسی ارشد خود تحت بررسی قابلیتها و محدودیتهای اقلیمی صنعت گردشگری درشهرستان بروجرد به نقش و تاثیر عوامل اقلیمی برمیزان جذب گردشگر و نیز برنامه ریزی برای استفاده ازجاذبههای گردشگری پرداخته و تاثیر مثبت یا منفی این عوامل را مورد بررسی قرارمیدهد.
 
باتوجه به دلایل فوق سعی بر آن است که شهرستان خرم آباد را به عنوان یکی ازمکانهای غنی از لحاظ جاذبههای گردشگری مورد بررسی قرارد هیم و توان جهانگردی این شهرستان را به جهانگردان معرفی نمائیم.
اهداف:

-    بررسی و تبیین اثرات تغییراقلیم برگردشگری شهرستان خرمآباد
-    تعیین فصل و ماههای مناسب گردشگری شهرستان خرمآباد

فرضیه:

-    ماههای فروردین واسفند ماههای باشرایط بسیار مناسب گردشگری درشهرستان خرم آبادمی باشد.

-    بر اساس روند تغییر اقلیم فصل تابستان محدودکنندهی گردشگری درشهرستان می باشد.

-    روش تحقیق:

با توجه به ماهیت موضوع، رویکرد حاکم بر این پژوهش روش توصیفی – تحلیلی است، لذا به منظور دستیابی به نتایج مطلوب از روش ها ی زیراستفاده گردید.
✓    روش اسنادی

✓    بررسی ابزارهای غیرفیزیکی مانند: نقشه های توپوگرافی رقومی 1: 50000
✓    به کارگیری ابزارهای غیرفیزیکی پژوهش مانند نرم افزارهای مربوطه EXCEL به منظورتحلیل و پردازش داده ها جهت انجام مراحل فوق ابتدا به اخذ داده های هواشناسی از سازمان هواشناسی کشور گردید این دادهها در طول دوره 30 ساله - 1361–1390 - شمسی اخذگردید. ابتدابا محاسبه میانگین بارش برای ماه های مورد نظر به طور مجزا برای دهه های مورد مطالعه اقدام نموده سپس انحراف معیار وضریب تغییرات دادهها را محاسبه نموده، با توجه به جدول - - 1 با استفاده از روش کندال میزان معنا داری داده های میانگین بارش به صورت ماهانه برای 3دهه - - 1380-1370-1360 مورد مطالعه به صورت مجزا به روش زیر محاسبه گردید.

آزمون همگنی داده ها
داده های مربوط به هر ایستگاه ممکن است دارای خطاهای عمدی یا سهوی باشند. خطاهای عمدی شامل ارائه داده های اندازه گیری نشده و تقلب در آمار بوده و خطاهای سهوی ناشی از چگونگی مدیریت صحیح بهره برداری از ایستگاه ها می باشد. همه این عوامل به نوعی باعث ناهمگن شدن داده ها می شوند. بدیهی است جهت تجزیه وتحلیل صحیح داده هادر ابتدا باید آمارهای غلط شناسایی و کنار گذاشته شود و آمارهای ناهمگن همگن شوند. در این پژوهش کیفیت آمارهای موجود با استفاده از روش های مختلف از جمله مقایسه نظری آمار همزمان ایستگاه های مختلف وکنترل مقادیر خیلی زیاد و خیلی کم، کیفیت کلیه آمارها تأیید گردید. از آنجا که صحت و سقم آمارها منوط به تست همگنی است لذا آزمون همگنی بر روی داده های موجود انجام پذیرفت. دو روش جهت کنترل همگنی داده ها موجود است، - یکی روش گرافیکی جرم مضاعف و دیگری روش غیر گرافیکی ران تست یا آزمون توالی - ، - نوروزی، - 1390 .لذا با توجه به این قضیه داده های آماری این تحقیق به روش آزمون توالی - Runtest - به شرح زیر مورد آزمون همگنی قرار گرفتند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید