بخشی از مقاله

چکیده

پدیده جهانی شدن از بحث برانگیزترین مسایل روز جهان به شمار میرود. پدیدهای که در تصمیم گیریها و فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انسانها نقش تعیین کنندهای داشته و مرزهای جغرافیایی را به حداقل ممکن کاهش میدهد، منافع مردم و کشورها را بیش از پیش به هم تنیده کرده و علاوه بر کالا و خدمات، افکار و دانش بشری را نیز آسانتر و بی حد و مرز تر از گذشته مبادله میکند،

در این مقاله به بررسی تاثیر جهانی شدن بر آموزش پرداخته شده و با روش توصیفی به بیان برخی ویژگیها و علل جهانی شدن و فرصتها و تهدیدهای جهانی شدن در امر آموزش و تاثیر جهانی شدن بر ساختار آموزش و پرورش اشاره شده است و نتیجهایی که حاصل شده بیانگر این است که بررسی دقیق و شناخت علمی از مفهوم جهانی شدن و حفظ و تحکیم هویت ملی در برابر فرهنگهای مهاجم ضرورتی انکار ناپذیر در تعلیم و تربیت است که به واسطه جهانی شدن روش های سنتی ناکارآمد، پاسخگوی افراد جوامع نیست و در قرن جدید با توجه به امکانات و شرایط تازه، تغییر و اصلاحاتی در اهداف، محتوا و روشهای تدریس و یادگیری نیاز است تا به تحکیم هویت ملی و تربیت انسانی فرهیخته در عرصه جهانی که رسالت مهم آموزش و پرورش است دست یافت .

 مقدمه

در فرایند تحولات جهانی، جهانی شدن پدیده ای نوین و یک واقعیت انکار ناپذیر در قرن حاضر است که با سرعت خیره کننده ای بدون توجه به مرزهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تمام ابعاد زندگی بشر را دستخوش تغییر و تحول نموده است ، جامعه ما هم با توجه به گستردگی مقوله جهانی شدن ، ناگزیر از پذیرش پیامدهای آن است . ما در زمانی زندگی میکنیم که با تحولات جهانی پیچیدهای روبه رو هستیم و پدیدههای فکری جدیدی ما را احاطه کردهاند که در بسیاری از زمینهها این پدیدهها و تحولات ما را با چالشهای مختلفی مواجه ساخته اند از جمله این پدیده های فرهنگی معاصر پدیده و فرایند جهانی شدن میباشدکه از نتایج دوران مدرنیته توسعه و پیشرفت فن اوری اطلاعات است.

پدیده جهانی شدن به دلیل تاثیرات فراوانی که بر فرهنگ ، اقتصاد و سیاست کشورها و ملتها داشته و دارد از اهمیت بسیاری برخوردار میباشد، یکی از متاثرترین نهادها مراکز آموزشی و پرورشی است، آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم و سرنوشت ساز در جامعه ی انسانی و عامل رشد و توسعه و تاثیرگذار برای تحقق اهداف مشخص و پویایی آن در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میباشد، تا با تعهد نسبت به فرهنگ و هویت ملی ، نظام آموزشی را در فرایند جهانی شدن یاری نماید.

هدف کلی آموزش و پرورش در هر جامعه ای این است که هر فرد را طبق الگوی اعتقادات و ارزشهای فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی خود تربیت کند و انسانی متناسب و شایسته آن جامعه تحویل دهد. بر همین اساس ، هر جامعه ای از انسان مطلوب خود تصوری دارد و معنا و غایت معینی برای آموزش و پرورش قایل است. از این رو می کوشد افراد خود را براساس این تصور و معنا تربیت کند.

بنابر این تعیین هدفها مستلزم ملاحظات فلسفی، دینی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. با توجه به این تعریف، رابطه مستقیم و هماهنگ میان جامعه و آموزش و پرورش وجود دارد .با عنایت به نیاز آموزشی انسان برای فرهنگ سازی و تمدن ، این سازمان ، جزئی از این کل ارگانیک است. پس باید گفت که همراه تغییر جهان بینی ها، فرهنگها و اعتقادات گوناگون انسان ، اهداف آموزش و پرورش نیز تغییر خواهد کرد. با همه این احوال ، جهانی شدن جوامع را به اشکال گوناگون تحت تاثیر قرار داده است و نوعی تغییر در بینش دینی، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی آنان ، که از طرفی منطبق با زمان و مکان و همچنین فراتر از آن است را به وجود آورده است.

-1 معنا و مفهوم جهانی شدن

جهانی شدن یا جهان سازی پدیده ای انکار ناپذیر در عالم امروز است و با پیشرفت های روز افزون بشری به ویژه در عرصه علوم، فناوری، ارتباطات و اطلاعات، حمل و نقل و ... در ارتباط است .جهان هر روز بیش از پیش به سوی تحقق تدریجی این امر گام بر می دارد.

اصطلاح »جهانی شدن«، در گذشته به عنوان یک اصطلاح جدی و جا افتاده علمی، کمتر مورد توجه و کاربرد بود و به طور عمده از اواسط دهه 1980 به عنوان یک اصطلاح علمی مورد استفاده قرار گرفت.

محو شدن مرزهای جدا کننده جهان و حرکت تدریجی جهان به سوی نوعی همگنی یا هم گونگی، بیش تر در عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که در واقع می توان آن را نوعی حرکت از کثرت به وحدت دانست، جهانی شدن گفته میشود

واژه جهانی از چهارصد سال پیش و اصطلاحاتی همچون جهانی شدن ،جهانی سازی و جهانی گرایی از دهه ی 1960 در متون علمی و ادبی به کار گرفته شد

مک گرو، می گوید :جهانی شدن، عبارت است از برقراری روابط متنوع و متقابل بین دولتها و جوامع که به ایجاد نظام جهانی کنونی انجامیده است و نیز فرآیندی که از طریق آن، حوادث، تصمیمات و فعالیت-ها در یک بخش از جهان، می تواند پیامدهای مهمی برای سایر افراد و جوامع در بخشهای دیگر کره زمین داشته باشد

-2 ویژگیها و علل جهانی شدن

آنتونی مک گرو ضمن تأکید بر بعد ارتباطی جهانی شدن، چند امر را به عنوان ویژگی جهانی شدن مطرح می-نماید که عبارت اند از :

-    فعالیت های سیاسی، اجتماعی و انتقادی بر ماورای مرزهایملّی تأثیر گذاشته و از آن ها اثر می پذیرد .
-    حجم کنش متقابل افزایش یافته و سیستم جدید جهانی ایجاد می شود،
-    افزایش شدت و وسعت ارتباطات که به محو شدن فاصله و فشردگی زمان و مکان می انجامد و گسترش ارتباطات موجب می شودکه هرکس درکنار زندگیمحلّی خود،یک صبغه جهانی نیز در زندگی خود احساس کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید