بخشی از مقاله

چکیده

بسته بندی چاقو به عنوان یکی از مهم ترین صنایع دستی استان زنجان می تواند عاملی تاثیر گذار×در عرضه و فروش این محصول در بازارهای داخلی و خارجی باشد؟ طراحان می توانند با استفاده از داستان گویی،×از این زبان مشترک بسته بندی مصنوعات فرهنگی را بهبود بخشند؟ برای این منظور مجموعه داستان های مرتبط با این محصول استخراج گردید .

30 کاربر به عنوان نمونه در دسترس مورد آزمایش و پرسش قرار گرفتند؟ داستان نهایی انتخاب و با استفاده از اصول سناریو نویسی، استوری بورد و در نظر گرفتن اصول طراحی پایدار بسته بندی داستان محور چاقو طراحی گردید و احساس و باز خورد کاربران مورد مشاهده قرار گرفت؟ با توجه به نتایج به دست آمده می توان مشاهده کرد اصول داستان گویی در طراحی بسته بندی چاقو زنجان در احساس کاربران تأثیر به سزایی دارد.

مقدمه

در چرخه عمر محصول بسته بندی به عنوان شی ای است که نقش حمایت از محصول ، احترام به کالا و طراحی سیستم تولید را در بر دارد. برخی از نویسندگان اظهار داشته اند که تاثیر ابتدایی از بسته بندی گرفته می شود و آن چه در نهایت مورد توجه مشتری قرار می گیرد محصول است. - Betancur-Muñoz,2014 -

اما در ارزیابی چرخه حیات - LCA1 - بسته بندی به عنوان یک عامل مخرب محیط زیست به دلیل استفاده از مواد نامناسب و کوتاه بودن عمر آن مطرح می شود. برخی مشتریان نیز با همین دید ، با تمرکز به محصول داخل آن توجه می کنند و در دید اول به عنوان یک امر غیر ضروری به آن می نگرند و همچنان برای مدیریت ضایعات آن با مشکل مواجه می شوند. هرچند طراحان بسته بندی به وضوح به نقش بسته بندی در حفظ و تحویل کالا به مشتری آگاه می باشند و سعی در ارتقای کیفیت آن دارند

استان زنجان بهعنوان قطب چاقوسازی، چاروق، ملیله و مس در کشور مطرح است ولی بستهبندی نامناسب و استاندارد نبودن آن بازار فروش این محصولات را تحت تأثیر قرار داده است. بیشک صنایعدستی بهعنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی محسوب میشود. فروش فلهای و بستهبندی نامناسب موجب شده بخش مهمی از سودآوری تولیدات صنایعدستی استان زنجان تحت تأثیر قرار بگیرد.

رفع نگاه سنتی موضوعی است که این روزها به چالش بزرگی در حوزه صنایعدستی تبدیل شده است. - خوش چهره ، - 1394 تغییر نگرش نیازمند ایجاد یک رابطه ذهنی میان تولید کننده و مصرف کننده و درک هر دوی آنها از محصولات و فناوری ها به کمک سازمان دهی قالب مدل ذهنی است .

مدل های ذهنی شامل بازنمایی معنایی و باز نمایی تجربیات حسی می شود.باز نمایی معنایی شامل نگرش ها عواطف و احساسات ،نمادها، اهداف و ارزش های شخصی تصویر و خاطرات است که در گذشته در مصرف محصول ایجاد شده است و بازنمایی تجربیات حسی همان لمس ،چشایی ،بویایی و غیره را شامل می شود - - Teichert ,2006

یکی ازمعمولی ترین راه های به اشتراک گذاشتن این تجربیات داستان گویی است که قدمت آن به آغاز بشریت بر روی زمین می رسد. در این راستا هدف از این پژوهش مطالعه یک روش جدید درطراحی بسته بندی با قابلیت بازنمایی تجربیات است که با انجام تعامل مناسب با مصرف کننده سعی در جلب نظر وی دارد .

با توجه به لزوم توسعه اقتصادی در زمینه صنایع دستی استفاده از بسته بندی برای محصولات در جهت خوشایندسازی ، ارتقای کیفیت و تمایل به خرید و استفاده از صنایع داخلی ضرورت می یابد. علاوه براین استفاده از بسته بندی با هدف بهینه سازی مصرف انرژی ،مواد مصرفی و افزایش چرخه عمر کالا در شاخه طراحی سبز وطراحی پایدار قرار می گیرد.

مقاله حاضر این گرایش جدید را ضمن معرفی دقیق مورد نقد، بررسی وارزیابی قرار می دهد. این مطالعه از نوع ترکیبی توصیفی تحلیلی است که بخش توصیفی آن بررسی روش داستان گویی در طراحی ودر قسمت تحلیلی پیشنهاد چک لیست داستان هاو ضرب المثل ها و بررسی آن ها می باشد و در نهایت داستان نهایی انتخاب و با استفاده از اصول استوری برد2 وسناریو نویسی3 ودر نظر گرفتن اصول طراحی پایدار بسته بندی داستان محور چاقو طراحی گردید.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

در سال های 1870 و بعد از آن ، با شکل گیری رویکرد نشانه شناسی در حیطه زبان شناسی و فلسفه ، نگرش طراحان نسبت به معنا و بیان تغییر کرد - Krippendorff, 2006. Bürdek, 2009. Buchanan,1985 - در حوزه طراحی پس از سالها تجربه اثرگذار در زمینه فرم های ناب و هندسه احجام و رویارویی تماما منطقی با فرم و طراحی تحلیلی نوبت به روانشناسی و نمادگرایی رسیده بود تا عرصه ای را برای بروز در طراحی پیدا کند.

از جمله این جنبش ها می توان از نیودیزاین ،رادیکال دیزاین و ممفیس نام بردکه زبان محصولات را متحول کرد .چنین محصولاتی به عنوان راه حل نهایی یک مسئله یا تنها راه حل ممکن عرضه نمی شوند بلکه راه را برای جستجو امکانات بیشتر باز می کردند. - Ramakers & Bakker,1998 - پژوهش های بسیاری در رابطه با معناشناسی،داستان سرایی و داستان گویی صورت گرفته است.نتایج تحقیقاتی که در زمینه ارزیابی تاثیر داستان گویی در قالب پیام کوتاه روی بسته بندی انجام گرفته است مثبت ارزیابی شده

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید