بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه اغلب کشور های جهان در رقابتی فشرده و نزدیک هستند تا بتوانند سهم بیشتری از در آمدهای ناشی از صنعت گردشگری را به خود اختصاص دهند شهر خرم آباد واقع در استان لرستان یکی از مناطق زیبا و بخشی از رشته کوه زاگرس می باشد .

هدف اصلی از انجام این تحقیق به روش TCI برای محاسبه شاخص اقلیم آسایش گردشگری از سال - 2014-1951 - به منظور تعیین ایام مناسب برای حضور گردشگران در منطقه می باشد.

نتایج نشان می دهد که اردیبهشت ماه شاخص اقلیم آسایش گردشگری منطقه دارای شرایط ایده آل و ماه های فروردین ،شهریور و مهر دارای شرایط عالی می باشد.

با توجه به نتایج تحقیق میتوان با برنامه ریزی اصولی برای گذران اوقات فراغت گردشگران ،افزایش اشتغال،کاهش آلودگی های محیط زیستی ،فراهم نمودن بستری برای استقرار امکانات و تاسیسات مربوط به فعالیتهای فراغتی تسهیل شرایط حمل و نقل و اقامت در راستای نیل به گردشگری پایدار اقدام نمود.

مقدمه:

اقلیم از دید برنامه ریزی گردشگری بسیار اهمیت دارد و گردشگران و توریست هامعمولا در جستجوی اقلیم مطلوب یا اقلیم آسایش هستند که در آن فرد هیچ گونه احساس نا رضایتی و عدم آسایش حرارتی و اقلیمی ندارد.

در حال حاضر اغلب کشورهای جهان در رقابتی تنگاتنگ و نزدیک در پی بهره گیری از توانمندی های خود هستندتا بتوانند سهم بیشتری از درآمد های ناشی از صنعت توریسم را به خود اختصاص دهند و با ساده ترین شکل ممکن به اشتغال زایی بپردازند.

اقلیم بخش مهمی از ظرفیت گردشگری یک منطقه را به خود اختصاص می دهد در حقیقت آب و هوا و تنوعات آن به عنوان یک منبع گردشگری مطرح است و اغلب گردشگران در انتخاب محل و مدت اقامت به آن توجه دارند.

اما بیان شرایط کیفیت اقلیمی با توجه به برخورداری آن از عناصر متعدد ممکن است کمی مشکل بنظر برسد از این رو باید داده های اقلیمی به شکلی ارائه شود که واکنش افراد را به شرایط آب و هوایی یا اقلیمی نشان دهند و در یک طبقه بندی کمی درجاتی از عالی تا غیر قابل قبول را در بر گیرند . این شاخص ها تفسیر تاثیرات پیچیده ی عناصر جوی را آسانتر میکنند و امکان مقایسه مکانهای مختلف از این دید گاه ها را فراهم می آورند - دیفریتاس، - 2002 جهت مطالعه بیو کلیمای انسانی از شاخص های آسایش استفاده می شود . از شاخص های آسایش حرارتی با پاره ای تغییرات میتوان برای ارزیابی شرایط اقلیم گردشگری مقاصدو مناطق مختلف گردشگری بهره گرفت و توریست ها را از نوع شرایط اقلیمی مقصد آگاه کرد و پتانسیل های اقلیم گردشگری مناطق مختلف را مشخص نمود

در این تحقیق سعی شده از شاخص اقلیم گردشگری - TCI - استفاده شود . این شاخص به طور سیستماتیک تاثیر عناصر اقلیمی را برای فعالیت های گردشگری با استفاده از پارامتر های" میانگین حد اکثر دمای روزانه،میانگین دمای روزانه،حداقل رطوبت نسبی،بارش،کل ساعت آفتابی و سرعت باد "مورد ارزیابی قرار میدهد و می توان شرایط گردشگری مناطق را با آن تعیین کرد . شاخص اقلیم گردشگری پتانسیل های اقلیمی مقاصد گردشگری را برای فعالیتهای گردشگری عمومی در شهر ها مانند دیدن چشم اندازها و خرید و غیره مشخص می نماید.

اقلیم موقعیت جغرافیایی محدوده مورد مطالعه:

موقعیت شهر خرم آباد:

خرمآباد مرکز شهرستان خرمآباد و استان لرستان است. این شهرستان از شمال به شهرستان سلسله، از شمال شرق
به شهرستان بروجرد، از شرق به شهرستانهای دورود و الیگودرز، از جنوب به شهرستان اندیمشک و از غرب و جنوب غرب به شهرستانهای دوره و پلدختر محدود میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید