بخشی از مقاله

چکیده

گردشگری روستایی ابزاری مهمی برای توسعه اقتصادی- اجتماعی جوامع روستایی قلمداد میشود. هدف این مقاله بررسی اثرات گردشگری روستایی در توسعه نواحی روستایی در دهستان رباط نمکی از شهرستان خرمآباد میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - تحلیلی و میدانی - پرسشنامه و مصاحبه - میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است که برابر با 380 نفر بوده که از بین 8 روستایی دارای جاذبه گردشگری در این دهستان و بر اساس تعداد جمعیت هرکدام از این روستاها و به صورت تصادفی ساده پرسشنامه در اختیار افراد قرار گرفته است. برای آزمون دادهها از آزمون آماری رگرسیون استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که گردشگری روستایی اثرات مثبتی در شاخصهای اقتصادی و اجتماعی گذاشته و در نتیجه در توسعه مناطق روستای دهستان رباط موثر بوده است.

کلمات کلیدی: گردشگری روستایی، توسعه پایدار، دهستان رباط، شهرستان خرم اباد

مقدمه

عمران و توسعه ی روستایی در دهههای اخیر همواره یکی از دغدغههای اصلی توسعه در ایران و اکثر کشورهای در حال توسعه بوده است. در بسیاری از کشورها توسعه روستایی به مثابه راهبردی با اهمیت برای تأمین نیازهای اساسی و توزیع بهینه ی منافع ناشی از توسعهی ملی تلقی میشود و بدین منظور نیز با شیوههای متعدد، الگوهای متنوعی برای توسعه روستایی تجربه شده است که عمدتا دستاوردهای مطلوبی ندارد و هنوز نیز سهم جوامع روستایی جهان سوم از توسعه و پیشرفت، بسیار اندک است و اکثر فقرای این کشورها یا در روستاها به سر میبرند و یا شهرنشینانی عمدتا حاشیه نشین و با منشا روستایی بودهاند. با گسترش روز افزون مهاجرت-های روستایی، کاهش درآمد خانوارهای روستایی و افول کشاورزی روستایی، نیازی روز افزون به فعالیتی جایگزین و در عین حال مکمل برای کشاورزی، در نواحی روستایی احساس میشود تا به منظور توسعه پایدار روستایی، امکان بهرمندی روستائیان از معیشت پایدار فراهم آید که این خود بهبود کیفیت زندگی و رضایتمندی روستایی به همراه دارد.

یکی از راهبردهای که اخیرا در اغلب کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته و حتی در برخی از این کشورها به اجرا درآمده است و نتایج مثبتی به همراه داشته، توسعه و گسترش گردشگری در نواحی روستایی است که قابلیتهای لازم برای گسترش گردشگری را نیز دارند - حجازی زاده و همکاران، 1392، - 51این صنعت فعالیتی گسترده است که تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی مهمی را با خود به همراه دارد که هریک در جای خود قابل بحث و بررسی است - - liue:2003,462 در واقع گردشگری روستایی با توجه به ظرفیتهای طبیعی و فرهنگی موجود در روستاها، میتواند نقش مهمی در تجدید حیات روستاها، ایجاد اشتغال و درآمد برای روستائیان، حفاظت از میراث فرهنگی تاریخی، کمک به فراهم شدن خدمات زیر بنایی، تشویق توسعه سایر بخشهای اقتصادی، تنوعبخشی به فعالیتهای اقتصاد روستایی در نهایت توسعه یکپارچه و پایدار روستایی ایفا میکند - قدیری معصوم و همکاران، 1392، . - 34

مناطق روستایی به دلایل گوناگون از جمله طبیعت جذاب، جاذبههای کشاورزی، بافت معماری سنتی و نظام اجتماعی، جزء مهمترین جاذبههای گردشگری و از قابلیت-های سودآور برای رونق مناطق روستایی به شمار میآیند - حفاری:1388، - 8 با توجه به درآمدهای بالای گردشگری بویزه گردشگری روستایی در این پژوهش سعی شده با استفاده از مطالعات کتابخانهای و میدانی - پرسشنامه و مصاحبه - اثرات گردشگری روستایی را در توسعه نواحی روستایی در دهستان رباط بررسی شود. در همین راستا در جدول - - 1 برخی از مهمترین مطالعات صورت گرفته را که با موضوع پژوهش دارای همپوشانی هستند به عنوان پیشینه تحقیق مطرح شدهاند.  

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید